Hoeveel pissebeddensoorten op deze foto?

Gestart door mariki, maart 22, 2009, 20:06:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

mariki

Hallo,

Ik denk dat ik zie Porcellio scaber en Oniscus asellus. De orange kleintjes zijn misschien Trichoniscus spec..
Groeten,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

mariki

Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

mariki

Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

David Tempelman

:duim: kleintje inderdaad Trichoniscus pusillus/provisorius,
met vriendelijke groet,
David

Arp

Leuk! Ik doe mee  :lol:

@Mariki: Welke soorten hebben we hier?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mariki

Hallo Arp,

Ik weet niet of die pissebedden die zijn lichter van kleur ook Porcellio scaber zijn. Ik heb ook die beestjes op mijn foto. I heb ook twijfel over de pissebed in het centrum van mijn eerste zoom, die met "oranje-bruine" rand.
Maar je bent de expert :D .

Groeten,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

Arp

#6
Hoi Marie-Christine,

Ja, was een beetje flauw hoor, maar ik had net deze week die foto nog "in de hand" gehad, dus ik kon het niet laten. De "oranje" pissebed op mijn foto is Trachelipus rathkii, de linker P. scaber en de bovenste O. asellus natuurlijk.

T. rathkii is soms lastig van P. scaber te onderscheiden - het beste eigenlijk door de onderkant te bekijken (5 paar longen ipv van 2 paar bij Porcellio), maar met de typische patronen en kleuren van de marmering en de rij ongepigmenteerde vlekken langs de zijrand kom je een heel eind.

Jouw dieren die op P. scaber lijken zijn ook allemaal echt die soort. De soort is best wel erg variabel qua kleuren en tekening en één van de gangbare varianten is inderdaad die kleurvorm met lichte epimeren en een wat oranje-roode waas tussen de epimeren en de grijs-bruine rug. Vrouwtjes kunnen verder erg vrolijk wittig, geelig tot oranje-rood gemarmerd zijn, maar toch qua kleurstelling en marmerpatronen nèt effe anders dan de variaties in T. rathkii.

Vrolijke kudde Ruwe Pissebedden:


Ook Porcellio scaber:




Er zijn ook P. scabers met een vergelijkbare rij ongepigmenteerde vlekken langs de bovenrand van de epimeren (net als T. rathkii), maar ook die zijn eigenlijk wel te herkennen, al kijk ik ze toch voor de zekerheid vaak even onder billen:


Een enigszins vergelijkbare Trachelipus rathkii:


Maar vaak zijn die ook vrolijker:


:P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mariki

Bedankt Arp voor de uitleg. Geen vierde soort dus.

Groeten,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

mberg

Hej Arp,

Met de aanvulling dat op je eerste foto, middenboven, nog een mospissebed is te zien. Maar dat deed je natuurlijk express om te kijken of ik nog scherp ben!

Met groet,

Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

CiteerMaar dat deed je natuurlijk express om te kijken of ik nog scherp ben!
:lol:

Je bent nog scherp  :duim:

:gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)