Hoofdmenu

Kleine Topper(s)

Gestart door Max Berlijn, maart 18, 2009, 18:27:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

En nog wat zwemvliezen met prijzen.... Is dus niet heel duur om een leuke soort aan je lijst te kunnen toevoegen. Gewoon een jaartje wachten lijk het op en jongen ongeringd loslaten...
Alles zijn paartjes voor de kweek, geleewiekt en geringd.
Krooneend €55
Pijstaart vrouw €25
Witoogeend €50
Kokardezaagbek €90
Buffelkopeend €190
Amerikaanse Wintertaling €75
Zomertaling €65
Marmerteend €55
Roodhalsgans €190
Ross' Gans €220
Siberische Taling €70

Ik begin zo toch een beetje mijn vertrouwen in zwemvliezen kwijt te raken... Zeker aangezien ik toch al heel wat escapes (en verdachte) heb gezien de afgelopen tijd...

Indien het topic moet worden afgesplitst. Oké
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

Kijk je dan ook ff wat de prijzen zijn van Vink, Putter, Baardman, Vorkstaartplevier, Ralreiger, Goudvink etc etc zijn. Want Jeroen alles wordt gehouden....
Niet doorvertellen he!
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

Ik weet dat alles wordt gehouden, maar verbaas me vooral of de lage prijzen. Zeker als je kijkt hoeveel Kokardes er geringd en wel rondvliegen. Deze kosten 90 euro per paar. Veel zeldzame eenden zijn nog minder per paar. Het is onderhand goedkoper een paar te kopen, te kweken en jongen ongeringd los te laten dan naar Noord-Holland af te reizen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

Tja dat geld ook voor Roodkeelnachtegalen, Blauwstaarten, Vorkstaartplevieren, Indigogorzen, Bruinkopgors, Zwartkopgors, je kunt ze krijgen voor minder dan dat je naar een Waddeneiland hoeft, dus wat let je om het e.e.a. te kopen en uit te zetten. Vergeet niet het ringetje af te doen doen....
M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

He Jeroen,

Waar was je op de DB dag (20-03). We hadden je mening (en info) goed kunnen gebruiken.

Ik denk dat je onderzoek naar prijzen niet heel veel niewe inzichten geeft (ik wist dat in ieder geval wel en kan Kokars voor veel minder krijgen). Zoals JJ zegt, alles wordt gehouden sommige soorten veel meer dan de ander. Betreffende Kleine Toppers, dat is er nu eentje die sinds 1987 zich in de WP echt aan het bewijzen is met vele gevallen in vele landen. Te veel, zou je denken, om allemaal tot escapes terug te brengen, alleen al die 8!! bij elkaar op Tenerife die ik in November 1998 zag (en eerst niet herkende als zodanig en ze als Kuifeenden bestempelde)...

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Tijdens de DB dag was ik in Limburg, Kijken of daar nog wat te vinden was. Hoe of wat weet ik niet meer.
Ik wil best geloven dat er ook wilde Kleine Toppers zijn, evenals andere eenden. Dit is al voldoende bewezen lijkt me. Tenzij beesten geringd en wel worden verhandeld naar NL. Wat wellicht ook gebeurd. Er is wel een geval van Knobbelzwaan geringd in NL, en afgelezen in een hotelvijver in een tropisch land. Welk weet ik zo niet.

Maar de prijzen liggen toch erg laag vind ik, dit geeft aan dat er een redelijk aanbod is (makkelijk kweekbaar?) en dat dus waarschijnlijk ook veel personen zulke beesten in hun bezit hebben. Er zullen vast kwekers zijn die niet heel zuinig omgaan met hun beesten. Kijk maar wat er bijvoorbeeld al rondvliegt en ontsnapt. Dan is de kans op een niet wilde eend volgens mij ook heel groot en is de kans op aanvaarding meer een beoordeling op gebied, dan op gedrag. Als bijvoorbeeld de Sib. Taling op een verboden terrein had gelegen (of was losgelaten) dan hadden er veel minder mensen moeite met dit geval. Slijt is ook zoiets. De Marmereend gaat voor mijn gevoel het niet halen, was niet schuw genoeg en had vreemde slijtage. Als dit geval midden op de Prunje had gezeten op enkele 100-en meters hadden de foto's zoals nu niet gemaakt kunnen worden, en was de slijt en "tamheid" nooit opgemerkt.

Wat soorten escapes die ik had in Limburg. Even een korte opsomming:
Pijlstaart x Chileense Smient 3 stuks! Ongeringd
Kolgans, geringd
Krooneend Man, geleewiekt
Krooneend man, geringd
2 Krooneend vrouw, Ongeringd, maar op brood reagerend.
Paar Knobbelzwaan, Geringd
Kaneeltaling
Chileense Smient
Paradijs Casarca
Muskuseenden op vreemde plekken...
Slobeend, ongeringd maar handtam!
Roodschoudertaling

Dan ook nog een Wintertaling geringd in Zeeland

En als je kijkt op Waarneming.nl staan er tussen de Ooievaars ook redelijk wat ontsnapte exemplaren!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

Hey Jeroen,
Kun je dan ook even de aantallen wel wilde eendachtige aangeven welke je gezien hebt, en percentage's er aan vast knopen, hoeveel procent dan die ontsnapte vogels bedroegen van het geheel?
Gr, Justin
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

Krooneend is de enige waar ik voor Limburg betrouwbare totalen heb van me eigen gegevens.
Vermoedelijk wild: ca 40 exemplaren
Escape 4
Oftewel 10% is niet wild! Dat is toch een aanzienlijk percentage lijkt me.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Maar op een totaal van 40 exx. statistisch niet heel interessant ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers