Hoofdmenu

onbekende micro

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 22, 2006, 20:40:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag zag ik deze micro in een weiland. Ik weet dat ze lastig op naam te brengen zijn, maar misschien deze micro wel?

Elachista

#1
Wijfje langsprietmot (Adela spec. wat mij betreft.)
Groet,
Tymo

han.endt

#2
Met die bronsgroene schubjes durf ik er toch wel een A. reaumurella van te maken. Welke vind jij er dan op lijken Tymo?

Elachista

't Zou natuurlijk goed kunnen, ze zijn natuurlijk heeel algemeen en ook de kleur klopt wel, maar misschien zou ook Nemophora metallica nog in aanmerking kunnen komen.
Aangezien ik die nog nooit gezien heb weet ik niet of het verschil zo te zien is.
Groet,
Tymo

han.endt

Ah, die soort ken ik ook niet, maar heeft nogal specifieke biotoopeisen en is daardoor in Nederland beperkt tot het zuiden van Zuid-Limburg. Verder vind ik als ik de foto's op internet bekijk het motje toch wel anders van vorm en de meesten hebben een donkerder vleugelachterrand. In ieder geval hebben ze een gelig kruintje.

Arno van Stipdonk

Hallo Han en Tymo,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie. Met jullie goedkeuring maak ik dus Adela reaumurella van. Mochten er nog twijfels zijn, elke reactie is welkom.

Elachista

Zet maar op zeker. 't Zal wel heel onwaarschijnlijk zijn dat die metallica daar bij jou waargenomen zou worden.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk