mijn 3 vliegen van vandaag

Gestart door barebigfoot, maart 21, 2009, 20:47:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

1 onzeker morellia
2 zeker pollenia
3 e. tenax proboscis putsend
klopt dit en een ander vraag bij erestalis tenax zijn daar duidelijke kenmerken om m/f te scheiden?
op mijn foto 4 heb ik uiteindelijk m/f kunnen fotografeeren maar daar zie ik geen verschil
uwe

barebigfoot

ik vermoed pollenia des. rub.
[geen idee hoe te spellen]
en he is een vrouwtje toch, of niet?

barebigfoot

barebigfoot

tenax m/f
dit foto is van vorig jaar
want wat de gele plekken betreft lijkt mij man en vrouw identiek

javanerkelens

De eerste is zeker geen Morellia!
Maar wat is het dan wel........lijkt mij een Fanniidae toe, maar dan zou ik een uitvergroting van het begin van de vleugel moeten hebben om de Sc lijn te kunnen zien......

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

barebigfoot

bedankt
jammer, mijn enig bruikbaar foto van deze [no1]

Iolaire

Citeertenax m/f
dit foto is van vorig jaar
want wat de gele plekken betreft lijkt mij man en vrouw identiek
Uwe,

Het onderscheid tussen m/f Eristalis tenax is, als bij veel zweefvliegen eenvoudig te zien aan de ogen: bij de heren zitten deze tegen elkaar aan, bij de dames zit er een ruimte tussen. De enige Eristalis waarbij dit niet opgaat is E. abusiva (ogen mannetje raken mekaar net niet). Het lijkt alsof de tenaxen op jouw laatste foto beide vrouwtjes zijn, maar kan de eventuele ruimte tussen de ogen van de linker niet goed zien.  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

De ogen raken elkaar bij het linker exemplaar wel degelijk. Ga bij beide exemplaren maar eens van de antenne-inplant naar de kruin dan zie je het verschil in verloop van het voorhoofd.

Iolaire

Han, je hebt gelijk. Met mijn hoofd naar links gekanteld zie ik idd duidelijk dat de ogen elkaar raken.  :lol:

Willem Boomkens

han.endt

CiteerHan, je hebt gelijk. Met mijn hoofd naar links gekanteld zie ik idd duidelijk dat de ogen elkaar raken.  :lol:
Inderdaad dan zie het nog beter :D. Je kan natuurlijk ook het beeldscherm even op de zijkant zetten. :grin:  

Iolaire

:lol: kzit achter een laptop: gaat wat lastiger. :grin:  

Willem Boomkens