Men heeft commentaar op mijn waarneming gegeven

Gestart door hiskodevries, maart 24, 2009, 11:01:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Citaat van: rutgerb op juni 09, 2011, 00:07:37 AM
(...) Maar ik heb de indruk dat Niels eigenlijk beter Admin van die onbekende vliegen kan worden.
Dat heb ik nou ook wel eens gedacht. Maar hoe denkt hij daar zelf over?
Groet, Michiel

gertjanvannoord

#31
als je planten invoert op observado (met foto) krijg je zelden reacties van admins. Ik krijg wel regelmatig (tot nu toe louter nuttige) reacties per email. Dan is het een beetje belachelijk dat er in die behulpzame mailtjes staat dat je reacties die betrekking hebben op de determinatie "moet" negeren.

deskundige reacties zijn beter dan minder deskundige reacties, maar er zijn daarvoor eigenlijk te weinig admins vrees ik.

Gertjan van Noord

Botervlieg

En als er een optie gemaakt wordt dat je zelf kan kiezen of je alleen feedback van admins wilt of dat mede waarnemers je mogen helpen?

Desnoods een invul formulier waar bij waarnemers automatisch een tekst wordt meegestuurd van
"Let op, dit bericht is van een medewaarnemer, neem zijn/haar advies niet klakkeloos over maar controleer de soort met foto's op waarneming.
Dat doe je door op die pagina de naam in te vullen en dan op juiste stadium te klikken"

(ofzo?)


Joris Menten

#33
Ik stuur geregeld reacties op/voor determinaties en krijg vaak een positieve reactie terug; bij rapportering via de admin knop zie ik zelden nadien iets gebeuren. Mij stoort het ook niet om opmerkingen van gebruikers te krijgen. Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar admins kunnen dat ook, uiteindelijk is het aan de waarnemer wat hij of zij gelooft. Ik vind dat er van de admins wat veel wordt verwacht omtrent determinaties/goedkeuring. Voor mij mag deze "regel" er gewoon uit. Joris

Corryabbink

Citaat van: Joris Menten op juni 10, 2011, 10:48:22 AM
Ik stuur geregeld reacties op/voor determinaties en krijg vaak een positieve reactie terug; bij rapportering via de admin knop zie ik zelden nadien iets gebeuren. Mij stoort het ook niet om opmerkingen van gebruikers te krijgen. Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar admins kunnen dat ook, uiteindelijk is het aan de waarnemer wat hij of zij gelooft. Ik vind dat er van de admins wat veel wordt verwacht omtrent determinaties/goedkeuring. Voor mij mag deze "regel" er gewoon uit. Joris

Eigenlijk ben ik het wel met je eens zolang er bijna niets met de rapportages gedaan wordt.
Ook admin's kunnen fouten maken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Anne Hueber †

Bij rapportages kijk ik eigenlijk zelden, die staan voor mij een beetje uit het zicht.
Maar bij elke soortgroep heb je ook een topic 'determinatiefouten', daar wordt wel altijd naar gekeken.


HPM

Citaat van: Anne Hueber op juni 10, 2011, 11:11:48 AM
Bij rapportages kijk ik eigenlijk zelden, die staan voor mij een beetje uit het zicht.
Maar bij elke soortgroep heb je ook een topic 'determinatiefouten', daar wordt wel altijd naar gekeken.

Moeten de rapportages iin het adminscherm dan niet een beetje beter in het zicht komen?
Herman van der Meer

Anne Hueber †

Ach, als het in 'determinatiefouten' gemeld wordt, is het toch ook goed? Dat topic staat er niet voor niets.

Joris Menten

#38
Wel het probleem stelt zich natuurlijk vooral voor de "moeilijke" groepen. Een - om specifiek deze groep aan te halen die een van de "probleemgroepen" is - vliegenadmin kent natuurlijk niet alle vliegen. De meeste vliegenexperten en dus ook de admins kennen slechts één of enkele groepen/families. Zelf durf ik me enkel uit te spreken over soorten die ik zelf goed ken. Wat moet een admin met een rapportage over een soort waar hij ook niks van weet ? Ofwel moet je dus een 100tal vliegenadmins hebben ofwel moet je maar gewoon input via de mail optie toelaten, evt met de waarschuwing die Marleen voorstelt. Mij is het eigenlijk onduidelijk waarom die e-mail er optie er anders is (om vervagingen te omzeilen door persoonlijk contact ??). Joris

Corryabbink

Citaat van: Anne Hueber op juni 10, 2011, 11:19:57 AM
Ach, als het in 'determinatiefouten' gemeld wordt, is het toch ook goed? Dat topic staat er niet voor niets.
Niet iedereen stelt het op prijs zomaar in determinatiefouten tentoongesteld te worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Kijk, als een admin geen gebruik maakt van de speciale schermen die voor hun gemaakt zijn waardoor gestructureerd werken mogelijk is houdt natuurlijk alles op. In forum topics 'meld een onjuiste determinatie' sneeuwt een melding nog al eens onder, kijk maar eens bij vogels. en je weet nooit of d`r al iets mee gedaan is.
Via de admin schermen verdwijnen behandelde gevallen automatisch via elke andere optie niet.
zo staan bij de gerapporteerde libellen waarnemingen nog steeds opmerkingen waar niets mee gebeurt is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

#41
Hisko,
Daarom was het voorstel van Marleen Baltus nog niet zo gek.........Nu is het min of meer verboden contact op te nemen met een waarnemer. Soms jeuken mijn vingers ook wel als ik zie dat er helemaal niets met een rapportage gedaan wordt. Tot nu toe heb ik me keurig aan de regels gehouden maar dat lost helemaal niets op.

Je zou ook min of meer een admin kunnen benoemen die zaken door kan geven............Dan kan de waarnemer zelf bekijken wat er aan de hand is. Of hebben jullie een andere oplossing? Ik zou wel graag weten of er commentaar op mijn waarneming van buiten is gekomen........Vooral van soortgroepen die ik niet goed beheers. Samen weten we immers meer :rolleye:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Anne Hueber †

Citaat van: hiskodevries op juni 10, 2011, 11:48:16 AM
zo staan bij de gerapporteerde libellen waarnemingen nog steeds opmerkingen waar niets mee gebeurt is

Toevallig keek ik gister bij dat scherm.....heb er 2 afgehandeld en 1 (na commentaar) op 'in behandelig' gezet.
Misschien zou het handig zijn, als de admins een e-mail krijgen bij een gerapporteede waarneming ;)

Corryabbink

Een andere mogelijkheid is dat jullie, na b.v. een wachttijd van 10 dagen, de waarnemer de rapportage doen toekomen. In de tussenliggende tijd kan een admin er naar kijken. Indien er niets mee gedaan is weet de waarnemer tenminste dat er iets aan de hand zou kunnen zijn of dat de soort toch benoemd kan worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

we kunnen hier nog erg lang over filosoferen, de software is er, als die niet (goed) gebruikt wordt houdt alles op.
dit is ook niet de plek om admin schermen te bespreken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Thijs Fijen

hiskodevries

die zijn d`r voor de grote soortgroepen best wel genoeg.
meer is niet altijd beter.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Citaat van: HPM op juni 08, 2011, 12:59:53 PM

Daar is in de eerste plaats tegen dat Waarneming een team van admins heeft om de kwaliteit te bewaken en zoveel mogelijk te garanderen. In de tweede plaats zou het niet om de keuze tussen wel of niet determinatiehulp krijgen moeten gaan, want uiteraard wil iedereen hulp krijgen als dat nodig is, maar om de keuze tussen deskundige en ondeskundige hulp. Als je die keuze stelt kiest iedereen natuurlijk voor deskundige hulp, waarmee de keuze overbodig is. Het probleem zit hem niet in het krijgen maar in het geven. De deskundigheid van de hulpverlener moet zoveel mogelijk gegarandeerd zijn. Dat kan alleen als die hulp door Waarneming wordt gegeven.
Zoals Rutger ook al aangaf is het zeker bij soortgroepen waarvoor genoeg admins zijn echt niet nodig dat jan en alleman zich er direct mee gaat bemoeien en het is ook ongewenst.

Wat een vreemde redenatie. Hetis geen keuze tussen deskundige en ondeskundige hulp, maar een keuze tussen hulp waarvan de deskundigheid is gegarandeerd (alleen admins) en hulp van iedereen (admins + gebruikers). Ik snap de principiele instelling van Herman en Rutger prima, kan me daar ook wel in vinden. Maar ik vind ook dat we de praktijk niet uit het oog moeten verliezen. Als ik naar mezelf kijk: ik ben blij met elke reactie of suggestie van een ieder op mijn onbekende waarnemingen. Ook als een suggestie volkomen de plank misslaat. Ik controleer immers zelf, het is goed bedoeld, en 9 van de 10 keer helpt het je (op weg naar) de soortnaam. Mijn ervaring andersom is ook alleen maar positief: Heb op alle mails die ik heb gestuurd nog nooit een negatieve reactie gehad, vrijwel altijd een bedankje. Gezien soortgelijke verhalen die ik hier lees krijg ik de indruk dat veruit het grootste deel van de waarnemers dergelijke mails op prijs stelt. Wat is dan in hemelsnaam nog het probleem?

Zolang het onderscheid tussen admins- (deskundigheid "gegarandeerd") en niet-admins (overnemen op eigen risico) maar heel duidelijk is in de mail.

wouterbosgra

Citaat van: Corryabbink op juni 10, 2011, 12:45:49 PM
Een andere mogelijkheid is dat jullie, na b.v. een wachttijd van 10 dagen, de waarnemer de rapportage doen toekomen. In de tussenliggende tijd kan een admin er naar kijken. Indien er niets mee gedaan is weet de waarnemer tenminste dat er iets aan de hand zou kunnen zijn of dat de soort toch benoemd kan worden.

In principe een goede insteek, maar het vergt wel wat flinke aanpassingen van Hisko. Simpeler zou dan volgens mij zijn om de tekst bij de email-functie aan te passen in iets als: "Suggesties mbt determinatie en soortnamen zijn pas 10 dagen na de datum van waarneming toegestaan." Op die manier hebben admins 10 dagen (of 5 of 100, whatever) om de waarneming op te pakken. Als er na die tijd niks mee is gebeurd dan mag iedereen bijspringen. Lijkt me ook de kwaliteit van de waarnemingen ten goede komen - als een admin 2 jaar na de waarneming nog eens om extra info vraagt dan is het vaak al te lang geleden om er nog iets van te kunnen herinneren...

paulhoekstra

Ik gebruik de knop 'rapporteer een mogelijke foute determinatie' regelmatig op observado.org. Een jaar geleden duurde het vaak wel een tijd voordat er iets mee gedaan werd, maar tegenwoordig zie ik meestal binnen een week commentaar bij de waarneming verschijnen.

Mij lijkt het het handigst om de optie rapporteer een mogelijke foute determinatie te gebruiken. En alleen als de admins dit bericht na een bepaalde tijd (1 maand?) nog niet hebben verwerkt, dat je dan een direct mailtje naar de waarnemer stuurt.

Maar voor de rest vind ik dat alle functies heel goed werken :duim:  Dus van mij hoeft er niks aan de email-functies worden aangepast.

Groeten,
Paul
groeten,
Paul

RutgerB

Als admin stuur ik nu ook al rapporteerders mailtjes terug dat hun suggesties niet kloppen, dus ik vrees eerlijk gezegd voor wat er aan verkeerde suggesties over de mail gaan als het volledig wordt vrijgegeven en als er geen admin bij betrokken is.

Ik krijg, als waarnemer, met regelmaat mailtjes met goed bedoelde adviezen en suggesties die me niet helpen en waardoor ik me gedwongen voel me te verantwoorden. Moet ik daarover klagen? Kennelijk, anders zijn er nooit klachten.

Laat het alsjeblieft zoals het is, met een barrière. Dan kun je je als waarnemer ook nog ergens op beroepen als je niet wilt discussiëren over de determinatie.

Joris Menten

#51
Tsja mijn ervaring en kennelijk van velen hierboven is totaal anders, de meeste gebruikers apprecieren echt wel goede suggesties van waarnemers. Ik stuur geregeld correcties/suggesties en daar krijg ik van de meestal een bedankje voor achteraf, zelfs als ze mijn suggestie niet altijd volledig aanvaarden. Anderen schijnen ook correcte adviezen inderdaad niet erg te apprecieren en sturen geen bedankje maar blijken dan toch de suggestie over te nemen.
Joris

Corryabbink

Als ik alles op een rijtje zet dan kom ik tot de conclusie dat er een duidelijke scheidslijn bestaat tussen admin's en 'gewone' waarnemers.
Waarom houden de admin's zo krampachtig vast aan de bestaande regel?
Bij soortgroepen waarvoor voldoende mankracht en kennis aanwezig is kan ik dat begrijpen maar bij andere groepen zoals b.v. vliegen enz. gaat die vlieger niet helemaal op.
Daar kunnen dan wel admin's zijn maar die groepen zijn zo groot en dan is men meest maar op een bepaald gebied onderlegd. Die ontbrekende kennis die met een rapportage aan het licht kan komen komt nu meest niet verder en diverse deskundige personen hebben al aangegeven dat niet meer te melden. Dat is jammer.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

HPM

Citaat van: Corryabbink op juni 12, 2011, 15:27:33 PM
Als ik alles op een rijtje zet dan kom ik tot de conclusie dat er een duidelijke scheidslijn bestaat tussen admin's en 'gewone' waarnemers.
Waarom houden de admin's zo krampachtig vast aan de bestaande regel?
[...]

Ik ben geen Admin, Corry.
Herman van der Meer

RutgerB

En Joris is wel admin, op waarnemingen.be. :blink:  Daar zit het verschil dus niet.

Krampachtig vasthouden schrijft Corry. Ik zou willen zeggen; Blij zijn met de huidige situatie. Je moet het positief benaderen.  :P

Joris Menten

Ehm nee, ik ben ook geen admin ... enkel taxonoom - ik kan dus geen waarnemingen goed of afkeuren of er commentaar op geven. Joris

RutgerB

Ah pardon. Puntjes op de i dan, je bent ook nog expert! Nu nog 1 stapje verder (of terug, zeg het maar) .. en je bent validator. :blink:

Maar ga gerust verder met discussiëren.

Arp

De mensen die in dit topic beweren dat alles prima werkt en goed is zo hebben het niet begrepen. Ze gooien er wat randvoorwaarden tegenaan die dat moeten ondersteunen ("bij soortgroepen waarvoor genoeg admins zijn"), maar dat gaat nergens over. Daar is namelijk helemaal geen probleem en daarvoor hoef je dus ook niet naar oplossingen te zoeken.

Maar er is weldegelijk een probleem!

Elke dag slingert waarneming.nl honderden pagina's met foto-overzichten, verspreidingskaartjes, vliegtijden etc de wereld in waar echt geen hol van klopt. Dat is gewoon een afgang. Dan kun je wel genoegelijk achteroverleunen en melden dat het bij een aantal groepen wel goed werkt, of dat er theoretisch bruikbare mogelijkheden in de software zijn, maar voor een aanzienlijk deel van de Nederlandse soorten, getalsmatig wellicht voor het grootste deel, werkt het systeem domweg niet.

Je kunt daar verschillende dingen aan doen, waar ik al vaker suggesties voor heb gedaan, o.a. standaard alleen goedgekeurde gegevens weergeven en alleen als de gebruiker/bezoeker er specifiek om vraagt ook de niet-goedgekeurde.

Een andere optie is, vanwege het overduidelijk gebrek aan admins voor het grootste deel van de soorten, dankbaar alle hulp aanvaarden die je van een hele kudde serieuze/enthousiaste waarnemer of bezoekers kunt krijgen en je systeem/regels zo aanpassen dat dit kan/mag.

Er zijn stapels mensen die graag willen helpen en best behoorlijk goed thuis zijn in bepaalde groepen en een groot deel van de soorten zeker op naam kunnen brengen, of in elk geval weten dat hetgeen er staat niet klopt (en dus niet in de overzichten zou moeten mogen staan). De kleinerende argumenten over nitwits en geen behoefte hebben aan zulke hulp die hier de revu passeren slaan de plank echt helemaal mis! Wat je nu namelijk impliciet doet, is dat je erin berust dat de onzin die elke willekeurige waarnemer zelf verzint "beter" is dan wat deze "nitwits" aan zouden dragen. Bullshit. Het is bij heeeeeeel veeeeeel soorten één grote teringbende met waarnemingen die al jaaaaaaren verkeerd staan, al vele malen gemeld zijn en waar dus geen ene flikker mee gebeurt. Dan kun je nog zo'n mooie reportagefunctie met adminreportagescherpje gebouwd hebben, als er geen admin is die er naar kijkt werkt dat dus domweg niet. En dat is de situatie. Glorieus melden dat het bij je eigen soortengroepje allemaal prima werkt lost het probleem voor de andere groepen niet op.

Even op een rij:

"Determinatiefouten" in het forum: Dit is een slechte klucht en had nooit verzonnen moeten worden. Alleen al omdat je vanuit de waarneming geen link hebt naar die topics - als ik een foute waarneming zie kan ik dus niet opzoeken wat er al over gezegd is. Opmerkingen over een waarneming/determinatie horen bij die waarneming en niet ergens anders verstopt. Maar ook omdat je de waarnemer zelf er niet mee bereikt, deze wel achter zijn/haar rug langs "ten toon stelt" zoals Corry al opmerkte en het bovendien wel een erg omslachtige/bewerkelijke manier is voor de mensen die er wel actie op kunnen/mogen ondernemen.

De "Raportagefunctie" is dan theoretisch al een beter idee. Jammer alleen dat er voor het grootste deel van de soorten geen (of te weinig) admins zijn die er wat mee doen. Ook bijzonder "vreemd" (zie hierboven) dat niet zichtbaar is wat er over een waarneming gemeld is en door wie - ik kan niet eens zien of ik een waarneming de afgelopen vijf jaar misschien al drie keer eerder gemeld heb of niet. Nee, dat motiveert lekker om moeite te doen om de fout (nog een keer?) te melden. Je moet (mijn menig) bij een waarneming makkelijk terug kunnen vinden welke discussies/opmerkingen erover geweest zijn. Wat is in godsnaam de meerwaarde ervan om dit "geheim" te houden? Ik snap daar helemaal geen hout van.

Bovendien: Waarom mag ik als waarnemer zelf niet weten of er iemand een fout gerapporteerd heeft op mijn waarneming? Waarom moet een admin dat eerst voor me betuttelen? Ben ik zelf te achterlijk om een afgewogen beslissing te maken over wie de fout meldt en hoeveel waarde ik daaraan hecht? Of om, bij twijfel, dan maar gewoon het forum te raadplegen? Je kan de hier voorgestelde wachttijd net zo goed omdraaien: Eerst krijgt de waarnemer een e-mail over de raportage en kan daar (desgewenst) gepast actie op ondernemen (wrn aanpassen, op forum vragen, whatever) en pas als er na tien dagen niks mee is gebeurd gaan we de admins ermee lastig vallen.

Nog zo wat: Meldingen waar niks mee gebeurt, zelfs als er een admin is die commentaar plaatst of een e-mail stuurt. Ik heb begrepen dat theoretisch een admin zo'n waarneming zou kunnen/mogen corrigeren. Helaas gebeurt dat ook vaak niet. Een admin moet ook maar net tijd/zin hebben (en er aan denken) om na een week of wat nog eens op zulke oude gevallen terug te komen. Omslachtig ook. Geef de admins een apart veld waar ze de determinatie in kunnen vullen en gebruik, bij verschil met de soortnaam die door de waarnemer is opgegeven, die "admin-soortnaam" voor de overzichten. Automatisch gegenereerde e-mail naar de waarnemer en het is klaar. Niks na weken wachten nog eens op terug moeten komen en dus ook niet een waarneming die in die weken (of in de praktijk dus 2-5 jaar) fout blijft staan, maar gewoon in één handeling opgelost. Efficient. Beter voor de kwaliteit van wrn en beter voor de koppijn van de admins. En als de waarnemer eigenwijs is en echt vindt dattie het goed heeft en de admin fout, dan heeft ie toch nog "zijn" soortnaam erbij staan. En dan maar niet goedkeuren ofzo. Je kunt het ook zo opvatten: Als de waarnemerID en de adminID gelijk zijn is de waarneming goedgekeurd. Als ze ongelijk zijn gebruiken we de adminID voor de overzichten.

Kortom: Maak inzichtelijk wat er over een waarneming bediscussieerd wordt. Zorg dat de raportagefunctie ook aan de waarnemer wordt doorgelust en/of stel de commentaarfunctie open voor iedereen (of aangemelde gebruikers, of aangemelde gebruikers met minimaal 100 waarnemingen voor dezelfde soortgroep of of ...), dan hoef je ook niet meer te discussieren over de e-mailfunctie.

Mocht dat allemaal niet "kunnen" (?) laat ons dan gewoon elkaar e-mailen, dan heb je tenminste kans dat er wat verbetert - nu verbetert er in elk geval niks, slechter zal het er niet van worden. Het argument dat je dan niet meer ziet wat er over een waarneming uitgewisseld wordt is valide, maar daar heeft waarneming.nl momenteel ook een broertje dood aan dus maakt het wat dat betreft geen verschil. Bovendien - momenteel kun je ook niet zien wat zich in het hoofd van de waarnemer heeft afgespeeld voordat deze tot vaak wonderlijke identificaties kwam en dat accepteer je ook allemaal als zoete koek. Same difference.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Melchior van Tweel

#58
Beste Arp,
Geen beste nacht zeker?
Waarom deze krachttermen? Dat is toch helemaal niet nodig!
Als er volgens jou zaken moeten veranderen binnen waarneming.nl zijn er binnen het forum best mogelijkheden om dit aan te geven. Ik verzeker je dat een bericht als deze niet helpt. En als je er zulke problemen hebt met de waarnemingen op waarneming.nl, dan ga je toch gewoon naar telmee?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Arp,
van de admins is bekend dat ze een goede soort en mensenkennis hebben.
Van de gebruikers weten we dat niet, als je soms ziet wat voor nonsens gerapporteerd wordt via 'meld een onjuiste determinatie' houd je je hart vast als die sluis wijd open gezet wordt.
Het gaat bij waarneming.nl niet om de snelheid waarmee gecorrigeerd wordt als het ooit maar een keer gebeurt.
Van de soortgroepen waar jij je terecht zorgen over maakt druppelen langzaam meer kenners binnen die zich sterk willen maken voor de inhoud van Waarneming.nl ( ter linker zijde volgens mij ben jij ook al meermalen gevraagd om admin te worden maar heb je die boot afgehouden)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0