inktzwammetje op paardenvijg

Gestart door Gulistan, maart 26, 2009, 13:13:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Op mest van paardenvijg van Konikpaarden (in doosje) groeien nu kleine inktzwammetjes. Hoe kom ik verder met determinatie, is er een sleutel?
Groeten van Christiane

Gulistan

De sporenmaat is 8,5-10 x 4-5
Groeten van Christiane

Gulistan

De steeltjes zijn fijn behaard
Groeten van Christiane


Gulistan

Groeten van Christiane

Marian en Bert

#5
Hoi Christianne,

Zoals je zult merken op de site zijn inktzwammen ingedeeld in secties. Die indeling is vooral gebaseerd op de structuur van het velum op de hoed. In een van de oude Coolia's staat e.e.a. uitgelegd over inktzwammen maar ik weet zo niet uit m'n hoofd in welk nummer.  Voor het bekijken van het velum kun je het beste inktzwammen gebruiken waarvan de hoed nog niet is uitgespreid want het velum verdwijnt in de meeste gevallen bij het ouder worden. Voor sporen zijn (meer) uitgespreide exemplaren wel goed maar dan is het vaak lastig om naar de cheilo- en e.v. pleurocystiden te kijken omdat de aanwezige massa bruine sporen het zicht op de lamel belemmeren. Je kunt de lamel uitspoelen of daarvoor in de plaats een lamel van een weer wat jonger exemplaar nemen.
Al met al zijn inktzwammen best bewerkelijk om  :mic  te bekijken maar wel mooi. En een sleutel is vrijwel altijd nodig tenzij je veel ervaring hebt met inktzwammen (maar dat geldt voor veel geslachten).

Groeten van Marian

Gulistan

Bedankt voor de uitleg, Marian, het is ingewickelder dan ik dacht
Groeten van Christiane

Marian en Bert

#7
Hoi Christianne,

Niet gemakkelijk maar ook niet onmogelijk. Om sleutels te leren kennen gebruik ik bekende soorten zoals een Gewone glimmerinktzwam of een Grote kale inktzwam. Dan weet je zeker waar je uit moet komen en leer je onderweg de struikelblokken kennen. En als je maar vaak genoeg dezelfde weg aflegt en ondertussen ook wat soorten leert kennen wordt je handiger in het gebruik van sleutels.

Groeten van Marian

wim veraghtert

#8
En om je op weg te zetten:
het steeltje is fijn behaard, dus het hoedje wellicht ook (kijk eens met een goede loep).
Dat wijst op de sectie Setulosi.
Nu is het de kunst om een stukje van het hoedje onder de  :mic te bekijken om te zien of de haren een spitse of eerder een stompe top hebben.

Om inktzwammetjes te determineren kan je best over jonge en oude exemplaren beschikken. Dat kleine met z'n gesloten hoedje gaat je een goed beeld geven van de (pileo)cystiden en de eventuele velumkorreltjes; de iets oudere hebben rijpe sporen. Wel opletten met het zoeken naar cheilo- en pleurocystiden: die cellen breken ook af als de paddenstoel (over)rijp is. Die overrijpe exemplaren kan je enkel gebruiken om rijpe sporen te bekijken (en te meten).

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Gulistan

Hartelijk bedanktl Wim, ik ga hiermee aan de slag  
Groeten van Christiane

Gulistan

De hoed is ook fijn behaard :D  
Groeten van Christiane

Gulistan

De haartjes, ik neem maar eens aan dat het de pileocystiden zijn, lopen spits toe. Het is trouwens een waar wonder te noemen dat ik het hoedje op het objectglaasje gekregen heb, want het was zo klein dat ik het niet kon zien :rolleyes: Over eventuele velumeresten durf ik niet te oordelen.
Groeten van Christiane

Marian en Bert

#12
Hoi Christianne,

De meeste inktzwammen hebben een velum maar niet allemaal, zie de hoofdsleutel. Zonder velum maar met zowel haren op de steel als haren op de hoed kom je zoals Wim al suggereerde in de subsectie "Setulosi".

Misschien dat Wim je op grond van je foto verder kan helpen maar ik niet want zolang kijk ik nog niet naar Inktzwammen en moet, net als jij, op grond van de verzamelde gegevens met de sleutel kijken waar ik op uit kom. Vervolgens is het dan noodzakelijk om e.e.a. nog te controleren aan een omschrijving.

Groeten van Marian

Gulistan

De basidien hebben 4 sporen.De kiemporus is centraal. Met de sleutel van http://www.grzyby.pl/coprinus-site-kom ik dan uit op C. pellucidus. Mijn waarnemingen vanchter de  :mic komen ook overeen met zijn micro tekeningen van die soort. Ik voer hem zo in
Groeten van Christiane

Nico Dam

Christiane,
Waarom is het geen C. brevisetulosus?
Pak gewoon de Flora Agaricina Neerlandica, deel 6. Prima sleutel + beschrijvingen.
Groet,
Nico

Gulistan

C. brevisetulosus komt in de sleutel niet voor bij sectie setulosi. De flora heb ik niet. Bij ons soortenoverzicht komt hij ook niet voor, dus ik weet het even niet.  Dit vind ik dan weer wel op de zelfde site:
The main characters, separating this species from others in the 'Setulosi', are the roundish apex of the spores and the central germ pore. The other species with this characters is C. pellucidus, but that has no pleurocystidia and its cheilocystidia are more globose and smaller. Moreover, C. pellucidus has very small fruit-bodies.
De Cheilocystidien komen meer overeen met C. pelludcidus en de zwammetjes waren mini mini. Pleurocystiden heb ik niet gevonden
Groeten van Christiane

Nico Dam

Hoi Christiane,
Die (engelse) tekst is gepikt van de FAN (blijkbaar zonder verwijzing? dat zou niet zo netjes zijn van die Pool). Als je vondst geen pleuro's had, dan is het inderdaad C. pellucidus. Volgens de FAN zit er ook nog een duidelijk verschil in sporenbreedte: 5-6 mu voor C. brevisetulosus, en 3-4 mu voor C. pellucidus.
Tip: koop toch deel 6 van de FAN; goed boek.
Groet,
Nico  

Gulistan

Hallo Nico, ben je er op Floradag? Zal ik die vijg meebrengen? kan je er ook nog na kijken! Voor de zekerheid, je weet, ik ben maar een beginner....
Groeten van Christiane

Nico Dam

OK, ik lust wel een vijg.
Nico

Gulistan

Ok, ik breng hem mee voor je :D in een potje, smakelijk onderzoeken!
Groeten van Christiane

Nico Dam

#20
Christiane,
C. pellucidus lijkt me ok, prima vijg.
Groet,
Nico

Gulistan

:D Dank je wel Nico, wacht even af of er nog verder iets leuks op groeit, wel af en toe een druppel water geven
Groeten van Christiane

Marian en Bert

#22
Hoi Christianne,

Mooi :duim: , je eerste Coprinus? en goed gedetermineerd.

Groeten van Marian

ratje

Leuk Christiane, voor mij een nog onbekende soort.

Gulistan

Groeten van Christiane