lens schoonmaken

Gestart door Harm058, maart 22, 2009, 10:26:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Harm058

Goedemorgen!

Ik had even een vraag, kun je de lens van de digitale camera
schoonmaken met een brillenpoetsdoekje?

Of heb ik daar speciaal spul voor nodig?


Alvast bedankt!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Goyatlah

Glas is glas. Ik doe zelf niet anders en heb ook nooit gelezen dat dat niet kan / mag.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

GMentink

Glas is zeker niet altijd zomaar glas......
Objectieven van bv een spiegelreflex hebben vaak een speciale coating.
Die kan beschadigd raken door bv reinigingsmiddelen met alle gevolgen van dien..

Groet'n,
George

Papavertje

#3
Mijn opticien heeft tegen mij gezegd dat je voor je bril al geen brillendoekjes (en zeker geen goedkope!!) moet gebruiken. Daar zitten te veel vezels in ofzoiets, en kan op je bril al kleine krasjes veroorzaken...

Als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen en je lens schoonmaken met spul wat er voor bedoeld is  :D
Groetjes,

Nan

Platbuik

Je poetst de coating, niet het glas!!
Vraag aan de leverancier waarmee en hoe je dat moet doen.
En let op: als het makkelijk en zonder risico op krassen zou zijn, dan had de leverancier er wel een doekje(?) bijgeleverd. Maar ik moet de eerste nog meemaken. Zelfs bij lenzen van duizenden euris zit er geen bijgeleverd, en mag je het zelf uitzoeken.
Van de ander kant: ik mis dat beetje coating niet. Het wordt anders als je een lens of camera tweedehands te koop aanbiedt..... <_<  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

GMentink

Er schijnt vaak een bierglazenreiniger te worden gebruikt.
Kijk voor meer info eens op het nikonforum..

Groet'n,
George

Platbuik

Citeernikonforum...
Van??
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

petermeer

#7
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Rene de Ruijter

Wat ook een mogelijkheid is is om een uv-filter voor je lens te schroeven.
Kost een paar tientjes,maar je hoeft dan niet meer zo bang te zijn voor krassen of verkeerd schoonmaken,want mocht het misgaan kost het je alleen zo'n  filter.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

frankw

CiteerWat ook een mogelijkheid is is om een uv-filter voor je lens te schroeven.
Kost een paar tientjes,maar je hoeft dan niet meer zo bang te zijn voor krassen of verkeerd schoonmaken,want mocht het misgaan kost het je alleen zo'n  filter.
Altijd een UV-filter op de lens zetten! Wat je zegt; die paar tientjes ligt niemand wakker van, als je een nieuwe lens moet kopen voel je je toch wat minder vrolijk denk ik..

grunsven

Een lenspen werkt heel goed, is makkelijk mee te nemen en veilig.
Omdat je niet met vloeistoffen aan het rotzooien bent hoef je ook niet bang te zijn dat het op plekken komt waar je dat niet wil of dat het je coating op vreet.

Ik heb wel UV-filters op mijn camera maar niet op mijn verrekijker en scoop. Ook die wil ik veilig schoon houden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Harm058

Ik heb nu Optik reiniger HTMC special, gehaald van het merk Hama

Er staat vrij weinig op de verpakking en staat aleen in duits en engels

dit staat er: Ideal for high quality optcical glass HTMC special cleaning agent + 30 sheets of optical paper.

Kan ik dit gebruiken voor mijn lens?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Nietspitten

CiteerIk heb nu Optik reiniger HTMC special, gehaald van het merk Hama

Er staat vrij weinig op de verpakking en staat aleen in duits en engels

dit staat er: Ideal for high quality optcical glass HTMC special cleaning agent + 30 sheets of optical paper.

Kan ik dit gebruiken voor mijn lens?
Als jouw lens bestaat uit high quality optical glass HTMC (high transmission multi coating) moet het geen probleem zijn ,zou ik zo denken.  
groeten, Gerrit

Harm058

Kan ik dat ergens terugvinden?  (gebruiksaanwijzing)

Ik heb een Panasonic FZ-28 Lumix DMC , weet u of iemand anders,of ik Hama kan gebruiken op mijn lens.

Ik ben voorzichtig...want ik wil mijn lens niet naar de knoppe helpen.
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Weet iemand het? ofniet?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jeroen Nagtegaal

Is het een idee om deze vraag eens voor te leggen aan de fotograaf?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Elachista

#17
Ik heb zelf ook problemen gehad met het schoonmaken van de lens. Er is wel een aanzienlijk verschil tussen een sterke macrolens met een diameter van amper 2 cm dan een gewone lens.
Oplossing: onder de microscoop (binoculair) de stofjes verwijderen.
Zelf durf ik het niet met middeltjes, omdat elke waas of doffigheid fataal kan zijn.. zeer lastig.

De uv-filter op een macrolens is lastig als je er een flitser op hebt, want die wil niet klikken op een filter. In de meeste gevallen kun je op de flitsring dan wel weer de filter plaatsen.

Tmo
Groet,
Tymo

Harm058

Dus maar niet met Hama?

Kan ik ook advies vragen via een fotowinkel etc?

Ik heb het spul 2 weken geleden gekocht maar durf het nog steeds niet te gebruiken!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Nietspitten

CiteerIk heb zelf ook problemen gehad met het schoonmaken van de lens. Er is wel een aanzienlijk verschil tussen een sterke macrolens met een diameter van amper 2 cm dan een gewone lens.
Oplossing: onder de microscoop (binoculair) de stofjes verwijderen.
Zelf durf ik het niet met middeltjes, omdat elke waas of doffigheid fataal kan zijn.. zeer lastig.

De uv-filter op een macrolens is lastig als je er een flitser op hebt, want die wil niet klikken op een filter. In de meeste gevallen kun je op de flitsring dan wel weer de filter plaatsen.

Tmo
Gekker dan dit antwoord , om het schoonmaken van de lens van een Panasonic FZ-28 Lumix DMC (compact foto camera) , kan het toch niet worden
groeten, Gerrit

Goyatlah

Ik heb het idee dat hier een Urban Legend aan het ontstaan is...  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerIk heb het idee dat hier een Urban Legend aan het ontstaan is...
:lol:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

CiteerDus maar niet met Hama?

Kan ik ook advies vragen via een fotowinkel etc?

Ik heb het spul 2 weken geleden gekocht maar durf het nog steeds niet te gebruiken!
Ik zou inderdaad toch even langs de fotograaf gaan,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Harm058

Ik ben vandaag bij de fotograaf geweest en die gaf mij het advies om Hama niet te gebruiken, i.v.m met het beschadigen van de coating!

Het advies was verders: gebruik gewoon een papierenzakdoekje zonder parfum en wat adem ;)....en uitwrijven...

Dan vertrouw ik hier dus maar op en ga gewoon ouderwets ademen in de lens en uitpoetsen met een papieren zakdoekje...

Bedankt voor alle adviezen!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Rene de Ruijter

Vreemd advies om papieren zakdoekjes te gaan gebruiken.
Als je wat rond googled worden juist deze afgeraden omdat de houtvezels ,die hier in zitten, de lens kunnen krassen !! 
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Harm058

Ja ik snap het ook niet meer.....er moet toch wel gewoon spul op de markt zijn waar je normaal je lens mee kan schoonmaken?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Rene de Ruijter

In plaats van een papieren zakdoekje een microvezeldoekje gebruiken.
Eventueel eerst het aanwezige stof wegblazen,daar zijn zelfs spuitbusjes met perslucht voor in de handel.
Welk schoonmaakmiddel niet agressief is voor jouw lens zou eigenlijk alleen de fabrikant van de lens kunnen weten.
Zelf heb ik ook het setje van Hama gebruikt en daar is volgens mij niets mis mee!
Hama of een andere fabrikant zal heus wel uitkijken dat ze een veilig middel maken want op schadeclaims van lenzen die soms zelfs nog meer kosten als een nieuwe auto, zitten ze heus niet te wachten,hoor!!
Ik denk dat een dagje op het strand fotograferen slechter voor je lens is dan een schoonmaakmiddel van merk.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Ted van der Knaap

Quote Roy van Grunsven:
Een lenspen werkt heel goed, is makkelijk mee te nemen en veilig.
Omdat je niet met vloeistoffen aan het rotzooien bent hoef je ook niet bang te zijn dat het op plekken komt waar je dat niet wil of dat het je coating op vreet.



Ik heb pas bij Correct een lenspen aangeschaft voor 8.95 en bevalt goed, helemaal mee eens met bovenstaande


gekocht bij: http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=276538
op deze site zie je ze in verschillende prijsklassen: http://www.twenga.nl/merken/Lenspen-12451.html
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Harm058

oke...... En hoe werkt een lenspen en wat is het precies?

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat een lenspen is.... ???
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Ted van der Knaap

Citaat van: Harm058 op april 14, 2009, 21:33:09 PM
oke...... En hoe werkt een lenspen en wat is het precies?

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat een lenspen is.... ???


hier een korte uitleg: http://www.verrekijkerkopen.nl/site/accessoires/lenspen.html
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)