Een soldaatachtige?

Gestart door Zilverstreep, mei 22, 2006, 18:00:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zilverstreep

Weet iemand welk dier dit is?
Groeten,
Floor van Lamoen

han.endt

Met de tabel van Hans Arentsen kom ik op Cantharis fulvicollis. Ik heb gekeken om zelf wat te oefenen. Wacht dus maar even een bevestiging af.

Th.Heijerman

Ik ken de tabel van Hans niet maar waarom is het geen pellucida of eventueel nigricans? Hangt o.m. van de grootte af en die is niet vast te stellen via een foto zonder maatreepje...

Theodoor

han.endt

Cantharis nigricans heeft een zwart nekschild met een bruinige rand. Die heb ik wel eens gezien, maar die is echt anders.
C. pellucida lijkt er heel veel op, maar heeft volgens die tabel geheel rode voorpoten.

Th.Heijerman

Nogmaals, ik ken de tabel van Hans niet en gebruik zelf Freude, Harde & Lohse, maar nigricans heeft een geel halsschild met OF zonder donkere rand vlek. Het verschil met pellucida zit hem in de beharing van de dekschilden en dat kenmerk is niet te beoordelen op de foto. C. pellucida heeft eenzelfde dekschildbeharing als fulvicollis. Een sleutelkenmerk is de grootte 10 - 13,5 mm of 5 - 7,5 mm en dat is nogal een verschil. Wat de pootkleur betreft: Bij pellucida zijn de poten roodgeel, de voorschenen en tarsen kunnen donker zijn en soms zijn ook de middenschenen en tarsen donker, en vaak zijn de achterschenen en tarsen donker. Overigens zijn er ook exemplaren van fulvicollis met een donker halsschild... Dus met kleuren moet je oppassen ... Op grond van een vergelijking van het plaatje en beesten in mijn collectie hou ik het voorlopig toch maar op een pellucida ...

Theodoor

Zilverstreep

Bedankt voor de discussie tot nu toe, voorzover ik het allemaal kan volgen. Ik weet in elk geval zeker dat deze niet <7,5 mm was. Op welke soort zou dat wijzen?

Groeten,
Floor.
Groeten,
Floor van Lamoen

Th.Heijerman

... niet op fulvicollis, want die is 5 - 7,5 mm ...