Hoofdmenu

Rosse Vleermuis?

Gestart door Mousehill, maart 22, 2009, 12:27:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mousehill

Ik kwam gistermiddag deze vleermuis slapend tegen op een boom. Was om 14.00 uur in de middag en ik was dus verrast door de keuze van zijn slaapplaats. Twee meter boven deze vleermuis hadden twee groene halsbandparkieten hun intrek genomen in dezelfde boom. Wellicht verstoord door de nestdrang van deze halsbandparkieten?


BartNoort

#1
CiteerIk kwam gistermiddag deze vleermuis slapend tegen op een boom. Was om 14.00 uur in de middag en ik was dus verrast door de keuze van zijn slaapplaats. Twee meter boven deze vleermuis hadden twee groene halsbandparkieten hun intrek genomen in dezelfde boom. Wellicht verstoord door de nestdrang van deze halsbandparkieten?
Dat is zeer wel mogelijk, er zijn al langer vermoedens dat hb parkieten het vleermuizen lastig maken.
Wat voornamelijk een probleem lijkt te zijn is de verwoede drang van de parkieten in de winter om de boomholte reliefvrij te maken.
Een biologe hier uit de buurt(Zuid-Holland) heeft een opzet gemaakt om eens te kijken in hoeverre ook de daadwerkelijke aantallen vleermuizen (en dan met name rosse en watervleermuis) achteruit gaan.

HBparkieten zijn echt iets om in de gaten te houden, ikzelf let ook sterk op eventuele dode vleermuizen onderaan de boom.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)