'Aziatische' veldkers

Gestart door RutgerB, maart 27, 2009, 22:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Zeg houden jullie ook nog even rekening met arme floristen die best wel om zich heen kijken, maar die hem nog niet gezien hebben!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

petraw

Kim,

Citaat van: Datura op maart 09, 2014, 20:42:18 PM
Zeg houden jullie ook nog even rekening met arme floristen die best wel om zich heen kijken, maar die hem nog niet gezien hebben!

Dat gaat vast nog wel lukken, toch.
Groet, Petra

Datura

Ik denk het wel hoor :-). Over 2 weken zie ik Gerard Dirkse weer, dus als ik hem tegen die tijd nog niet heb, dan mag hij een vindplaats voorzeggen (maar liever vind ik hem zelf natuurlijk).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

J.E.Dijkhuis

Hallo Kim,

We kunnen altijd nog wat materiaal opsturen, wat je dan zelf gevonden hebt op de deurmat..
Je zegt het maar.

Edwin

Erik Simons

het heeft toch ook wel wat prettigs om bepaalde soorten nog nooit gezien te hebben :-)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

ejslootweg

Ik zie dat C. hamiltonii als aziatische veldkers op de verspreidingsatlas staat;
http://www.verspreidingsatlas.nl/5651
(nog zonder stippen).
Wil dit zeggen dat er al meer duidelijk is over de naam?

groeten, Erik
groeten, Erik

Datura

Citaat van: J.E.Dijkhuis op maart 09, 2014, 21:46:06 PM
Hallo Kim,

We kunnen altijd nog wat materiaal opsturen, wat je dan zelf gevonden hebt op de deurmat..
Je zegt het maar.

Edwin

;D Ik kom het wel even bij Floron op kantoor halen, scheelt portokosten  ;D

In ieder geval fijn dat iedereen zo met mij meeleeft en meedenkt  :) .
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rense Haveman

Citaat van: Erik Simons op maart 09, 2014, 20:08:35 PM
en ik bij een kwekerij in Ochten, waar ik was om een Mispel te kopen

:D daar had ik hem ook....
Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Citaat van: Rense Haveman op maart 10, 2014, 22:36:07 PM
Citaat van: Erik Simons op maart 09, 2014, 20:08:35 PM
en ik bij een kwekerij in Ochten, waar ik was om een Mispel te kopen

:D daar had ik hem ook....

Die Mispel neem ik aan Rense?  8)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Erik Simons

lijkt mij wel, wie heeft er nou geen mispel nodig om gele anemoon, smal longkruid, rapunzel, astrantia en amandelwolfsmelk genoeg schaduw te geven in de zomer  ;D
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Datura

Nogmaals allen dank voor al het meedenken en meeleven, vanaf vandaag is het (tenminste voor mij) niet meer nodig! Er stond 1 exemplaar langs de stoep op maar liefst 110 meter afstand van mijn huis, waarschijnlijk verklaart deze afstand waarom ik hem pas zo laat ontdekt heb  :) .

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ejslootweg

#131
nu ontdek je er morgen vast een in je voortuin (is me een keer overkomen; iemand had me een groeiplaats van akkerandoorn en akkerleeuwenbek laten zien en de volgende dag bleek dat ik ze zelf ook tussen de aardbeien had staan).

Maar mooi. Weer een stip op de kaart. De teller staat nu op 121 waarnemingen in meer dan 50 km hokken. 

groeten, Erik
groeten, Erik

Erik Simons

#132
in achtertuin :-)
http://waarneming.nl/waarneming/view/82322888?_popup=1

als voortaan alle onkruid uit de tuin in herbariumcollectie gaat ipv de groenbak, zijn we nogal duur af met 3 vervuilingseenheden voor een tweepersoonshuishouden  :o

EDIT: ai, 5 minuten later ook nog een corymbosa gevonden
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Pieter Stolwijk

#133
Kunnen jullie deze waarneming bevestigen?
Stengel vrijwel kaal. Bovenkant blad kaal. 6 meeldraden.
http://waarneming.nl/waarneming/view/82330178

Is inmiddels goedgekeurd, zie ik.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

J.E.Dijkhuis

Hallo Pieter,

bladen die aan de bovenkant kaal zijn zijn in combinatie met bloemen met zes meeldraden inderdaad goede kenmerken voor Aziatische veldkers. Stengelbeharing is variabel, net als bij C. Hirsuta en C. Flexuosa, dus daar moet je niet op focussen.

Groeten

Edwin

Rien Ondersteijn

  En het 51-ste km.hok lijkt er aan te komen want vanavond stond ik bij de achterdeur plots oog in oog met alweer een sterk gelijkende 'Aziaat'...
Zomaar tussen de trottoirtegels..[De laatste plant die ik heb gekocht dateert van Juni vorig jaar].
Deze plant wordt nog een epidemie.....!

  Groe[n]tjes.Rien
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Citaat van: ejslootweg op maart 10, 2014, 10:58:30 AM
Ik zie dat C. hamiltonii als aziatische veldkers op de verspreidingsatlas staat;
http://www.verspreidingsatlas.nl/5651
(nog zonder stippen).
Wil dit zeggen dat er al meer duidelijk is over de naam?

groeten, Erik
Nee, dit is volgens mij niet uitgeklaard. Het is even wachten op het artikel van Gerard Dirkse.

Citaat Filip Verloove:
Citeer... In FNA is sprake van C. flexuosa subsp. debilis (Cardamine flexuosa subsp. debilis O. E. Schulz; C. flexuosa var. debilis (O. E. Schulz) T. Y. Cheo & R. C. Fang; C. hirsuta Linnaeus subsp. flexuosa (Withering) F. B. Forbes & Hemsley; C. scutata Thunberg subsp. flexuosa (Withering) H. Hara);  van een C. hamiltonii is daar geen sprake....

Citaat Ivan Hoste
Citeer... het is nog niet zeker of C. hamiltonii een correcte naam is voor het taxon dat sinds enige tijd op tal van plaatsen in België en Nederland opduikt. .... Alternatieven zijn bv. Aziatische 'C. flexuosa', C. 'Asian flexuosa', Aziatische 'C. flexuosa' sensu Lihova et al. (2006), enz.

Meer nieuws;  De plant was al uit Zwitserland bekend maar lijkt nu ook daar aan een opmars bezig via aangeplante struiken; http://observado.org/waarneming/view/81945565

Citaat van  Christophe Bornand
CiteerFirst mention in western Switzerland was made by Françoise Hoffer in January 2014 in Lausanne. She found many populations, but always near planted shrubs. Since Françoise drew my attention on this species, I found it only in one place in Bern (also at the feet of planted Ligustrum vulgare). Some friends found the species in Neuchâtel and in few other places near Lausanne. So, it seems that the species is already common but overlooked.

First mentions of this species in Switzerland were in the Bodensee region in 2004
http://www.bodensee-ufer.de/___Botanik/Schaumkraut-2007-V2.pdf
If this taxa of the eastern Switzerland growing on lake shore is the same as the taxa that we are finding now in western Switzerland remains to be cleared.

RutgerB

#137
Ik heb overigens de naam moeten aanpassen omdat het systeem de apostrof niet aan kan. Ipv Cardamine 'Asian' flexuosa is het Cardamine Asian flexuosa geworden. Dat de naam afwijkt van die in de verspreidingsatlas kan/zal problemen opleveren met doorgifte.

Datura

Leuk dat Christophe hem nu ook in Zwitserland heeft gevonden, ik had er al met hem over gemaild :) (ergens in februari geloof ik).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides


ejslootweg

er zijn geen aparte informatiepagina's voor ondersoorten en blijkbaar valt in het systeem de aziaat nu nog onder flexuosa. Het is inderdaad wat verwarrend, vooral nu er meer foto's van de aziaat staan dan van echte flexuosa.
groeten, Erik
groeten, Erik

Corryabbink

Citaat van: ejslootweg op maart 16, 2014, 19:23:39 PM
er zijn geen aparte informatiepagina's voor ondersoorten en blijkbaar valt in het systeem de aziaat nu nog onder flexuosa. Het is inderdaad wat verwarrend, vooral nu er meer foto's van de aziaat staan dan van echte flexuosa.
groeten, Erik

Misschien is die "Aziaat" in bepaalde gebieden ook wel algemener....... ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

Citaat van: ejslootweg op maart 16, 2014, 19:23:39 PM
er zijn geen aparte informatiepagina's voor ondersoorten en blijkbaar valt in het systeem de aziaat nu nog onder flexuosa. Het is inderdaad wat verwarrend, vooral nu er meer foto's van de aziaat staan dan van echte flexuosa.
groeten, Erik
Infopagina Aziatische veldkers;  http://waarneming.nl/soort/info/154875
Ik kan het allicht loskoppelen, maar ook de werknaam geeft aan dat het ermee verbonden is.
In zijn algemeenheid kun je voor bijvoorbeeld http://waarneming.nl/soort/info/6525 de wens uiten dat je bij de info steeds het gesorteerd wilt hebben per 'overkoepelende' soort en daarna de ondersoorten. Bosveldkers zal niet de enige soort met ondersoorten/variaties etc. zijn.

Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

HPM

Citaat van: Erik Simons op maart 18, 2014, 12:56:18 PM

cochlearia toch? :rolleye:

Lijkt me C. danica. Staat momenteel langs sommige wegen massal te bloeien.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op maart 18, 2014, 13:34:30 PMLijkt me C. danica. Staat momenteel langs sommige wegen massal te bloeien.

Lang leve het pekelstrooibeleid op de Nederlandse wegen!

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Pieter Stolwijk

#146
Heb in New Zealand ook wat kleine Cardamines gezien, maar had onvoldoende tijd om me erin te verdiepen.
Bijgaand plaatje is uit Hugh D. Wilson, Wild Plants of Mount Cook National Park. De overeenkomst van C. debilis agg. met materiaal dat ik van C. Asian flexuosa heb verzameld (in Nederland), is opvallend.
De bijbehorende tekst: "Cardamine debilis agg. - Native bittercress. Small herbs, slender in scrub or forest, more compact in exposed places. Leaves usually hot to taste. Flowers white, 4-petalled. Pods slender.
Common, montane to alpine, many habitats.
There are many forms in Mount Cook National Park, probably representing several un-named species. Plants with roundes, smoothedged terminal leaflets may belong to C. corymbosa. ....".
Op basis van H.H. Allan, Flora of New Zealand komen de planten die ik heb gezien overeen met C. debilis eerder dan met C. corymbosa.
Van C. debilis zegt deze flora het volgende: "A polymorphic sp. not fully resolvable into distict vars without breeding and cultural tests, ....". "It is closely related to C. hirsuta L., wich is naturalized and possibly hybridizes with it." Er worden dan drie typen beschreven. Van het slanke type wordt o.a. gemeld: "Stock very slender, branches more or less prone , often rooting at nodes".
Corry Abbink meent ook gezien te hebben dat Asian veldkers op de knopen kan wortelen.

Je hebt er verder niks aan, maar leuk gepuzzel.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Grada Menting

Citaat van: HPM op maart 18, 2014, 13:34:30 PM
Citaat van: Erik Simons op maart 18, 2014, 12:56:18 PM

cochlearia toch? :rolleye:

Lijkt me C. danica. Staat momenteel langs sommige wegen massal te bloeien.
Ik was te snel tevreden. Lijkt er aardig op.

Corryabbink

Citaat van: Pieter Stolwijk op maart 18, 2014, 14:50:36 PM
Heb in New Zealand ook wat kleine Cardamines gezien, maar had onvoldoende tijd om me erin te verdiepen.
Bijgaand plaatje is uit Hugh D. Wilson, Wild Plants of Mount Cook National Park. De overeenkomst van C. debilis agg. met materiaal dat ik van C. Asian flexuosa heb verzameld (in Nederland), is opvallend.
De bijbehorende tekst: "Cardamine debilis agg. - Native bittercress. Small herbs, slender in scrub or forest, more compact in exposed places. Leaves usually hot to taste. Flowers white, 4-petalled. Pods slender.
Common, montane to alpine, many habitats.
There are many forms in Mount Cook National Park, probably representing several un-named species. Plants with roundes, smoothedged terminal leaflets may belong to C. corymbosa. ....".
Op basis van H.H. Allan, Flora of New Zealand komen de planten die ik heb gezien overeen met C. debilis eerder dan met C. corymbosa.
Van C. debilis zegt deze flora het volgende: "A polymorphic sp. not fully resolvable into distict vars without breeding and cultural tests, ....". "It is closely related to C. hirsuta L., wich is naturalized and possibly hybridizes with it." Er worden dan drie typen beschreven. Van het slanke type wordt o.a. gemeld: "Stock very slender, branches more or less prone , often rooting at nodes".
Corry Abbink meent ook gezien te hebben dat Asian veldkers op de knopen kan wortelen.

Je hebt er verder niks aan, maar leuk gepuzzel.

Klopt. Heb ik inderdaad gezien. Plantjes die door het schoffelen onder het zand komen kunnen op de knopen wortelen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rien Ondersteijn

   Even terugkomend op die 'achterlijke' veldkers uit Nieuw-Zeeland[C.debilis] :
Mijn ervaring met de 'Aziatische' ex. die ik hier in het Brabantse vind doet me toch overtuigen dat er wel duidelijke verschillen zijn/is met deze 'Nieuwzeelander' : tijdens de bloeitijd al steken de vruchtjes lang niet zo ver naar boven als C.debilis-C.arvensis en lijken ook meer afstaand dan C.flexuosa.Hoe meer ik er hier zie des te makkelijker ik ze herken......


    Veul groe[n]tjes. Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.