Het is lente. Alles wordt weer groen. Planten en Bomen gaan weer groeien en bloeien. Allerlei dieren planten zich voort. Insecten ontwaken uit hun winterslaap. Langzamerhand wordt het groener, drukker, mooier. Maar elk jaar mis ik weer wat. De omgeving waarin ik woon is vol met waters(tjes), sloten, grachten, allerlei aangelegde watertjes en niet te vergeten de IJssel. Het barst er van de meerkoeten. Zoveel zelfs dat ze zich letterlijk dood vechten zodra de hormoontjes weer gaan stromen. Hier en daar ook waterhoentjes (die hebben het niet makkelijk tussen de meerkoeten) Af en toe een futenpaar. De visdiefjes foerageren dat het een lieve lust is. Je zou zeggen,.. niets mis mee , toch?? Maar, waar zijn de eenden? Niemand die zich daar druk overmaakt. (!?) Ken je het nog? Als klein kind, met mams aan het handje eendjes voeren? Nou, vergeet het hier maar!!! Ik heb dit jaar in al dat water precies èèn paartje gezien met jongen. Ver der nog een paar eenzame mannetjes. Verder niets!!!
Wanneer je s'morgens heel vroeg langs de sloten loopt hoor en zie je vanalles. In het riet de kleine karekiet, die zit er nu al een paar jaar. In het water zijn de vissen druk aan het paren. Op een heel speciaal plekje weet ik ons pareltje (IJsvogel) te zitten. En als je heel stil bent zie je soms een rietstengel het water over steken. Onder water een muskusrat. En terwijl je daar staat te kijken hoor je de koekoek, zanglijster, merels, roodborst, winterkoninkje enz.enz. OOk geweldig toch?
Maar waar zijn de kikkers? De geelgerande watertor? De rode watermijtjes?
Niemand die het ziet!
Achter ons huis is een parkje. Daar zou je niets bijzonders verwachten. Nou niets is minder waar. Ik kan een legio aan planten en bloemen die daar groeien opnoemen. Zelfs vogelmelk weet ik er te staan. Maar waar zijn alle insekten???
Hier en daar vliegt er een hommeltje of een zweefvliegje, waar het er vroeger van gonsde. Tien jaar geleden telde ik er zeker 15 soorten libelles en juffers. Nu misschien nog maar 4 soorten als je geluk hebt.
En dan nog wat ik misschien wel het ergste vind; de vlinders!!!
Als kind ging ik met mijn vader naar de vlinderstruiken in de buurt. Op elke struik zeker 50 tot 100 vlinders. En dan overdrijf ik niet! Grote en kleine vos, gehakkelde aurelia, koninginnepage, weerschijnvlinder, dambordje, noem maar op. En nu, ik spring een gat in de lucht wanneer ik een oranjetip(je; worden ze nu elk jaar kleiner of ligt dat aan mij.) voorbij zie komen. Waar is de rest toch gebleven?
Er gebeuren mooie dingen in de natuur vandaag de dag. Neem nou alleen maar de fam. zeearend in de oostvaardersplassen of de groene reiger in noord holland.
Maar laten we ook eerlijk zijn mensen!
Er is iets goed mis in ons kikkerlandje. Eenden, kikkers, vlinders, ik mis ze vreselijk!!!!
Het is zeker al drie jaar geleden dat ik hier een krekel heb gehoord.