Compact of Spiegelreflex

Gestart door michiel k, maart 20, 2009, 21:40:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

Dit onderwerp is vast al vaker ter sprake geweest, maar ik probeer het toch maar.
Ik fotografeer nu vier jaar met veel plezier met een Nikon Coolpix 4800. Vooral planten en insecten. Toch wil wel wat meer. In ieder geval hogere resolutie. Maar het liefst ook zelf scherp stellen. Iedere compact-fotograaf ken vast de frustratie van de kleine juffer of smalle bloeiaar die de camera maar niet wil zien. Of gewoon niet afdrukken als je op de ontspanner drukt. En ik wil meer mogelijkheden hebben bij bewolkt weer of in het bos. Bij het minste wolkje wil mijn camera al flitsen  :angry: . Tot slot moet het geheel wel compact blijven, dwz aan de broekriem te hangen. Ik loop vaak in het veld met een inventarisatieformulier en heb geen hand vrij om de camera constant te dragen.

Tot zover het wensenlijstje. Ik heb me laten voorlichten door een fotograaf. Uit zijn verhaal blijkt dat een nieuwe compact (Nikon Coolpix P6000 / Panasonic Lumix DMC-LX3 / Canon Powershot G10) welliswaar mer resolutie oplevert, maar verder weinig meerwaarde heeft boven mijn 'oude' 4800. Handmatig scherpstellen bij compacts schijnt weinig voor te stellen. Wel schijnt autofocus beter te zijn geworden.
Het alternatief is dan spiegelreflex. Zijn advies: Nikon D60 met macrolens van Tamron: SP AF90mm F/2.8 Di. Klinkt goed, redelijk compact, met duidelijke voordelen. Toch twijfel ik. Spiegelreflex heeft geringere scherptediepte, blijft bij bewolkt weer wellicht moeilijk uit de losse hand. En bovendien ben ik, als ik om me heen kijk, lang niet altijd onder de indruk van mensen die met spiegelreflex fotograferen. Ik weet, dat ligt aan de fotograaf, maar toch.... Met compact kun je hele mooie foto's maken.

Wat een verhaal zeg  :wacko: Maar goed, wie wil zijn mening / advies geven? Mijn budget stopt bij circa € 1000,-.  
Michiel van Kerkvoorde

Goyatlah

Zoals als je al zegt ligt "het" aan de fotograaf. Maar goed, ik denk dat het een kwestie is van eens uit proberen. Je weet wat je wilt, dus is het een kwestie of dat dan ook kan, en dat kun je zelf het best beoordelen. Zelf denk ik dat je wellicht aan een DSLR "toe" bent.
Het budget is ook wel ok: toestel met kitlensje, 90mm macro en evt tussenringen moet wel lukken, de rest kan later wel.

Nikon is ok, Canon ook (meeste insectenfotografen die ik ken gebruiken Canon, vogelaars vaker Nikon). Wel even goed over nadenken, als je een keer wat lenzen hebt, kun je niet meer terug. Zelf heb ik Canon 350D en sinds een paar weken Canon 40D. Lenzen: Sigma 180mm Apo, Tamron 90mm en Canon 18-55mm kitlens. Tokina-tussenringen en Sigma ring-flitser (die ik momenteel even niet gebruik).

Overigens denk ik niet dat je je 4800 moet verkopen.

Voor vergelijkende recenties zie hier: http://www.dpreview.com/
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

michiel k

Bedankt voor je reactie, Dolf. Tussen de regels door lees ik dat voor jou spiegelreflex sowieso een verbetering is t.o.v. compact. En als het inderdaad aan de fotograaf ligt, durf ik de uitdaging wel aan. In het analoge tijdperk heb ik ook met spiegelreflex gefotografeerd en dat ging me goed af (geen macro trouwens).

Ik zal me nog eens verdiepen in Canon vs Nikon. En de 4800 verkoop ik niet hoor. In ieder geval de eerste tijd nog mee als 'backup' het veld in.

Groet, Michiel
Michiel van Kerkvoorde

frankw

Spiegelrefelex is in de regel altijd beter dan compact!

Kijk ook eens naar Pentax  B)  

Goyatlah

CiteerSpiegelrefelex is in de regel altijd beter dan compact!
Een compact in de hand is beter dan een reflex in de kast. Oftewel een reflex is lang niet voor iedereen de beste oplossing. Bv omdat ie te zwaar is, of omdat ie te ingewikkeld is of omdat de juiste lens te duur is, of ...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Leon Olsthoorn

In de laatste Consumentengids wordt gemeld dat de kwaliteit van compactcamera's achteruit gaat, doordat de voortdurende race naar meer megapixels ten koste gaat van de fotokwaliteit. Volgens dit artikel gaan mensen die een aantal jaar geleden een goede camera hebben gekocht er vaak niet op vooruit als ze nu een nieuw model kopen. Wel in aantal functies maar niet in fotokwaliteit.

Maar dit artikel geldt dus voor compactcamera's
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

frankw

#6
Dat klopt, fijn dat zij het ook door hebben. Het formaat van de chips is de laatste tijd/jaren niet meer aangepast, het enige wat ze doen is meer pixels erop douwen omdat consumenten dat (denken te) willen. Het enige effect dat je daarmee krijgt is meer ruis en minder scherpe foto's...

Maarja mensen willen bij de verjaardag kunnen zeggen dat ze een digiteuze camera hebben met 10 mega pikkel... En de producent springt daar handig op in..

Ook m.b.t. de telefoons tegenwoordig. Je koopt nu al 7mp telefoons.. Die maken echt geen betere foto dan een 5MP compact camera van 2 jaar geleden. Alleen consumenten zijn dom en zien alleen maar cijfertjes die d.m.v. reclame ed. belangrijk worden gemaakt terwijl het niet zo is.. :angel:

Het is eigenlijk net als die zooi die ze vrouwen aan smeren met omega 3, rozen bloempjes, kristallen tegen rimpels en koeienvlaai extract voor onder je ogen tegen de wallen.. Allemaal BS. Als je wallen hebt moet je meer slapen! ;) B)

:angel:  

Goyatlah

Geldt in mindere mate ook voor DSLR's en is de reden dat ik in januari geen 50D maar een 40D gekocht hebt (en 375 euro prijsverschil (op dat moment, is nu minder) is natuurlijk ook niet weg)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

michiel k

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al bijna 'om'. Volgend weekend zit ik met vrienden in een kampeerboerderij. Ik zal hun spiegelreflexen gaan testen en hun uithoren over ervaringen.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben  is het volgende. Met mijn compact maak ik vaak gebruik van de 'reikwijdte ' van mijn armen om met de camera dichterbij mijn doel te komen. Mijn ervaring is dat je zo beter op moeilijke plekken komt en bovendien minder snel verstoord. Met een dslr wil dat niet meer, immers geen schermpje om je foto op afstand te kunnen bekijken. Heeft iemand daar een mening over?  
Michiel van Kerkvoorde

Goyatlah

Went wel, en daarnaast hoef je natuurlijk de zoeker niet recht voor je ogen te houden (met AF tenminste)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Geert-Jan Kroon

CiteerBedankt voor jullie reacties! Ik ben al bijna 'om'. Volgend weekend zit ik met vrienden in een kampeerboerderij. Ik zal hun spiegelreflexen gaan testen en hun uithoren over ervaringen.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben  is het volgende. Met mijn compact maak ik vaak gebruik van de 'reikwijdte ' van mijn armen om met de camera dichterbij mijn doel te komen. Mijn ervaring is dat je zo beter op moeilijke plekken komt en bovendien minder snel verstoord. Met een dslr wil dat niet meer, immers geen schermpje om je foto op afstand te kunnen bekijken. Heeft iemand daar een mening over?
Tegenwoordig zijn steeds meer SLR's uitegrust met LiveView. Dan kan je wel op het schermpje meekijken.
Groet,

Geert-Jan Kroon

michiel k

CiteerTegenwoordig zijn steeds meer SLR's uitegrust met LiveView. Dan kan je wel op het schermpje meekijken

OK, dat klinkt wel goed! De Nikon D60 heeft dat zeker niet? Ik kan er in de gids niets over vinden.  
Michiel van Kerkvoorde

frankw

Heeft de D60 wel, alleen werkt voor geen meter.. net zoals op de Canon 450D 1000D enz.. Alleen die van Sony werken goed omdat die goed direct focussen via het scherm, de anderen doen dat niet.
Of er moet inmiddels wat veranderd/nieuws zijn? Ik ben er nu al weer 5 maanden uit.. :angel:  

margriet

CiteerBedankt voor jullie reacties! Ik ben al bijna 'om'. Volgend weekend zit ik met vrienden in een kampeerboerderij. Ik zal hun spiegelreflexen gaan testen en hun uithoren over ervaringen.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben  is het volgende. Met mijn compact maak ik vaak gebruik van de 'reikwijdte ' van mijn armen om met de camera dichterbij mijn doel te komen. Mijn ervaring is dat je zo beter op moeilijke plekken komt en bovendien minder snel verstoord. Met een dslr wil dat niet meer, immers geen schermpje om je foto op afstand te kunnen bekijken. Heeft iemand daar een mening over?
Ik gebruik nu een paar jaar een spiegelreflex camera na jarenlang met een compact te hebben gefotografeerd.

In het begin was het zeker wennen, je moet als het ware met je lichaam achter je camera kruipen en je onderwerp naderen. Maar uiteindelijk was het met mijn compact zo dat ik ook veel dichterbij je onderweg moest komen (zeker met macro functie).

Ik heb geen seconde spijt gehad van de overstap... Zelf met de kitlens was het al een verbetering doordat ik handmatig kon scherpstellen bij macro opnamen, ik heb nog geen compact gezien die wel fijn is met handmatig scherpstellen.

Nadeel is wel het gezeul met lenzen ten opzichte van een compact waarmee in principe één lensje hebt die van alles kan. (macro en groothoek tegelijk bijv.)

Het eerste weekend uitproberen was bij mij niet genoeg, het kostte me even om de SLR volledig te leren waarderen,

veel plezier het weekend,
groetjes,

Margriet

alegro

#14
[Liveview]

CiteerHeeft de D60 wel, alleen werkt voor geen meter.. net zoals op de Canon 450D 1000D enz.. Alleen die van Sony werken goed omdat die goed direct focussen via het scherm, de anderen doen dat niet.
Mijn ervaring is dat direct door de zoeker kijken veel effectiever werkt dan liveview, zelfs als je je daarvoor in allerlei rare bochten moet wringen. Ik heb al heel wat beelden op het lcd-schermpje van mijn Nikon D80 gezien die er prima scherp leken uit te zien, maar die uiteindelijk geheel buiten focus bleken te zijn.

Kijken door de zoeker van een slr geeft gewoon de meest directe en accurate informatie voor het beste resultaat.
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

#15
CiteerWaar ik nog wel benieuwd naar ben is het volgende. Met mijn compact maak ik vaak gebruik van de 'reikwijdte ' van mijn armen om met de camera dichterbij mijn doel te komen. Mijn ervaring is dat je zo beter op moeilijke plekken komt en bovendien minder snel verstoord. Met een dslr wil dat niet meer, immers geen schermpje om je foto op afstand te kunnen bekijken. Heeft iemand daar een mening over?

Met live-view is dat probleem opgelost.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"