Hoofdmenu

op hazelaar

Gestart door Ismael, maart 27, 2009, 11:56:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Gisteren op een hazelaar verschillende soorten gespot. Ik ging voor de witte puntjes, die ik al eerder had gezien maar er zat ook nog een eikentrilzwam op en een schorsbreker Heeft iemand een idee wat die witte puntjes kunnen zijn? Gisteren waren ze erg zacht, misschien door de regen. Want eerder waren ze hard, uit verschillende kwam ook een wit "vorkje" Net als bij de leucostoma. Helaas heb ik geen goede foto van het "vorkje" cq "frutseltje"
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#1
2a iets anders, schijnt op de schorsbreker te zitten
Groeten Ismaël Wind

Ismael

2b
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#3
3 hypoxylon achtig
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#4
4 de eikentrilzwam
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#5
5 de schorsbreker
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Die witte puntjes ben ik ook op Hazelaar tegen gekomen, onder de  :mic bleek het een conidienstadium van iets te zijn, ik weet niet of ik die  :mic foto's nog heb of weggegooid heb.
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Ismaël,
2 zou ook een jonge trilzwam kunnen zijn, iets in de richting van klontjestrilzwam,
anders weet ik het ook niet.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

bruggeman

Dit zwammetje komt met een zekere regelmaat terug op waarneming.nl. Ik heb hem afgelopen week twee keer gezien en hem eens wat nader onderzocht. En vond daarbij het volgende.

Op de schors bevinden zich stevig stroperige, vrij vormvaste oranje hoopjes conidien (ik heb ze ook wel eens geweivormig vertakt gezien). De lensvormige zwam bevindt zich in het hout vlak onder de oppervlakte, duwt de lagen van de schors uitelkaar en zet de gastheer aan tot celdeling waardoor een ringevormige verdikking ontstaat met een opening ibn het midden. Hierdoor worden de conidien naar buite geperst. De onderste laag van de zwam bestaat uit een dicht hyphen weefsel dat ook in de schors er onder door dringt, daarboven zitten "bruinige vlekken" hier worden de conidien gevormd. De zwam bevat in het midden onder de porie veel kristallen.
groet,
Ida

Ismael

Leerzaam Ida! Nog even voor de duidelijkheid wat zijn precies conidien?
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

Is ongeslachtelijke sporen voldoende uitleg Ismael?
groet,
Ida

Ismael

jawel. niet iedereen weet wat dat precies zijn natuurlijk, dat wist ik in den beginne ook niet  :blink:
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

En zo ziet hij er uit als je de schors verwijderd. Dat samen met het feit dat hij puntige, blijvende draden trekt (foto links) als je er aan komt lijkt me genoeg om hem in het veld met zekerheid van druppelzwammen te kunnen onderscheiden
groet,
Ida