Ruigpootuilen

Gestart door jand, maart 24, 2009, 10:07:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

jand

Uit het Dagblad van het Noorden:

gasselte -  
Vogelliefhebbers zijn verbijsterd over massale houtkap in het Gasselterveld bij Gasselte. Zij vrezen dat de kaalslag, ten behoeve van de uitbreiding van de zandwinning van de firma Zeldenrust, broedpogingen van de zeer zeldzame ruigpootuil in de kiem smoort.

Directeur Sjerp Zeldenrust spreekt tegen dat er van een broedend paar uilen sprake zou zijn. "We hebben een professioneel bureau ingehuurd. Dat heeft tot nu toe alleen een mannetje gesignaleerd. Zodra er ook een vrouwtje wordt gezien, krijgen we een andere situatie. Dan zien we wel weer."

Volgens Vogelbescherming Nederland is er wel degelijk sprake van een paartje. "Dat heeft al wel een nest uitgekozen, maar er liggen nog geen eieren in", aldus een woordvoerster. Het nest zou zich echter bevinden in een boom die op 125 meter ligt van de kap. "Dat zou genoeg moeten zijn, maar wel met de aantekening dat we nog heel weinig weten van de ruigpootuil."

Staatsbosbeheer, eigenaar van het gewraakte stuk bos, is niet blij met de kap, maar staat volgens districtshoofd Bert Witvoet machteloos. Staatsbosbeheer haalde vorig jaar bij de Raad van State bakzeil in zijn verzet tegen uitbreiding van de zandwinning. De raad vond het maatschappelijk belang in dit geval zwaarder wegen dan natuurbescherming.

Nu hem juridisch niets meer in de weg staat, is Zeldenrust begonnen met de voorbereidingen voor de zandwinning. Daarvoor wordt een stuk bos verwijderd. Vogelaars, die anoniem willen blijven, hebben een paartje ruigpootuilen gesignaleerd en vrezen dat de zeldzame dieren bijzonder negatief reageren en niet meer aan het broeden slaan. Vorig jaar broedde voor het eerst in dertig jaar weer een paar van deze ruigpootuilen in ons land en wel in Midden-Drenthe. Staatsbosbeheer trof toen een scala aan maatregelen om de rust van de dieren te garanderen.

Volgens Bert Witvoet ligt de verantwoordelijkheid voor de kap en daarmee voor de vogels bij Zeldenrust. "Wij hebben geadviseerd met de kap te wachten tot na het broedseizoen, dat net is begonnen, maar meer dan adviseren kunnen wij in dit geval niet. Wij moeten van de Raad van State meewerken." Het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit houdt de situatie in de gaten, maar zegt nog geen overtredingen te hebben geconstateerd.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Thijs Fijen

Een alinea uit de ontheffing:

CiteerRuigpootuil
Ik wil u erop wijzen dat in door u geleverde aanvullende informatie van 11 maart 2009
melding wordt gemaakt van de mogelijke aanwezigheid van de in Nederland uitermate
zeldzame ruigpootuil in en in de nabije omgeving van het plangebied. U heeft er echter
voor gekozen om voor deze soort geen ontheffing aan te vragen. Ik wil u er, wellicht ten
overvloede, op wijzen dat wanneer u bij uitvoering van de werkzaamheden verbodsbepalingen ten aanzien van deze soort dreigt te overtreden, u de werkzaamheden direct dient stil te leggen en alsnog ontheffing voor deze soort dient aan te vragen.

Dus ze mogen daar niet aan de slag, als er Ruigpootuilen aanwezig zijn
Thijs Fijen

Edwin Russer

CiteerEen alinea uit de ontheffing:

CiteerRuigpootuil
Ik wil u erop wijzen dat in door u geleverde aanvullende informatie van 11 maart 2009
melding wordt gemaakt van de mogelijke aanwezigheid van de in Nederland uitermate
zeldzame ruigpootuil in en in de nabije omgeving van het plangebied. U heeft er echter
voor gekozen om voor deze soort geen ontheffing aan te vragen. Ik wil u er, wellicht ten
overvloede, op wijzen dat wanneer u bij uitvoering van de werkzaamheden verbodsbepalingen ten aanzien van deze soort dreigt te overtreden, u de werkzaamheden direct dient stil te leggen en alsnog ontheffing voor deze soort dient aan te vragen.

Dus ze mogen daar niet aan de slag, als er Ruigpootuilen aanwezig zijn
CiteerZodra er ook een vrouwtje wordt gezien, krijgen we een andere situatie. Dan zien we wel weer."

Ik hoop alleen dat ze zich daar aan houden. Ik wordt altijd een beetje huiverig als ik dit soort opmerkingen lees :(  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Thijs Fijen

Misschien iets voor de Werkgroep Ruigpootuilen om bezwaar aan te tekenen!?
Thijs Fijen

HansP

Bij de Werkgroep Ruigpootuilen heeft deze kwestie nadrukkelijk de aandacht.....
Groet,
Hans Pohlmann

Gert Ottens

#6
Allen,

De Werkgroep Ruigpootuilen is (nog) geen officiele werkgroep, in die zin dat we door een rechtbank niet als belanghebbende zullen worden beschouwd. Wel hebben we contact gehad met een juriste en die schat een bezwaarprocedure (die tevens het indienen van een 'voorlopige voorziening' behelst) door een belanghebbende partij als weinig kansrijk in.

Want het is zo dat in een zone van 125 m. rondom de mogelijke nestplaats niet wordt gekapt en het hiermee gevrijwaarde stuk bos blijft voorlopig aansluiting behouden met een groot deel van het bos. Hiermee blijft de functionele leefomgeving van de vogels (dus het gebied eromheen dat nodig is om de jongen groot te brengen) vrijwel in takt. De Werkgroep schat dan ook in dat de Ruigpootuilen waarschijnlijk vrij blijven van verstoring. In een bezwaarprocedure kunnen we niet hard maken dat er mogelijk verstoring van de Ruigpootuilen zal optreden. Maar we (eigenlijk vooral SBB) houden het nauwlettend in de gaten. En zodra een bepaling uit de Ontheffing dreigt te worden overtreden, worden de werkzaamheden meteen stilgelegd.

Overigens is er voor de Ruigpootuilen geen Ontheffing F&F-wet aangevraagd, maar wel voor o.a. Bosuil en Boommarter. De bepaling van die 125 m. is dan ook gebaseerd op het voorkomen van deze soorten in het betreffende bosdeel.
Als men van plan is om het bosdeel met de nestboom alsnog te kappen, dan zal er dus een nieuwe ontheffing F&F-wet moeten worden aangevraagd, maar dan voor de Ruigpootuilen. En of die dan wordt verleend...?!

Gert Ottens
Werkgroep Ruigpootuilen

Herman Bouman

#7
Hallo,
Naast de Ruigpootuil worden er nog een paar soorten 'meegenomen'....... :censored: Een Das, Boommarter, Buizerd, Bosuil staan ook in de ontheffing genoemd.

Hoe zit het met een alternatievenstudie? Waarom op deze plek?
De compensatie voor enkele soorten moet toch vooraf gerealiseerd zijn??

De Raad v State heeft groen licht gegeven?

Edit, ik lees net dat als zij geen zand mee kunnen winnen de Nederlandse bouw (ivm metselzand enz) stil komt te liggen?? Dat lijkt me wat overdreven. Er zijn toch veel meer zandwinplassen in NL. Maw er zijn dus alternatieven.  :spam:

Herman

Herman Bouman

Ten oosten verwacht je dat er voldoende ruimte is???

Herman

jand

Even over de zandwinning aldaar: Zeldenrust heeft vergunning gekregen om een nieuwe zandwinplas aan te leggen. Die vergunning is door Staatsbosbeheer tot aan de Raad van State aangevochten, maar SBB heeft dat verloren. Overigens: het feit dat SBB naar de RvS stapte heeft tot nogal wat politieke ophef geleid omdat alle andere overheden (gemeente, provincie) al ingestemd hadden met de nieuwe zandwinplas. Door oa het CDA in de Tweede Kamer werd Staatsbosbeheer ondemocratisch handelen in de schoenen geschoven, en de partij dreigde zelfs de zelfstandigheid van Staatsbosbeheer aan te pakken als er nog meer van dit soort akkefietjes zouden komen. Maar goed. Die nieuwe plas komt er dus, en het bos wordt gehakt. Dat is een gelopen race...

Gert Ottens

#10
Tja, de uitbreiding van die zandwinning heeft een zeer lange voorgeschiedenis (t/m de Raad van State, zie boven). Alternatieve lokaties e.d. zijn dus (helaas) niet meer aan de orde.

De aanvrager heeft alle benodigde vergunningen en ontheffingen, waarop (in vrijwel alle gevallen) geen bezwaar meer mogelijk is. Dat is dus een gepasseerd station.

Wellicht dat de persaandacht de aanvrager kan doen besluiten om de kap uit te stellen!

Gert

Herman Bouman

CiteerEven over de zandwinning aldaar: Zeldenrust heeft vergunning gekregen om een nieuwe zandwinplas aan te leggen. Die vergunning is door Staatsbosbeheer tot aan de Raad van State aangevochten, maar SBB heeft dat verloren. Overigens: het feit dat SBB naar de RvS stapte heeft tot nogal wat politieke ophef geleid omdat alle andere overheden (gemeente, provincie) al ingestemd hadden met de nieuwe zandwinplas. Door oa het CDA in de Tweede Kamer werd Staatsbosbeheer ondemocratisch handelen in de schoenen geschoven, en de partij dreigde zelfs de zelfstandigheid van Staatsbosbeheer aan te pakken als er nog meer van dit soort akkefietjes zouden komen. Maar goed. Die nieuwe plas komt er dus, en het bos wordt gehakt. Dat is een gelopen race...
Wat is dan de reden van het plaatsen van dit stuk?

Gert Ottens

Citeer[Wat is dan de reden van het plaatsen van dit stuk?
Wellicht dat de persaandacht de aanvrager (Zeldenrust) kan doen besluiten om de kap uit te stellen!

Gert

HansP

CiteerDie nieuwe plas komt er dus, en het bos wordt gehakt. Dat is een gelopen race...
Wat mij betreft nog maar de vraag. Alle vergunningen zijn afgegeven en bij de Raad van State behandeld, dus daar is inderdaad geen bezwaar meer tegen mogelijk.

Het enige waar nog geen vergunning voor afgegeven is, is het verstoren/verontrusten/vernietigen vaste verblijfplaatsen van de Ruigpootuil. Deze vergunning is ook nog niet aangevraagd, terwijl wel is aangetoond dat er RPU's zitten. Oftewel....zij moeten deze ontheffing alsnog aanvragen. En of zij voldoende kunnen aantonen dat de gunstige staat van instandhouding van de soort lokaal én nationaal gegarandeerd is, vraag ik mij af. Bovendien is er ook dan weer bezwaar mogelijk tegen de ontheffing.
Groet,
Hans Pohlmann

Justin Jansen

Dus verzoek tot handhaving naar de provincie sturen.
M.v.g., Justin Jansen


Gert Ottens

CiteerHet enige waar nog geen vergunning voor afgegeven is, is het verstoren/verontrusten/vernietigen vaste verblijfplaatsen van de Ruigpootuil. Deze vergunning is ook nog niet aangevraagd, terwijl wel is aangetoond dat er RPU's zitten. Oftewel....zij moeten deze ontheffing alsnog aanvragen.
Inderdaad. Heb dit net gemeld bij de AID Groendesk.
Wordt vervolgd.

Gert Ottens
Werkgroep Ruigpootuilen

jand

Citeer
Het enige waar nog geen vergunning voor afgegeven is, is het verstoren/verontrusten/vernietigen vaste verblijfplaatsen van de Ruigpootuil. Deze vergunning is ook nog niet aangevraagd, terwijl wel is aangetoond dat er RPU's zitten. Oftewel....zij moeten deze ontheffing alsnog aanvragen. En of zij voldoende kunnen aantonen dat de gunstige staat van instandhouding van de soort lokaal én nationaal gegarandeerd is, vraag ik mij af. Bovendien is er ook dan weer bezwaar mogelijk tegen de ontheffing.

Bovenstaande klopt. Voor het deel bos waar de Ruigpoot in zit zal een nieuwe ontheffing aangevraagd moeten worden. Maar het gaat dan alleen om het stuk bos in een straal van 125 meter rond de nestplaats.  

HansP

CiteerBovenstaande klopt. Voor het deel bos waar de Ruigpoot in zit zal een nieuwe ontheffing aangevraagd moeten worden. Maar het gaat dan alleen om het stuk bos in een straal van 125 meter rond de nestplaats.
Volgens mij is dat niet zo. Immers, die 125 meter is gebaseerd op de Bosuil en de Buizerd. Er is nog niet aangetoond dat de Ruigpootuil ook voldoende heeft aan de 125 meter.  Voor de RPU moet nog een ontheffing worden aangevraagd en daarbij dienen allerlei mitigerende maatregelen genomen worden. Er dient dan ook aangetoond te worden dat die 125 meter die geldt voor de Bosuil, ook relevant is voor de RPU. En aangezien er niet veel bekend is van de RPU, zal dat nog wel wat discussie opleveren.....


Groet,
Hans Pohlmann

Gert Ottens

Citeer[Maar het gaat dan alleen om het stuk bos in een straal van 125 meter rond de nestplaats.
Dat is nog maar de vraag. Is die straal van 125 m. ook genoeg van Ruigpoten? En blijft er voldoende functionele leefomgeving over deze uilen? Dat zal Dienst Regelingen naar mijn mening uit moeten zoeken.

Het feit dat er nu sprake is van een broedpaar is nieuw ten opzichte van de Ontheffing, dus dat heb ik gemeld bij de AID Groendesk. Wordt vervolgd.

Gert Ottens
Werkgroep Ruigpootuilen

HansP

Gert, wat zijn we het toch weer met elkaar eens! :)  
Groet,
Hans Pohlmann

JohanvantBosch

Mag ik uit dit topic nu afleiden dat er wel degelijk ruigpootuilen zijn gevonden dit jaar?

HansP

#21
CiteerMag ik uit dit topic nu afleiden dat er wel degelijk ruigpootuilen zijn gevonden dit jaar?
Scherp, Johan! ;)  
Groet,
Hans Pohlmann

JohanvantBosch

Citeer
CiteerMag ik uit dit topic nu afleiden dat er wel degelijk ruigpootuilen zijn gevonden dit jaar?
Scherp, Johan! ;)
hahaha  ;)

was verbaasd omdat ik er verder nog niks van had gelezen....  :o  

BWoets

Citeer
Citeer
CiteerMag ik uit dit topic nu afleiden dat er wel degelijk ruigpootuilen zijn gevonden dit jaar?
Scherp, Johan! ;)
hahaha  ;)

was verbaasd omdat ik er verder nog niks van had gelezen....  :o
En nu weet je waarom...  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Folkert Jan

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerMag ik uit dit topic nu afleiden dat er wel degelijk ruigpootuilen zijn gevonden dit jaar?
Scherp, Johan! ;)
hahaha  ;)

was verbaasd omdat ik er verder nog niks van had gelezen....  :o
En nu weet je waarom...  ;)
dat is natuurlijk onzin.

dit gedoe heeft niets te maken met het feit dat ruigpootuilen voor vogelliefhebbers verborgen worden gehouden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Herman Bouman

#25
CiteerDus verzoek tot handhaving naar de provincie sturen.
Deze actie zal wel niet gaan lukken. Als het al tot aan de Raad v State is uitgevochten verwacht ik niet dat handhaving zich zal storten op deze kwestie.

In de alternatievenstudie hebben ze het over 7 verschillende zandwinplassen maar niet over de richting van de uitbreiding van deze zandwinplas. Ten oosten van de plas is voldoende ruimte. Hier ligt het vol met percelen die in eigendom zijn van boeren.
Waarom wordt er niet aan deze zijde gezocht naar een uitbreiding.....?  :rolleyes: (ik heb wel een idee waarom niet...)

Justin Jansen

Citeer
CiteerDus verzoek tot handhaving naar de provincie sturen.
Deze actie zal wel niet gaan lukken. Als het al tot aan de Raad v State is uitgevochten verwacht ik niet dat handhaving zich zal storten op deze kwestie.

In de alternatievenstudie hebben ze het over 7 verschillende zandwinplassen maar niet over de richting van de uitbreiding van deze zandwinplas. Ten oosten van de plas is voldoende ruimte. Hier ligt het vol met percelen die in eigendom zijn van boeren.
Waarom wordt er niet aan deze zijde gezocht naar een uitbreiding.....?  :rolleyes: (ik heb wel een idee waarom niet...)
Ruigpootuil is een nieuw feit, en hiervoor is geen vergunning verleend, dus een handhaving verzoek naar provincie als zijnde handhaver lijkt me een goed idee.
M.v.g., Justin Jansen


Herman Bouman

Handhaving Flora- en faunawet ligt bij LNV....

P1234

Citeer

dit gedoe heeft niets te maken met het feit dat ruigpootuilen voor vogelliefhebbers verborgen worden gehouden.
Mede namens mijn collega RPU zoekers even een reactie op deze, op zich terechte opmerking van Folkert Jan. Het "gedoe" was inderdaad geen reden om de vondst stil te houden, maar het feit dat van aanvang af aan een broedgeval (b)leek te gaan plaatsvinden op een kwetsbare plek wel. Ik ga er van uit dat iedereen daar begrip voor zal kunnen opbrengen.

Zo; en nu iedereen op zoek naar een eigen RPU. ;) .

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

maartenwielstra

CiteerMag ik uit dit topic nu afleiden dat er wel degelijk ruigpootuilen zijn gevonden dit jaar?
Ik ik maak hieruit op dat de locatie nu ook makkelijk te traceren is? Of mag ik dat hier niet zeggen?