Men heeft commentaar op mijn waarneming gegeven

Gestart door hiskodevries, maart 24, 2009, 11:01:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

U heeft een email ontvangen met een tekst ongeveer zoals deze:

Citeer
Nieuw commentaar

Er is commentaar geplaatst bij uw waarneming
Waarneming (samenvatting)
Datum  maandag 9 maart 2009
Soort  Frater - Carduelis flavirostris
Hoe een reactie te plaatsen

- Reageer niet op deze e-mail

- Gebruik het formulier op de website

- Klik daarvoor op onderstaande link:
http://waarneming.nl/waarneming/view/42102656

--
Waarneming.nl
http://waarneming.nl
info@waarneming.nl


Hoe te handelen ?
Reageer niet op deze email.
Open de link in de email
als u ingelogd bent in Waarneming.nl gaat u naar de onderkant van het scherm tot
u deze tekst tegenkomt:
Citeer
Commentaaroverzicht
Nieuw commentaar
U geeft uw antwoord op en drukt op ok

Wat als u geen commentaar kunt invullen, in dat geval bent u niet ingelogd. Kies rechtsboven in het geopende scherm voor inloggen. Als dat gebeurd is opent u nogmaals de link in de email waarna u wel commentaar kunt invullen of de soort wijzigen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

theomuusse

Ik kreeg geen commentaar op een waarneming, de waarneming werd afgekeurd.
Daar moest ik zelf achter komen. Is dit gebruikelijk?

Theo Muusse

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JanF

met vr. groeten
Jan van de Fliert

maartenimmerzeel

#4
Wie kunnen er eigenlijk allemaal commentaar geven op een waarneming? Zijn dat alleen admins of ook anderen? Kun je dat ook aanvragen? Ik geef zelf veel commentaren op waarnemingen maar dat moet dan altijd via "e-mail waarnemer". Het zou een stuk makkelijker zijn om dat direct te kunnen doen  :)
Groet Maarten Immerzeel


Anne Hueber †


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maartenimmerzeel

Groet Maarten Immerzeel


hiskodevries

maarten, lees je de tekst wel goed in dat emailscherm?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maartenimmerzeel

#9
Hisko,

Dat heb ik inderdaad nooit gelezen. Vind dat ook wel jammer eigenlijk, want heel veel mensen (waaronder verschillende admins en een aantal bekenden van me) stellen het op prijs om een mailtje met een soortnaam te krijgen.
Groet Maarten Immerzeel


Botervlieg

Citaat van: maartenimmerzeel op juni 07, 2011, 23:26:57 PM
Hisko,

Dat heb ik inderdaad nooit gelezen. Vind dat ook wel jammer eigenlijk, want heel veel mensen (waaronder verschillende admins en een aantal bekenden van me) stellen het op prijs om een mailtje met een soortnaam te krijgen.

Volgens mij doen ook aardig wat mensen dat ook gewoon.

Zou prettig zijn als er een mogelijkheid komt waarbij we elkaar op die manier kunnen helpen.

Er kan volgens mij aangegeven worden als je zulke mails niet wilt ontvangen, dus als iemand het niet wil of last krijgt van gestalk kan het op die manier opgelost, volgens mij.

En... Waarom mag je eigenlijk wel als waarnemer om meer info vragen, maar niet helpen met de naam? Meer info vragen lijkt me dan net zo een taak van de expert. En de knop lijkt me een evengroot risico op gestalk, als dat de reden zou zijn dat je zelf niet de naam mag sturen.

hiskodevries

onder de knop email waarnemer zit de juiste optie.
wat jullie per email versturen voor soortnamen is niet te controleren op juistheid.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op juni 08, 2011, 07:27:03 AM
onder de knop email waarnemer zit de juiste optie.
wat jullie per email versturen voor soortnamen is niet te controleren op juistheid.

Klopt, bedankt voor je uitleg Hisko.
Maar het is aan een waarnemer toch of die de soort aanpast nav de mail,
en aan een admin om dat weer te controleren (wat ze zonder onze mail ook al zouden doen).


HPM

Citaat van: M. Baltus op juni 08, 2011, 06:51:23 AM
Citaat van: maartenimmerzeel op juni 07, 2011, 23:26:57 PM
Hisko,

Dat heb ik inderdaad nooit gelezen. Vind dat ook wel jammer eigenlijk, want heel veel mensen (waaronder verschillende admins en een aantal bekenden van me) stellen het op prijs om een mailtje met een soortnaam te krijgen.

Volgens mij doen ook aardig wat mensen dat ook gewoon.

Zou prettig zijn als er een mogelijkheid komt waarbij we elkaar op die manier kunnen helpen.

Er kan volgens mij aangegeven worden als je zulke mails niet wilt ontvangen, dus als iemand het niet wil of last krijgt van gestalk kan het op die manier opgelost, volgens mij.

En... Waarom mag je eigenlijk wel als waarnemer om meer info vragen, maar niet helpen met de naam? Meer info vragen lijkt me dan net zo een taak van de expert. En de knop lijkt me een evengroot risico op gestalk, als dat de reden zou zijn dat je zelf niet de naam mag sturen.

Als je ziet wat mensen op het forum allemaal denken te kunnen determineren en daarbij de grootste onzin verkopen is het niet gek dat hetzelfde via de mail gebeurt. Wat moet een waarnemer nou met hulp van iemand die hij niet kent en dus ook niet weet hoe deskundig hij is? In het forum wordt de onzin wel gecorrigeerd maar in de mail niet.
Het is de taak van de admins om zo nodig commentaar over de determinatie te geven. Daar moeten anderen niet doorheen gaan zitten fietsen want daar wordt het vooral voor onervaren waarnemers alleen maar moeilijker door, want wie moeten ze dan geloven?
Als je wil helpen kan dat via de daarvoor bestemde knop 'Rapporteer een (mogelijke) foute determinatie' bij de waarneming of via het forum. Een admin handelt het dan verder af.
Herman van der Meer

maartenimmerzeel

Herman,

Ik begrijp best dat er het risico is dat mensen op deze manier allerlei onzin schrijven en mogelijk soorten verkeerd op naam brengen. Wat Marleen zegt is ook waar: De waarnemingen waar iemand op kan reageren hebben altijd een foto en zullen dus normaal gesproken toch nog gekeurd worden. Bovendien zou ik zelf altijd even controleren of iets klopt als iemand een suggestie doet.

En veel mensen stellen de hulp wél op prijs.

Als je de optie  'Rapporteer een (mogelijke) foute determinatie' zie je zelf niet meer wat er mee gebeurt en dat is jammer.

Misschien dat het zoals Marleen zegt een optie zou kunnen zijn dat mensen kunnen kiezen dat ze "dit soort onzin niet meer ontvangen" of dat ze "blij zijn met de hulp van anderen". Ik heb zelf tot nu toe slechts positieve reacties ontvangen en al zeker enkele honderden keren van de functie gebruik gemaakt.
Groet Maarten Immerzeel


wouterbosgra

ik vind het in elk geval erg prettig om hulp van anderen te ontvangen. als ik met hun advies meega blijft dat mijn verantwoordelijkheid, dus ik check altijd zelf. ben dus zelf een erg groot fan van een opt-in constructie waarbij je kunt aangeven dergelijke mailtjes op prijs te stellen.

Wat gebeurt er trouwens met al die soortgroepen waarbij er geen/te weinig admins zijn om achter de meldingen aan te gaan?

HPM

Citaat van: maartenimmerzeel op juni 08, 2011, 08:58:01 AM
[...]
Misschien dat het zoals Marleen zegt een optie zou kunnen zijn dat mensen kunnen kiezen dat ze "dit soort onzin niet meer ontvangen" of dat ze "blij zijn met de hulp van anderen".[...]

Citaat van: wouterbosgra op juni 08, 2011, 09:45:56 AM
[...]. ben dus zelf een erg groot fan van een opt-in constructie waarbij je kunt aangeven dergelijke mailtjes op prijs te stellen.
[...]

De mailfunctie heeft zijn nut maar het zal natuurlijk nooit mogelijk zijn om een keuze te maken voor of tegen het ontvangen van goedbedoelde adviezen door de eerste de beste nitwit, omdat de inhoud van die mails niet vooraf is te bepalen. De enige keuze is dus mails willen ontvangen of niet.
Mensen met voldoende kennis kunnen de waarde van een reactie misschien wel beoordelen maar beginnelingen zeker niet. Nog afgezien daarvan is het voor kenners ook niet leuk en zeker niet nuttig om 'hulp' te krijgen die de plank volkomen misslaat.

Herman van der Meer

RutgerB

met Herman eens.

Prima zoals het nu is. Er staat heel duidelijk vermeld dat je geen mails moet versturen over determinaties. Het toch doen en het dan ook nog fout hebben, dat stoort me. Vooral als het soortgroepen betreft waar hele actieve admins bij zitten. Dat komt dan echt wel goed zonder die mails.

Botervlieg

Citaat van: rutgerb op juni 08, 2011, 10:56:09 AM
met Herman eens.

Prima zoals het nu is. Er staat heel duidelijk vermeld dat je geen mails moet versturen over determinaties. Het toch doen en het dan ook nog fout hebben, dat stoort me. Vooral als het soortgroepen betreft waar hele actieve admins bij zitten. Dat komt dan echt wel goed zonder die mails.

Wat een ontzettend vriendelijke reactie van je, Rutger.

Besef je dat er ook mensen zijn die uit goede bedoeling de mensen wél goed hebben geholpen?
Ook ik heb alleen maar positieve reacties ontvangen als ik mensen mail stuurde met de soortnaam!
Ik heb ook mails ontvangen en nee ze klopten niet altijd, maar aantal keer hebben waarnemingen van mij daardoor wel juiste soortnaam gekregen.
Altijd zelf blijven nadenken.

Citaat van: rutgerb op juni 08, 2011, 10:56:09 AM
Het toch doen en het dan ook nog fout hebben, dat stoort me.
Zegt dat alleen iets over de (mogelijk) goedbedoelde hulp van medewaarnemers of ook iets over jouzelf?
En als ze het fout hebben, wat is dan het probleem? Dat een admin alsnog moet reageren?

Maargoed, als jullie dit werkelijk menen, dan lijkt het me wel zo eerlijk dat iedereen, die de regels heeft overtreden, en toch mails heeft gestuurd met soortnamen, dan geen toegang meer hebben tot die functie.

Want dat is de "straf" die erop staat. Houden jullie je daar dan ook aan...


Botervlieg

Citaat van: HPM op juni 08, 2011, 10:46:55 AM
door de eerste de beste nitwit

Wie bepaald of je wel of geen nitwit bent? Aan welke kenmerken moet je dan voldoen?

Of is iedereen die geen admin is of Herman heet, per definitie nitwit?

HPM

Doe niet zo belachelijk Marleen. Ik ken mijn grenzen. Op veel gebieden ben ik een nitwit of beginnelingetje. Over die onderwerpen hou ik bescheiden mijn mond, maar op het forum zie je keer op keer weer de ene beginneling na de andere die zo graag wil bewijzen dat hij ook wat weet terwijl ze niog geen kip van een ei kunnen onderscheiden. Zulke mensen moeten heel ver van de emailfunctie bij een waarneming af blijven.
Admins zijn aangesteld omdat ze veel van het vakgebied weten. Dat zijn dan ook de aangewezen personen om het contact met de waarnemers onderhouden als het om determinatie gaat. Ieder ander kan zijn opmerkingen over een waarneming bij de admin of op het forum kwijt.
Herman van der Meer

maartenimmerzeel

Niks ten nadele van de admins, maar er staan toch erg veel nachtvlinders onbekend en microvlinders onbekend op waarneming.

Het lijkt wel of Herman en Rutger niet beseffen dat er heel veel mensen tussen een nitwit en een admin inzitten. Niet iedereen die geen admin is is een nitwit. Er is heel veel kennis onder de waarnemers. Mensen proberen elkaar te helpen, zowel admins als niet-admins. En zowel niet-admins als admins zullen wel eens een fout maken.

En wat is het probleem van een functie waarin mensen kunnen aangeven wel of geen determinatiehulp te willen ontvangen?
Groet Maarten Immerzeel


HPM

Citaat van: maartenimmerzeel op juni 08, 2011, 12:26:57 PM
[...]
En wat is het probleem van een functie waarin mensen kunnen aangeven wel of geen determinatiehulp te willen ontvangen?

Daar is in de eerste plaats tegen dat Waarneming een team van admins heeft om de kwaliteit te bewaken en zoveel mogelijk te garanderen. In de tweede plaats zou het niet om de keuze tussen wel of niet determinatiehulp krijgen moeten gaan, want uiteraard wil iedereen hulp krijgen als dat nodig is, maar om de keuze tussen deskundige en ondeskundige hulp. Als je die keuze stelt kiest iedereen natuurlijk voor deskundige hulp, waarmee de keuze overbodig is. Het probleem zit hem niet in het krijgen maar in het geven. De deskundigheid van de hulpverlener moet zoveel mogelijk gegarandeerd zijn. Dat kan alleen als die hulp door Waarneming wordt gegeven.
Zoals Rutger ook al aangaf is het zeker bij soortgroepen waarvoor genoeg admins zijn echt niet nodig dat jan en alleman zich er direct mee gaat bemoeien en het is ook ongewenst.
Herman van der Meer

maartenimmerzeel

Feit blijft dat veel mensen het doen en dat veel mensen het prettig vinden.
Groet Maarten Immerzeel


RutgerB

Citaat van: M. Baltus op juni 08, 2011, 11:46:52 AM
Citaat van: rutgerb op juni 08, 2011, 10:56:09 AM
met Herman eens.

Prima zoals het nu is. Er staat heel duidelijk vermeld dat je geen mails moet versturen over determinaties. Het toch doen en het dan ook nog fout hebben, dat stoort me. Vooral als het soortgroepen betreft waar hele actieve admins bij zitten. Dat komt dan echt wel goed zonder die mails.

Wat een ontzettend vriendelijke reactie van je, Rutger.

Besef je dat er ook mensen zijn die uit goede bedoeling de mensen wél goed hebben geholpen?
Ook ik heb alleen maar positieve reacties ontvangen als ik mensen mail stuurde met de soortnaam!
Ik heb ook mails ontvangen en nee ze klopten niet altijd, maar aantal keer hebben waarnemingen van mij daardoor wel juiste soortnaam gekregen.
Altijd zelf blijven nadenken.

Citaat van: rutgerb op juni 08, 2011, 10:56:09 AM
Het toch doen en het dan ook nog fout hebben, dat stoort me.
Zegt dat alleen iets over de (mogelijk) goedbedoelde hulp van medewaarnemers of ook iets over jouzelf?
En als ze het fout hebben, wat is dan het probleem? Dat een admin alsnog moet reageren?

Maargoed, als jullie dit werkelijk menen, dan lijkt het me wel zo eerlijk dat iedereen, die de regels heeft overtreden, en toch mails heeft gestuurd met soortnamen, dan geen toegang meer hebben tot die functie.

Want dat is de "straf" die erop staat. Houden jullie je daar dan ook aan...


Straf voor ongewenste hulp. Dat vind ik een beetje onvriendelijk.

Verder weer helemaal met Herman eens.

nielsyese

Ik wil mezelf hier even in mengen. Ik pak even een willekeurig voorbeeld. Dit http://waarneming.nl/waarneming/view/54325093 is Meiosimyza decempunctata, een vliegje uit de familie Lauxaniidae. Voor zover ik weet is er geen enkele vliegenadmin die zich met deze groep bezighoudt. Ik kan deze waarneming rapporteren, met als gevolg dat er wegens gebrek aan expertise waarschijnlijk niets aan gedaan wordt, ik kan niets doen (maar dan is er een stip minder in de verspreiding van deze toch al onbekende vliegen) en ik kan via de optie 'Email waarnemer' een mailtje sturen. Wat doe ik?

Dat is eigenlijk een beetje het dilemma. Wat zeggen Herman en Rutger in dit geval?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

hiskodevries

Ik zeg doen. Het is weliswaar tegen de regels maar bij dergelijke 'obscure' soortgroepen Moët het kunnen.
En idd we krijgen nooit klachten over deze functie, vroeger wel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Bij die groepjes zonder actieve admin lijkt me het goed te verantwoorden. Maar ik heb de indruk dat Niels eigenlijk beter Admin van die onbekende vliegen kan worden.

Corryabbink

Citaat van: hiskodevries op juni 08, 2011, 20:55:48 PM
Ik zeg doen. Het is weliswaar tegen de regels maar bij dergelijke 'obscure' soortgroepen Moët het kunnen.
En idd we krijgen nooit klachten over deze functie, vroeger wel.

Ik durf niet ;D
Al meerdere malen iets via rapportage gemeld maar er wordt maar weinig mee gedaan. Het zou wel eenvoudiger zijn de waarnemer persoonlijk te mogen benaderen. Maar regels zijn regels en het gevolg is dat sommige waarnemingen eindeloos fout in de database blijven staan. Persoonlijk heb ik maar 1x een mail ontvangen en de aanbevolen soort was correct.
Wanneer er niet voldoende admin's van een bepaalde soortgroep zijn dan zou iemand anders dergelijke officiële rapportages toch door kunnen geven?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

petermeer

Citaat van: Corryabbink op juni 09, 2011, 16:35:40 PMWanneer er niet voldoende admin's van een bepaalde soortgroep zijn ...
Corry, niets voor jou?  ;D
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).