Dit wil ik even kwijt!!

Gestart door derop, mei 23, 2006, 09:02:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

derop

Het is lente. Alles wordt weer groen. Planten en Bomen gaan weer groeien en bloeien. Allerlei dieren planten zich voort. Insecten ontwaken uit hun winterslaap. Langzamerhand wordt het groener, drukker, mooier. Maar elk jaar mis ik weer wat. De omgeving waarin ik woon is vol met waters(tjes), sloten, grachten, allerlei aangelegde watertjes en niet te vergeten de IJssel. Het barst er van de meerkoeten. Zoveel zelfs dat ze zich letterlijk dood vechten zodra de hormoontjes weer gaan stromen. Hier en daar ook waterhoentjes (die hebben het niet makkelijk tussen de meerkoeten) Af en toe een futenpaar. De visdiefjes foerageren dat het een lieve lust is. Je zou zeggen,.. niets mis mee , toch?? Maar, waar zijn de eenden? Niemand die zich daar druk overmaakt. (!?) Ken je het nog? Als klein kind, met mams aan het handje eendjes voeren? Nou, vergeet het hier maar!!! Ik heb dit jaar in al dat water precies èèn paartje gezien met jongen. Ver der nog een paar eenzame mannetjes. Verder niets!!!
Wanneer je s'morgens heel vroeg langs de sloten loopt hoor en zie je vanalles. In het riet de kleine karekiet, die zit er nu al een paar jaar. In het water zijn de vissen druk aan het paren. Op een heel speciaal plekje weet ik ons pareltje (IJsvogel) te zitten. En als je heel stil bent zie je soms een rietstengel het water over steken. Onder water een muskusrat. En terwijl je daar staat te kijken hoor je de koekoek, zanglijster, merels,  roodborst, winterkoninkje enz.enz. OOk geweldig toch?
Maar waar zijn de kikkers? De geelgerande watertor? De rode watermijtjes?
Niemand die het ziet!
Achter ons huis is een parkje. Daar zou je niets bijzonders verwachten. Nou niets is minder waar. Ik kan een legio aan planten en bloemen die daar groeien opnoemen. Zelfs vogelmelk weet ik er te staan. Maar waar zijn alle insekten???
Hier en daar vliegt er een hommeltje of een zweefvliegje, waar het er vroeger van gonsde. Tien jaar geleden telde ik er zeker 15 soorten libelles en juffers. Nu misschien nog maar 4 soorten als je geluk hebt.
En dan nog wat ik misschien wel het ergste vind; de vlinders!!!
Als kind ging ik met mijn vader naar de vlinderstruiken in de buurt. Op elke struik zeker 50 tot 100 vlinders. En dan overdrijf ik niet! Grote en kleine vos, gehakkelde aurelia, koninginnepage, weerschijnvlinder, dambordje, noem maar op. En nu, ik spring een gat in de lucht wanneer ik een oranjetip(je; worden ze nu elk jaar kleiner of ligt dat aan mij.) voorbij zie komen. Waar is de rest toch gebleven?
Er gebeuren mooie dingen in de natuur vandaag de dag. Neem nou alleen maar de fam. zeearend in de oostvaardersplassen of de groene reiger in noord holland.

Maar laten we ook eerlijk zijn mensen!
Er is iets goed mis in ons kikkerlandje. Eenden, kikkers, vlinders, ik mis ze vreselijk!!!!

Het is zeker al drie jaar geleden dat ik hier een krekel heb gehoord. :(  
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

boogey55

#1
Veel vlinders zie ik niet hier in de omgeving van Wageningen, dat kan dus kloppen. Alleen een paar soorten, Boomblauwtjes, kleine witjes, geaders of niet, en Dagpauwogen, daar heb ik er meer van gezien dan voorgaande jaren.

Ik weet niet wat er met de IJssel aan de hand is, maar hier kan ik geen watertje tegenkomen of daar is weer een aantal wilde eenden. En veel losse woerden in de weilanden hier.
En kikkers hoor ik ook bij alle watertje, als het tenminste een beetje zonnig is. Van de kikkers weet ik niet of het er meer of minder worden, maar er zijn er hier in de omgeving genoeg.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

derop

Goh, zou het dan toch een plaatselijk probleem zijn? Als dat zo is mogen ze er hier in de Gemeente wel wat aandacht aan gaan besteden zo langzamerhand.

Nog iemand die dit probleem niet zo zeer herkend????

P.S. Ik woon in de omg. Zutphen.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

grunsven

Wilde eend is nog steeds algemeen, zitten werkelijk overal. Watermijten zijn algemener doordat de waterkwaliteit is verbeterd. Ijsvogel is weer algemeen in Nederland na een aantal slechte jaren.

Libellen gaat het erg goed mee, de laatste jaren zijn aardig wat soorten teruggekeerd en de meeste zeldzame soorten worden algemener (er zijn uiteraard uitzonderingen)

Wat vlinders betreft lijkt het me sterk dat je Grote vossen, Weerschijnvlinders en Dambordjes op je vlinderstruik had, deze zijn altijd heel zeldzaam geweest.
Aan de andere kant koninginnepage neemt enorm toe. Landkaartje was altijd heel zeldzaam, nu algemeen.
De Nederlandse vlinders gaan achteruit (veenbesbeesten, kleine heivlinder etc etc)

Maar volgens mij is dit allemaal gebaseerd op een waarnemers effect
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

derop

Citeer

Wat vlinders betreft lijkt het me sterk dat je Grote vossen, Weerschijnvlinders en Dambordjes op je vlinderstruik had, deze zijn altijd heel zeldzaam geweest.
Aan de andere kant koninginnepage neemt enorm toe. Landkaartje was altijd heel zeldzaam, nu algemeen.
De Nederlandse vlinders gaan achteruit (veenbesbeesten, kleine heivlinder etc etc)

Ik heb het in mijn verhaal ook over zo'n dertig jaar geleden. Er zaten wel degelijk grote vossen, dambordjes en weerschijnvlinders op die struiken. Ik weet niet of ze toen ook al erg zeldzaam waren maar ik weet zeker dat die er zaten. Ik heb in die tijd ook de rouwmantel gezien daar en èèn keer de kolibrievlinder. Die overigens niet hier thuis is voor zover ik weet maar in het middenlandse zeegebied.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Cees Veenema

#5
Nou wat mij betreft kan de noodklok over het weidevogelbestand wel helemaal geluid worden.
Waar zelfs vorig jaar de tureluurs, kievitten, grutto's nog voor een aardige kakafonie zorgen, zie ik nu een verdwaalde Wulp, een Scholekster en enkele kievitten.
Een aanzienlijke oppervlakte van dit gebied wordt op een natuurlijke manier beweid en bemest.
Oorzaak ? voor het omliggend intensief gebruikte deel, volgens de gebruikers, het destrastreuze mestbeleid en  in combinatie voor overige deel  de explosie van het Vossenbestand.
Groet,

Cees

Elachista

CiteerIk heb het in mijn verhaal ook over zo'n dertig jaar geleden. Er zaten wel degelijk grote vossen, dambordjes en weerschijnvlinders op die struiken. Ik weet niet of ze toen ook al erg zeldzaam waren maar ik weet zeker dat die er zaten. Ik heb in die tijd ook de rouwmantel gezien daar en èèn keer de kolibrievlinder. Die overigens niet hier thuis is voor zover ik weet maar in het middenlandse zeegebied.
'k Heb nergens last van, nog altijd een 60-tal meikevers op het doek en geelgerande waterkevers zwemmen ook nog vrolijk in de vijvers rond.
Alleen die dagvlinders gebonden aan brandnetel doen het slecht, maar dat komt dat er te veel gemaaid wordt.
De kikkers worden ook steeds algemener hier, dat komt omdat hier in Friesland meer water blijkt te komen, veel meer sloten en poelen, en hebben we ook gewoon de pad, groene en bruine kikker in de vijver evenals de kleine watersalamander, die lijkt ook wel talrijker te worden.

En wat betreft die kolibrievlinder...da's een hele gewone trekvlinder die ik elk jaar wel eens zie, is het niet thuis dan is het wel ergens anders.
Sommige soorten als de glasvleugelpijlstaart doet het juist alleen maar beter, ik vind nu de eitjes gewoon op de kamperfoelie hier in de tuin.

Wat betreft die weerschijnvlinders en dambordjes vind ik toch wel wat onwaarschijnlijk, want dat zijn zeker niet gewone beesten.
Maar dan was een foto een handig bewijs geweest :)

Zoals Cees al zegt zijn de weidevogels er erger aan toe.
Friesland is van oudsher al een plek waar veel weidevogels zitten door natuurlijk de vele weilanden, slootjes en meren (riet etc.).
Volgens de statistieken van It Fryske Gea (friese natuurorganisatie, vergelijkbaar met staatsbosbeheer) die gepresenteerd werden bij een inventarisatiebijeenkomst eerder dit jaar, bleken de weidevogels (tevens broedparen) in grote aantallen gedaald.
...
Groet,
Tymo

derop

Nou Cees, wat betrefd de weidevogels ben ik het ook voledig met je eens dat is hier in de uiterwaarden van de IJssel met de jaren ook drastisch minder geworden. De Tureluur en de Kluut heb ik hier in ieder geval al jaren niet meer waargenomen. Een aantal jaar is ook de Wulp weg geweest maar die zit er nu weer sinds een jaar of drie denk ik. Heb het idee dat het in onze Uiterwaarden langzaam wat beter gaat.

Wat betrefd de twijfels over die vlinders; het spijt me jullie zullen het met mijn woord moeten doen. Dertig jaar geleden hebben wij er niet aan gedacht foto's te maken van alles wat we zagen. Het was toen voor ons heel vanzelf sprekend dat dat elk jaar weer terug zou komen.
Dat van die Kolibrievlinder wist ik dus niet , dat dat een trekvlinder is en dat het daardoor dus niet zo bijzonder was om te zien. Ik vond(vind) toen van wel omdat ik deze vlinder nog nooit eerder had gezien. En daarna alleen nog een paar keer in Limburg.
Ik denk inderdaad dat het maaibeleid in onze gemeente er flink toe bij draagt dat er hier bijna geen vlinder meer te vinden is.

Hoe zou het dan komen dat er in een deel van het land wel veel kikkers en bv. salamanders voorkomen en hier niet. Zit er iets in ons water? Heeft het ook te maken met maaibeleid langs het water? Dan zou dat misschien ook de slechte eendenstand hier verklaren want waar voelen die zich nog veilig als al het groen aan de waterkant wordt weggemaaid? Er zijn niet zoveel plekken meer waar ze zich goed kunnen verschuilen.

Feit is gewoon dat ik al deze dingen hier rond en in Zutphen gewoon constateer en dat ik me daar zorgen over maak!!!
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Bram Rijksen

Simpel: pak de kaart van nederland uit 1950 erbij en en leg die naast de kaart van nu en je ziet de oorzaak. Dan is het nog een wonder dat er realtief zo'n enorme hoeveelheid aan diverse soorten te vinden is. Het landschap verandert, het klimaat verander -iig lijkt het daar wel sterk op- en daarmee verandert ook het flora en faunabestand. Soms is er sprake van toename, in de meeste gevallen echter is sprake van een verschraling. Vaak erg jammer en reden voor nostalgie en weemoedige gevoelens maar realistisch gezien onontkoombaar. Achteruitgang van soorten is mogelijk te remmen, maar het feit dat een soort verdwijnt is vaak al een teken dat er eigenlijk veel meer aan de hand met zijn leefgebied.

derop

Je hebt volkomen gelijk Bram maar,.......wel jammer toch?!?  :mellow:  
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Cees Veenema

Nou ik denk niet dat je de zaak hiermee kunt afdoen Bram.
Groet,

Cees

Bram Rijksen

CiteerNou ik denk niet dat je de zaak hiermee kunt afdoen Bram.
Het is ook geen pleidooi om verder maar lijdzaam toe te zien, hoor... Maar realistisch moet je wel zijn.

Cees Veenema

Dat had ik ook niet van je verwacht, ik heb nu geen tijd voor uitgebreid commentaar maar kom zeker met een vervolg.
Groet,

Cees

Windekind

Je komt uit de omgeving Zutphen,  Margot ?


Moet je eens naar Cortenoever gaan (Weg naar het Ganzenei) en aldaar de wandelroute door de graslanden maken. Weilanden /hooilanden/ ouderwetse korenakkers (klaprozen spiegelklokjes e.d. met duizenden). Zeer veel hagen. Schitterend kleinschalig. Overal zeldzame tot uiterst zeldzame plantensoorten (van Gronigen tot Zuid-holland komen ze daarvoor speciaal maar dit gebied). Vogels, libellen vlinders. Alle veel anwezig.
ga niet alle soorten noemen, maar de beleving op zich van die wandeling bij jouw om de hoek is een stap terug in de tijd. En altijd rustig , want het is een doodlopend wggetje ver van de doorgaande route.


En nu is de tijd !!! van de volle bloei aldaar.

Veel plezier,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

derop

Hè Elmar,

Dat is een goed idee,.. dat ga ik zeker doen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit die kant op ben geweest. Meestal ga ik richting Nijenbeek of richting Vorden.
Maar hoor hier ook van mensen in mijn omgeving dat die met verbazing reageren dat ik nog nooit die kant op ben gegaan op mijn strooptochten.  :D  Dit weekend ga ik zeker die kant op en dan hoor je van me hoe ik dat ervaren heb.

Bedankt voor de tip!!!
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

derop

Excuses mensen!!!  
Voortaan zal ik beter uit mijn doppies moeten kijken voor ik ga klagen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik zowiezo meer in de lucht en in de struiken staar als in het water en eromheen. ik ben nu eenmaal een vogel mens. Maar dat mag geen excuus zijn hihi. Liep ik eergister langs mijn favoriete stekkies,...zie ik toch ineens een heleboel donderkoppies in het water. Ben een tijdje blijven zitten daar en wat denk je,.... toch zo'n vier verschillende juffers en twee verschillende libelles. Ze zitten er dus wel degelijk. Na een uurtje gezeten te hebben werd ik verrast door het bezoek van een echtpaar wilde eend met drie pulletjes. Die zo te zien nog maar net een dag oud waren. Nah, een beetje voorbarig van mijn kant om meteen moord en brand te schreeuwen dat het niet goed gaat hier. Feit is wel dat er erg weinig vlinders zijn in mijn omgeving. Ben er inmiddels van overtuigd dat dat te maken heeft met het maaibeleid hier. De brandnetels bv. worden al gemaaid voordat er uberhaupt een rups van heeft kunnen vreten.

En terwijl ik daar zo zat kon ik het natuurlijk niet laten om ook regelmatig even in de bomen en de lucht te kijken. Op zo'n vier meter afstand zit een paartje boomkruiper tegen een stam aan gekleeft. En als een van de twee niet toevallig net een jong voer had gegeven had ik nooit gezien dat er twee tegen dezelfde stam aan zaten. Wat een schutkleuren zeg,...geweldig! Een eindje verderop hoor ik de rietzanger. Die zit elk jaar in hetzelfde rietkraagje en broed daar ook maar een nestje heb ik nog nooit kunnen ontdekken. Dàt vind ik zo mooi aan de natuur,.. het verzint de meest mooie trucjes om gezien of ongezien te blijven.

Wanneer ik van de week weer naar mijn plekkie ga, schrijf ik op wat ik er allemaal zie. Ik ben niet zo thuis in de Libelles en Juffers maar heb al wel gezien dat niet alleen kleur maar ook de vorm van het lijf en de vleugels belangrijk zijn.
Er vloog nu bv. een fluorizerende blauwe Juffer(?) met een zwarte vlek op de vleugels en daar bij vloog er net zoiets maar die was weer groen. Verder leken ze erg opelkaar. Er vloog ook een ( Ik dacht eerst een Libelle maar iemand opperde dat het een Haft kon zijn?) , deze had een gevorkte staart en was zandbruin. Daarbij moet ik opmerken dat die meer in de bomen zat als bij het water.

Nou, conclusie,.... het gaat niet zo slecht als ik eerst dacht! En wat heb ik nu geleerd?;   Eerst kijken, dan roepen.  
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Guus Peterse

Ik heb van meer mensen die het weten kunnen gehoord dat er dit voorjaar weinig vlinders zijn, tot nu toe. Zou door het koude voorjaar komen.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015