Men heeft commentaar op mijn waarneming gegeven

Gestart door hiskodevries, maart 24, 2009, 11:01:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Citaat van: Joris Menten op juni 22, 2011, 11:58:22 AM
Er blijken nu toch nog mensen te zijn die zich laten afschrikken.
Niet zozeer afschrikken, ik heb niet zoveel met regeltjes, maar als je op een goed moment merkt dat alle hulp die je probeert te bieden in een moeras verdwijnt en je wil het via de waarnemer zelf spelen en komt dan zo'n "gebod" tegen, dan is het klaar. Als je dan echt niet wil dat de boel verbetert, nou dan niet.

Jammer, had zo'n goed en nuttig project kunnen zijn. Nu is het één van de sites waar je op andere fora (en op het eigen forum) mensen nadrukkelijk moet waarschuwen dat de dingen die ze in de overzichten vinden ten ene male onbetrouwbaar zijn. Of ze komen zelf met een "verrassend" determinatievoorstel, want ze hebben op wrn lopen zoeken - moet je weer uitleggen hoe zinloos dat is. Dat is genant. Ik vind het doodzonde, maar je kunt echt niet met goed fatsoen naar (foto)pagina's op wrn verlinken want het klopt gewoon niet wat er staat. En als het vandaag, per ongeluk, wel klopt en ik zet een link, dan heeft morgen iemand tien nieuwe waarnemingen fout ingevoerd en klopt (de eerste) pagina weer niet. Verspreidingskaaten en statistieken zijn op dezelfde manier veel te onbetrouwbaar en zetten zelfs mij, die dit weet, toch af en toe weer op het verkeerde been. Deze discussie, als er al iets uitkomt, lost dat probleem overigens ook maar zeer ten dele op.


Citaat van: HPM op juni 22, 2011, 11:40:44 AMBij de populaire groepen staan potentiele helpers te trappelen, terwijl hulp daar het allerminst nodig is.
Okay, maar hoe erg is dat? Hoe gaan jullie op het forum met deze mensen om? Mogen ze dan ook niks meer zeggen? Of worden ze een paar keer gecorrigeerd en leren ze dan gaandeweg hun grenzen, c.q. het nut van hun "hulp" beter kennen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HPM

Citaat van: Joris Menten op juni 22, 2011, 12:18:07 PM
Citaat van: HPM op juni 22, 2011, 12:08:39 PM
Citaat van: Joris Menten op juni 22, 2011, 11:58:22 AM
[...] Het voorbeeld is nu net een goed voorbeeld dat ook admins niet onfeilbaar zijn ... Joris

En wat zou dat kunnen zeggen over de onfeilbaarheid van (potentiele) commentatoren die niet zijn uitgekozen vanwege hun deskundigheid?
Dat beide mensen zijn en dat het absolute verschil mi nutteloos is.

Een belangrijk verschil is dat admins door anderen zijn uitgekozen vanwege hun (veronderstelde) kleine kans op feilen. Jan en Alleman heeft zichzelf uitgekozen omdat hij van zichzelf denkt dat hij het beter weet. Een minder ervaren waarnemer is wel de laatste die kan beoordelen of die JeA daarin gelijk heeft. Als hij het mis heeft mogen de admins weer gaan dweilen dus waarom het dan niet gelijk via de admins ('meld mogelijke foute determinatie') spelen?

Citeer

Overigens snap ik het voorbeeld nog steeds niet: waarneming stond op onzeker (?), admin 1 zegt (als admin): zeker, admin 2 zegt: zeker dat het zeker is ? en wordt bijgetreden door een gebruiker, admin 1 zegt: misschien inderdaad niet waarneming gaat op niet te beoordelen. De enige "fout" lijkt me (te) snelle eerste beslissing van admin 1. Een goed voorbeeld hoe waarnemers input nuttig kan zijn.

Niemand ontkent dat userinput nuttig kan zijn. De meldingsfunctie bij de waarnemingen en verschillende vaste forumtopics bewijzen dat. Maar dat is m.i. geen reden om iedere Jan en Alleman maar via 'Emailwaarnemer' zich buiten de officiele kanalen om met de determinatie te laten bemoeien.


Herman van der Meer

Arp

Citaat van: HPM op juni 22, 2011, 12:52:20 PM
Een belangrijk verschil is dat admins door anderen zijn uitgekozen vanwege hun (veronderstelde) kleine kans op feilen. Jan en Alleman heeft zichzelf uitgekozen omdat hij van zichzelf denkt dat hij het beter weet. Een minder ervaren waarnemer is wel de laatste die kan beoordelen of die JeA daarin gelijk heeft.
Ik denk dat dit laatste hoogstens voor "nieuwelingen" op waarneming.nl geldt - wie hier een paar weken rondloopt weet snel genoeg welke mensen echt wat weten en wie er maar doet alsof.

Maar je kunt ze daar natuurlijk gewoon bij helpen. Nu zie je rode en blauwe poppetjes bij de namen boven de commentaren. Ik vind dat duidelijk genoeg (is er een apart poppetje voor de mensen die ook "goedkeuren", c.q. voor de echte specialiten - groen ofzo?), maar als het duidelijker moet dan maak je de hele achtergrond van de commentaartekst lichtrood voor gebruikers die jouw vertrouwen niet hebben en wit of lichtblauw of lichtgroen voor de übermensen.

Knappe noob die het dan nog mist.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

allemaal veel te ingewikkeld.
gebruik de aanwezige functies aub
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Joris Menten

#94
Ik vind dat Arp hier toch wel enkele hele mooie voorstellen doet om oplossingen te bieden die aan beide kanten tegemoet komen. Een open systeem van commentaar met kleurtjes voor admins, experten, "gewone" waarnemers etc lijkt me erg zinnig. Je kan dan evt gebruikers een optie bieden om enkel email waarschuwingen te krijgen als admins commentaar posten zodat je mailbox niet vol geraakt etc. of voor mijn part zelfs de optie "enkel commentaar van admins toelaten".

Ik weet niet hoe de besluitvorming bij waarnemingen is, maar misschien dat die eens op een "programmeurs"/"beheerders" vergadering besproken kunnen worden. Ik denk voor de rest dat de standpunten inmiddels wel duidelijk zijn?

Joris

OK net te laat: dat vind ik dan heel erg spijtig. Onozeliteiten als "Twitchers functie" etc kunnen wel allemaal geprogrameerd worden, maar opties die de boel wetenschappelijk wat beter proberen krijgen niet ? Tsja.

hiskodevries

jongens de opties die hier langs komen kosten denk ik zo`n 40 uur programmeerwerk, met het gevaar dat de optie in belgie niet gewenst wordt wat nog meer tijd kost om die uitzondering in te bouwen.
Dit opgeteld bij de nog grotere verwarring bij de gebruiker die dan werkelijk van alle kanten "besprongen" kan worden maakt de uitvoering niet kansrijk.
ideeen zijn altijd goed, maar ze moeten ook uitvoerbaar zijn.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Joris Menten

#96
Als het in België niet gewenst wordt wil ik daar de discussie ook nog wel eens voeren hoor. Geen probleem !  ;D Overigens begrijp ik ook wel dat het niet van vandaag op morgen kan en serieuze inspanning vraagt, ik denk dat we enkel vragen dat dit serieus in overweging wordt genomen met de argumenten die hier worden aangehaald. Joris

Arp

Jongens (of zijn de dames er nog? ;) ),

We hebben grofweg vier keuzes die tot nu toe geopperd zijn:

  • Niks veranderen.
  • "e-mail waarnemer" niet langer verbieden voor determinatiekwesties danwel en "gedoogbeleid" voor de groepen met te weinig admins.
  • Rapportagefunctie uitbreiden met e-mail-notificatie aan waarnemer.
  • Commentaarfunctie vrijschakelen voor aangemelde gebruikers.
Een gedoogbeleid vind ik zelf niks: Kies iets en maak duidelijk hoe je het hebben wil.

Persoonlijk ben ik voor een open commentaarfunctie. Dat is niet veel anders dan wat er nu op het forum kan gebeuren, maar niet gebeurt als de waarnemer niks op het forum vraagt. Op het forum komt dat (ook volgens de "tegenstanders" hier) ook goed, dus waarom zou het bij de waarneming niet kunnen? Voordeel: Je houdt de discussie overzichtelijk toegankelijk bij de waarneming. Vind ik winst.

Een goede tweede optie is voor mij het uitbreiden van de rapportagefunctie met e-mail notificatie aan waarnemer. De interface van de rapportagefunctie nodigt uit tot bondig een (vermeende?) correctie doorgeven en staat bij de waarneming niet opvallend/storend "in beeld", maar is wel voor iedereen inzichtelijk. Behalve de waarnemer krijgt de admin ook een signaal - net als nu - voor een actieve admin verandert er niks, deze gaat ernaar kijken. Is de melding zinnig (volgens mij 90%+) dan hoeft de admin niks meer te doen - de waarnemer weet het al (win-win). Is de melding onzin, dan meldt de admin dat aan de waarnemer en/of nitwit naar keuze via rapportage-, commentaar of e-mail. Als een nitwit te enthousiast is en te vaak onzin uitkraamt krijgt deze een keer een persoonlijke mail van de admin. Minder werk als de meldingen zinnig zijn, meer werk als het onzin is - de admin heeft er dus belang bij de mensen die onzin uitkramen af te remmen. Prima lijkt me. Grote winst: Daar waar geen admin is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

ik zal  de  opties even langslopen die nu beschikbaar zijn:

1 via het forum, niet doen tenzij jezelf twijfelt en je input van anderen wilt. waarom niet: Is veel werk voor de admins want je moet op 2 plekken reageren op forum en bij de waarneming,
bij een wijziging van b.v. een domein van het forum werken alle links naar het forum niet meer.

2. via de optie bij een waarneming 'meld een onjuiste determinatie' dat is een goede optie want zowel de waarnemer kan deze zien als de betreffende admin ( notificatie via email aub niet we
versturen al veel te veel emails waardoor we geregeld op de hotmail banlijst zitten). Deze meldingen kunnen gestructureerd verwerkt worden. De lijsten worden vanzelf kleiner als waarnemer of admin actie hebben ondernomen.

3. email waarnemer. Hoewel bij het starten van deze functie gemeld wordt dat die daar niet voor is wordt daar wel gebruik van gemaakt, ik kan deze emails monitoren maar doe dat zelden.
Nadeel is dat geen controle plaats vindt over de opvolging.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Joris Menten

Met 2) zitten we denk ik al erg bij wat we vragen met enkele cosmetische veranderingen of clarificaties:

a) Zie je in je overzicht als er meldingen zijn (zo niet kan dat erbij), of enkel als de admin er op reageert ? Nu moet je (denk ik) maar weten dat er een opmerking is.
b) Persoonlijk zou ik het mooier vinden als deze opmerking ook gewoon tussen de admin opmerkingen zou staan op de "voorpagina" van de waarneming.

Joris

HPM

Citaat van: Pudding4brains op juni 22, 2011, 13:04:04 PM
Citaat van: HPM op juni 22, 2011, 12:52:20 PM
Een belangrijk verschil is dat admins door anderen zijn uitgekozen vanwege hun (veronderstelde) kleine kans op feilen. Jan en Alleman heeft zichzelf uitgekozen omdat hij van zichzelf denkt dat hij het beter weet. Een minder ervaren waarnemer is wel de laatste die kan beoordelen of die JeA daarin gelijk heeft.
Ik denk dat dit laatste hoogstens voor "nieuwelingen" op waarneming.nl geldt - wie hier een paar weken rondloopt weet snel genoeg welke mensen echt wat weten en wie er maar doet alsof.
[...]


Niet iedere waarnemer loopt mee op het forum. De meerderheid denk ik zelfs niet. Zelfs tal van mensen die een vraag op het forum stellen geven er blijk van het forum niet te lezen. Waarom zou er anders met enige regelmaat in 10 berichten drie keer of vaker dezelfde vraag worden gesteld?
Herman van der Meer

Arp

Hallo Hisko,

Citaat van: hiskodevries op juni 22, 2011, 13:44:10 PM
2. via de optie bij een waarneming 'meld een onjuiste determinatie' ... notificatie via email aub niet we
versturen al veel te veel emails waardoor we geregeld op de hotmail banlijst zitten

3. email waarnemer.
Probleem bij 2 (zonder notificatie via e-mail) dat er in de gevallen dat er geen admin is dus niks gebeurt. Daar gaat eigenlijk de hele discussie over. Zou het wel bij de waarnemer terecht komen, dan hoefde men ook niet "stiekem" de mailfunctie te misbruiken.

Stel, de praktijk wordt dan (burgerlijk ongeoorzaam) "e-mail waarnemer" - dus toch een e-mail. Wat is dan het verschil?

Okay - in de gevallen waar wel actieve admins zijn zou een automatische e-mail direct naar de waarnemer niet nodig zijn. Maar als de melding juist is, komt die e-mail toch - later, op actie van de admin. Als de waarnemer automatisch al een e-mail ontvangt hoeft dat niet meer.

Je spaart dus een klein percentage e-mails; alleen voor de gevallen met actieve admins en onzinnige melding. Voor alle andere gevallen spaar je niks en je maakt het nagenoeg onmogelijk dat de waarnemer actie onderneemt, want wie loopt er nou regelmatig door zijn eigen waarnemingen van drie jaar geleden heen om te kijken of er per ongeluk een foutmelding op is binnengekomen?


Hallo Herman,
Citaat van: HPM op juni 22, 2011, 14:05:55 PM
Niet iedere waarnemer loopt mee op het forum.
Ik bedoel het anders. Stel je hebt een open commentaarfunctie met nitwits die het niet laten kunnen. Dan weet een "nieuwe" waarnemer na 5 commentaren van zo'n nitwit (en evt. correctie door anderen) ook snel genoeg hoe serieus de commentaren van deze zijn op te vatten. Bovendien wordt de nitwit, net als nu op het forum neem ik aan, gecorrigeerd en moet wel een erg dikke plank voor de kop hebben om door te blijven gaan. Ik zie in die zin gewoon het verschil met het forum niet werkelijk, en op het forum loopt die nitwit ook rond.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: HPM op juni 22, 2011, 14:05:55 PM
Citaat van: Pudding4brains op juni 22, 2011, 13:04:04 PM
Citaat van: HPM op juni 22, 2011, 12:52:20 PM
Een belangrijk verschil is dat admins door anderen zijn uitgekozen vanwege hun (veronderstelde) kleine kans op feilen. Jan en Alleman heeft zichzelf uitgekozen omdat hij van zichzelf denkt dat hij het beter weet. Een minder ervaren waarnemer is wel de laatste die kan beoordelen of die JeA daarin gelijk heeft.
Ik denk dat dit laatste hoogstens voor "nieuwelingen" op waarneming.nl geldt - wie hier een paar weken rondloopt weet snel genoeg welke mensen echt wat weten en wie er maar doet alsof.
[...]


Niet iedere waarnemer loopt mee op het forum. De meerderheid denk ik zelfs niet. Zelfs tal van mensen die een vraag op het forum stellen geven er blijk van het forum niet te lezen. Waarom zou er anders met enige regelmaat in 10 berichten drie keer of vaker dezelfde vraag worden gesteld?

Misschien is dat een punt om mee te beginnen.

Ten eerste dat meer mensen de weg naar het forum weten te vinden.

Ten tweede, op het forum zelf is vorig jaar een flinke discussie geweest over het "dumpen" van waarnemingen.
Ik zie zelden/nooit iemand er nog wat over zeggen.

Er zijn wel allerlei "regels", geschreven of ongeschreven, maar lijkt erop dat het niet uitmaakt of je ze nakomt.

Ook vind ik soms dat mensen te makkelijk antwoord krijgen en daardoor ook niet leren zelf te zoeken.
Hoewel ik af en toe wel zie dat mensen alleen een aanwijzing geven van een familie ofzo, dat vind ik wel goed.

Als we nou proberen om meer mensen bekend te maken met het forum en op het forum beter ons best doen,
om mensen zelf te activeren en kritischer te maken, heb je kans dat het niveau wat omhoog gaat.

Desnoods bedenken we een korte tekst (evt met links) en wie wil zet dat een tijdje in z'n onderschrift, zodat iedereen zich er weer even bewust van wordt?

Hisko, zomaar een gedachte, geen idee of het mogelijk is, misschien kun jij dat beoordelen: Is het mogelijk om bijv het aantal soorten uit de levenslijst (of aantal ingevoerde waarnemingen?) weer te geven bij de naam + profiel foto bij berichten op het forum? Kan zoiets niet een soort "meter" zijn voor hoeveel kennis iemand heeft? Ik denk niet dat het kan, maar toch even vragen...

Groetjes, Marleen

Botervlieg

En soort "hulpadmin" is dat een idee?

Daarmee onderscheid je de "jan en alleman" van degene die langer actief zijn en hun grenzen kennen.
Heb je toch hulp aan de waarnemers die niet goed bezig zijn, en kunnen de hulpadmins ook hun steentje bijdragen wat sommigen best wel willen.

Als dan alleen de hulpadmins bijv de commentaarfunctie hebben waardoor ze kunnen mailen naar de gebruiker.

Eventueel met ook hierbij weer tekst van dat het van een hulp-admin is en niet van "dé" admins...?

Groetjes, Marleen


hiskodevries

ik heb een klein testje gemaakt en arp zou een email moeten hebben ontvangen, maar ik heb het vermoeden dat zijn email adres niet klopt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

#105
Citaat van: M. Baltus op juni 22, 2011, 14:57:59 PM
En soort "hulpadmin" is dat een idee?

Daarmee onderscheid je de "jan en alleman" van degene die langer actief zijn en hun grenzen kennen.
Heb je toch hulp aan de waarnemers die niet goed bezig zijn, en kunnen de hulpadmins ook hun steentje bijdragen wat sommigen best wel willen.

Als dan alleen de hulpadmins bijv de commentaarfunctie hebben waardoor ze kunnen mailen naar de gebruiker.

Eventueel met ook hierbij weer tekst van dat het van een hulp-admin is en niet van "dé" admins...?

Groetjes, Marleen

Lijkt mij niet zo verstandig. Ik zie nu door de bomen het bos al soms niet meer. Gewone admin's, regioadmin's en misschien nog wel andersoortige admins die van de commentaarfunctie gebruik maken zijn voor mij voldoende.

Onderscheid moet er blijven ;D

Wel ben ik er voor dat na een bepaalde tijd de rapportage aan de waarnemer verzonden wordt. Nu staan de foute waarnemingen soms meer dan 3 jaar in de database.


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

#106
als test heb ik het volgende gebakken
Als iemand via de meest voor de hand liggende manier 'meld een onjuiste determinatie' in het waarnemingen detail scherm een opmerking plaatst wordt onder volgende voorwaarden een email naar de gebruiker ( en ook even naar mij) gestuurd
1. de gebruiker wil email ontvangen
2. de waarneming valt onder de soortgroepen (vliegen en muggen, insecten(overig),weekdieren en overige ongewervelden,wantsen en cicaden en luizen)
3. alleen in waarneming.nl
De verzonden email bevat de volgende tekst
Onderwerp : Een andere gebruiker heeft een opmerking over uw waarneming geplaatst
Tekst        : Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/[waarnemingnummer]
                 De geplaatste opmerking is : 
                 [tekst van melder]
                 Deze opmerkingen worden ook in overzichten geplaatst die geregeld door de admins van waarneming.nl worden nagekeken

                 
                   
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Hisko, had ik al gezegd vandaag dat ik van je hou?  :lol:  :wub:

Ik kreeg zojuist op deze twee waarnemingen e-mail notificaties:
http://waarneming.nl/waarneming/view/44658101
http://waarneming.nl/waarneming/view/40310000

Eén of andere nitwit meende te weten wat het was - lastig hoor, nou heb ik voor nop die waarnemingen nog eens moeten bekijken  ;D

Begrijp dat het een test is, maar van mij mag het zo blijven  :blink:

P.S. Kevers niet?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

laten we eerst maar eens kijken of hier gebruik van gemaakt wordt , terzijde ik moest wel ver in de tijd terug om van jouw een waarneming te vinden Arp !
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

#109
Citaat van: hiskodevries op juni 22, 2011, 16:04:14 PM
terzijde ik moest wel ver in de tijd terug om van jouw een waarneming te vinden Arp !
Ik kom er niet eens aan toe om m'n eigen foto's te sorteren, maak er ook steeds minder en dan vooral alleen nog van buitenlandse beesten uit m'n interessegebieden die me worden toegestuurd - ter documentatie van de soort. Dus ik voer alleen nog dingen in als

  • Ik iets interessants vind in NL, zeldzaam of nog niks bij die soort ingevoerd (geen foto's op wrn) - dan meestal maar meteen alles van die dag/plek (vandaar "Bijvlieg spec." weetikveel)
  • Als ik zelf iets geks heb wat ik graag wil weten en het op het forum wil vragen - eerst invoeren dan vragen.
  • Doelgerichte aanvullingen voor foto-overzichten of soortinfo (kleurvormen, jeugdstadia), hoofdzakelijk als ik het voor een groep is waar ik die ook kan verwerken (op determinerend zetten etc). Dat zijn vaak oude foto's/wrn overigens.
  • Als het beesten zijn waarvan ik weet dat de wetenschappers graag de verspreiding blijven volgen (die Pyajamawants).
  • ...
Alles invoeren lukt me domweg niet en is ook niet zinvol - ik heb er ook geen namen bij. Je wilt de folders "Vlieg indet", "Bij indet", "Vlinder indet", "Libel indet", "Spin indet" etc op m'n HDD niet zien  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Joris Menten

Ik wil niet zeuren, maar wil je evt aan Wouter van Reusel vragen of je dit toch ook niet in Be mag invoeren ? Anders heb ik hier voor niks zitten zagen  ;D  Daar mag trouwens zeker in Be ook kevers bij (en mag wantsen evt uit). Joris

hiskodevries

Citaat van: Joris Menten op juni 22, 2011, 16:50:21 PM
Ik wil niet zeuren, maar wil je evt aan Wouter van Reusel vragen of je dit toch ook niet in Be mag invoeren ? Anders heb ik hier voor niks zitten zagen  ;D  Daar mag trouwens zeker in Be ook kevers bij (en mag wantsen evt uit). Joris
dan krijg je dat weer.
voorlopig draait het op proef. als het in belgie ook zou gaan draaien wordt de software een stuk ingewikkelder, moet je rekening gaan houden met talen van de ontvanger
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Als ik vragen mag, klopt het dat ik bij de waarnemingen van Arp niet te zien krijg dat er is gereageerd door een waarnemer?



hiskodevries

dat klopt, jij bent geregistreerd als nitwit  :blink:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Arp

 ;D

Nee hoor, ze zijn weer weggehaald - test completed zeg maar ;)

Marleen, je bent nu niet meer geregistreerd als nitwit, maar als hulpadmin  B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Vincent

Citaat van: Corryabbink op juni 21, 2011, 21:11:51 PM
Citaat van: Vincent op juni 21, 2011, 21:00:19 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2011, 14:08:01 PM
ik heb ergens een schermpje toegevoegd waar je de historie bij een waarneming kan zien van gebruikers meldingen
als dit een toename van het aantal meldingen gaat geven b.v. ' pietje meldt dat dit een beestje x moet maar op de foto staat beestje y'   dan worden we natuurlijk gek

Er wordt aangegeven tijdens het plaatsen van een melding dat het bericht bestemd is voor de admins. Nu kan iedereen het lezen. Ik denk niet dat dit altijd op prijs wordt gesteld. Misschien de naam van degene die de opmerking heeft geplaatst verbergen? Er is ooit voor gekozen om alleen admins 'commentaar' te laten geven, o.a. omdat de communicatie niet altijd even fatsoenlijk was toen iedereen nog opmerkingen kon plaatsen, datzelfde geldt ook voor deze functie.

Vincent,
Dat is toch geen echt commentaar. Ik zie dat rapporteren als een tip voor de admin en gebruiker. Van mij mag de aangever openbaar zijn. Dan weet iedereen wie die tip gegeven heeft en kan de waarde ervan ingeschat worden.

De admin-commentaren zijn toch ook voor iedereen inzichtelijk.

Ze zijn geschreven met de gedachte (stond vermeld) dat alleen admins de opmerking zouden lezen. Dat zie je aan sommige reacties terug 'waarnemer zit er weer naast', 'waarnemer heeft zo te zien geen kennis van deze soort'. Eerder in dit onderwerp werd ook al aangegeven dat reacties wel wat 'diplomatischer' konden nu de waarnemer het ook kan lezen. Uit het voorgaande is volgens mij wel duidelijk dat de berichtgever niet de bedoeling had om zijn/haar opmerking te laten lezen door de waarnemer en dit zal waarschijnlijk ook niet op prijs worden gesteld (om de goede vrede maar even te bewaken).

Eigenlijk doet bovenstaande er ook niet zoveel toe. Er stond dat de melding alleen voor de admins was, niet voor de waarnemer, dat lijkt me duidelijk. Hisko, volgens mij heb je dat nog niet veranderd? Misschien kun je het zo maken dat alleen een link wordt getoond naar de opmerkingen als die geplaatst zijn na de datum waarop de wijziging is ingegaan?
Vincent

hiskodevries

vincent, voor ik die functie open zette heb ik alle 1100 meldingen gescant. daar staat geen overtogen woord tussen.
aan die aanpassing ben ik nog niet toe gekomen. wel een goede. de admins zouden ook de lijst even kunnen wegtikken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

gebeurt.
de optie ( om de opmerkingen te bekijken) is alleen voor de waarnemer zelf en voor admins .
De optie wordt alleen getoond als de timestamp van de opmerking jonger is dan de timestamp van de waarneming, oftewel als niets meer aan de waarneming is gewijzigd sinds de opmerking is geplaatst.
de optie wordt alleen getoond als deze jonger is dan 10-6-2011 i.v.m. de tekst die eerst in het 'maak een opmerking' scherm stond.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maico Weites

Op zich goed dat het nu makkelijker gemaakt voor 'gewone gebruikers' om andere gebruikers te benaderen.
Het 'verbieden' van meestal nuttige berichten is niet erg zinvol.
Althans bij groepen waar weinig of zelfs helemaal geen controle is (veel kevers, cicades, weekdieren etc.)

Maar hoe moet men nu een waarneming rapporteren van die gekke waarnemer die van alles uit zijn duim zuigt?
Het is lullig als nu ineens blijkt dat Pietje het bericht ''Pietje verzint gewoon dingen'' of ''Ik ken Pietje en hij is niet helemaal 100%. In de gaten houden dus.'' te lezen krijgt.

Daarnaast rapporteer ik af en toe ook wel wat vroege tuinfluiters en grasmussen (of anderzijds opvallende meldingen), maar dan heb ik geen zin in een hele discussie met de waarnemer (mede omdat ik geen echte kenner ben). Dat laat ik maar aan de vogeladmins over.
Ik heb er dan dus geen zin in dat het bericht ook gelijk bij de waarnemer terecht komt.

@Arp
Sorry dat ik nog niks met je gemelde foute Cantharissen heb gedaan (alleen de Rhagonycha's becommentarieerd), maar van Canthrissoorten weet ik nauwelijks iets af..  :'(


Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/