Hoofdmenu

Kleine Topper(s)

Gestart door Max Berlijn, maart 18, 2009, 18:27:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

#30
Hoe laat is je foto genomen Predator? Bij aankomst (13.30) werd me door een aantal mensen op een slapende eend gewezen die ik in totaal kort in beeld heb gehad. De vogel dobberde helemaal achterin in half tegenlicht. De rug leek me niet opvallend donkerder. Op dat moment had ik geen idee hoe ver het achterhoofd mag uitsteken. (Ja, voortaan huiswerk doen S$)

Ik ben benieuwd of anderen deze vogel langer en beter hebben gezien.

Vogel 2 kreeg ik snel daarna in beeld en was actief aan het zwemmen met wat toppers, links in de groep. Daar was zeker niks mis mee. Daarna heb ik vogel 1 niet meer teruggevonden. Nou, in ieder geval eendje dus.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Predator

#31
De foto is rond 10:30h genomen
Groet, Maarten

dupont

Ik heb vandaag een man gezien + de hybride Kuifeend*Topper. Naar tweede man trouwens ook niet uitputtend gezocht...
Ik zeg hulde voor diegene die twee man Kleine Toppers op de gevoelige plaat vastlegt...!! :D  
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Christian

#33
was dat mijn cue..?
Christian Brinkman

Pim

CiteerIk wil natuurlijk niet stoken en ik hoop ook dat de eend er morgen nog zit maar bij elke eend uit het verre wordt er meteen geroepen om ringen en het zal welescape zijn maar bij deze eigenlijk geen woord. De enig eopmerking die geplaatst is wordt weggewoven. Waarom nu die zekerheid?

Jan-Pieter

Ik neem je punt wel serieus hoor.
Het is natuurlijk wel apart dat de ringenmaffia bij elke buffelkopeend of zelfs roodhalsgans meteen klaarstaat en het hier helemaal laat afweten.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Justin Jansen

Kleine Topper wordt ook gehouden, en vooral bij de eerste vogel Veere, is hier uitputtend onderzoek naar gedaan, zie artikel in DB.
M.v.g., Justin Jansen


Albert de Jong

Citeerwas dat mijn cue..?
Dus: hulde!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Herman Bouman

CiteerDit lijkt mij ook de hybride kuifeend x topper.
Deze werd vandaag door zeker 6 vogelaars als zekere kleine topper gedetermineerd

Ja das lekker, door 6 man en dan niets zeggen........ :P

Thuis komen en toch vergist??

Herman

Predator

klopt, ik ging ervan uit dat dit de vogel was en las later pas van de hybride.
Je bent het er dus mee eens dat dit de kuifeend x topper is?
Groet, Maarten

Max Berlijn

Op het plaatje van Chrisian lijken inderdaad twee Kleine Toppers te staan, hoewel ik het niet met 100% zekerheid durf te stellen (weinig detail te zien).

Als ik het goed begrijp is dat plaatje van gisteren?

Vandaag redelijk goed gezocht naar een tweede (naast de eerder beschreven hybride) maar we vonden alleen de actieve man vechtend met de toppers terug. Tevens bleven mensen de hybride maar uitschelden voor Kleine Topper. Er kwamen soms wel eenden aanvliegen.

Graag een goede beschrijving van beide vogels geven aan het cdna. Waren ze identiek (zou zo moeten zijn bij ad mannen)?? Ik lees ook bij sommge commentaren van gisteren dat de ene vogel ene vogel donkerder zou zijn dan de ander??

Dank, Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Inge van der Wulp

@Max, ik keek samen met een andere vogelaar naar een kleine Topper (donderdag) die zich aan de rand aan het poetsen was. Op dat moment riep, ik geloof Christian, dat de kleine Topper eraan kwam vliegen en keek verbaast omdat wij niet reageerde. Wij keken dus naar een andere. De vliegende Kl Topper zat in een groepje Toppers waarvan ik de foto heb gemaakt. Hij was druk met de andere mannen en vloog even later de grote groep weer in. De poetsende Kl Topper was ook een adult man en ik heb geen kleur verschil gezien met het exemplaar op mijn foto.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Max Berlijn

Inge,

Thanks, hiermee (en de foto van Christian) lijkt de tweede vogel dus vastgelegd. Als je wil kan je via waarneming.nl middels een cdna formulier downloaden te en in te vullen indienen, geld natuurlijk ook voor de ontdekkers van deze vogel en vogel 1. Zou geweldig zijn als je dat wil doen, indien niet zal ik deze posting met de plaat van Christian als indiening van de site halen voor de tweede vogel.

Het zijn dus twee indentieke vogels, dus al die mensen die verschillen noemen tussen de twee vogels zien (minimaal) een verkeerde zoals gisteren tussen in ieder geval 14.00 en 15.00 uur toen ik er was.. Had ik toch nog beter moeten zoeken naar die echte tweede.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Inge van der Wulp

@ Max, ik heb enkele overzichts foto's gemaakt van de groep donderdag. Gewoon omdat ik het zo'n heel erg leuk gezicht vond al de Toppers en Kuifeenden bij elkaar. Ik wil je ze wel groot opsturen. Dan kun je met een vergroot glas gaan kijken of er toevallig 2 Kleine Toppers op staan.  :wacko:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

In hoeverre heeft iemand gekeken of er dames kleine Topper tussen zouden kunnen zitten? Ik in ieder geval niet moet ik eerlijk toegeven omdat me dat een moeilijke opgave leek. Maar de kenners onder jullie (Max??). Als je een groep hebt met meerdere mannen en enkele hybriden dan zou er toch ook een redelijke kans moeten zijn dat er dames tussen zitten?

Aan het einde van de middag is het licht het beste..... misschien ga ik nog wel even terug....
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Max Berlijn

Ha Inge,

Dank met zo'n overzichtfoto kom je vaak toch niet verder dan "mogelijk". Betreffende die vrouwtjes, was ook mijn gedachte. Zal er vast tussen zitten, maar hard werken...

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Christian

@Inge;
'De jeugd' heeft een aantal malen gezocht naar vrouwtjes, helaas niks gevonden.
Christian Brinkman

teunvankessel

Dat is niet waar Christian! S'morgens zagen we er 2!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Christian

#47
CiteerDat is niet waar Christian! S'morgens zagen we er 2!
..we hebben het over eenden Teun  
Christian Brinkman

BWoets

#48
Vanmiddag opnieuw beide vogels waargenomen met 10-tallen medewaarnemers. Één exemplaar dobberde rustig rond en de andere was fanatiek op een Topper-vrouwtje aan het jagen. Vogels in één beeld gehad, maar het kleurverschil is minimaal onder dezelfde lichtomstandigheden, zie ook foto's van CB (maar waar hebben we het over, Kuifeenden en Toppers hebben onderling ook kleurverschil). Lichtval kan hierbij natuurlijk erg veel invloed hebben, zeker als ze niet bij elkaar liggen. Enige verschil lijkt hem te zitten in het 'knobbeltje' op het achterhoofd. Bij de ene iets beter zichtbaar als bij de ander. Beide vogels zijn beduidend kleiner als de aanwezige Kuifeenden en Toppers, beide vogels laten een perfect vleugelpatroon zien in vlucht evenals een zelfde paarsige glans op de kop.

Daarnaast daar vandaag ook een vrouwtje IJseend en de hybride Kuif x Ringsnaveleend, die voor de verandering eens niet in de Dijkwielen lag (daar wel een Kuif x Tafel die met de kop in de veren er wel iets van weg heeft, maar een grijzere rug).

Ik zal beide vogels samen met ontdekker van vogel #1 indienen. Alle informatie en foto's van beide vogels zijn welkom!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

teunvankessel

Mijn bijdrage, 1 ongeringde!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Gideon Vreeman

Vandaag na lang zoeken eindelijk de echte zuivere vogel achteraan/tegen de dijk aan,  met donker gemarmerde rug en de aanzet tot kuif. Over de aanwezige vogel (druk jagend achter vrouwtje topper) zonder aanzet tot kuif en kleiner formaat is lange tijd onzekerheid geweest.. een aantal vogelaars(+/- 15) hebben hem vandaag mee naar huis genomen als kleine topper, maar is dit niet de befaamde hybride?



Gideon Vreeman

BWoets

#51
CiteerVandaag na lang zoeken eindelijk de echte zuivere vogel achteraan/tegen de dijk aan,  met donker gemarmerde rug en de aanzet tot kuif. Over de aanwezige vogel (druk jagend achter vrouwtje topper) zonder aanzet tot kuif en kleiner formaat is lange tijd onzekerheid geweest.. een aantal vogelaars(+/- 15) hebben hem vandaag mee naar huis genomen als kleine topper, maar is dit niet de befaamde hybride?
DE befaamde hybride? Welke?
Er is wel degelijk aanzet tot kuif.. alleen minder prominent aanwezig!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Martijn Bot

#53
Foto's van beide vogels staan op mijn site. (album "laatste 50 foto's")

Vogel 1 betreft de vogel met het schone blazoen, vogel 2 is de "discussievogel" (als ik het allemaal nog goed volg...). Op de foto's is echter te zien wat Bob ook verwoordt, namelijk naast de kenmerken als paarse kop, goede rugtekening en donkere handpennen ook de lichte aanzet tot kuif en ook de kleine zwarte nagel. Mijns inziens zijn het "gewoon" 2 Kleine Toppers, de een echter iets meer volgens het boekje dan de ander. Ik zie in ieder geval geen sporen die op hybride zouden kunnen wijzen (maar wie ben ik...?).

Naast de Toppers ook wat plaatjes van hybride gespuis.

rob_voesten

CiteerOverigens is dit de 'discussievogel'.
http://waarneming.nl/waarneming/view/42188503
Dit is de vogel die steeds achter het vroutje aan zat.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

http://www.youtube.com/watch?v=gcPUWYEozeg

goetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

P1234

CiteerMijn bijdrage, 1 ongeringde!
Is hij ongeringd? Onderste foto; rechterpoot?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Steven Wytema

#56
Citeer
CiteerMijn bijdrage, 1 ongeringde!
Is hij ongeringd? Onderste foto; rechterpoot?
Nou het is geloof ik op beide foto's dezelfde vogel, dus ik zeg: bovenste foto, rechterpoot?
Steven Wytema


Martijn Bot

Citeer
Citeer
CiteerMijn bijdrage, 1 ongeringde!
Is hij ongeringd? Onderste foto; rechterpoot?
Nou het is geloof ik op beide foto's dezelfde vogel, dus ik zeg: bovenste foto, rechterpoot?
Volgens mij kijk je op de onderste foto tussen poot en staart door, en lijkt er daardoor iets aan de poot te zitten wat er niet zit (als je begrijpt wat ik bedoel). Kijk maar eens van een metertje afstand nar de foto, dan zie je het het beste. Geen ring, wat mij betreft.

P1234

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerMijn bijdrage, 1 ongeringde!
Is hij ongeringd? Onderste foto; rechterpoot?
Nou het is geloof ik op beide foto's dezelfde vogel, dus ik zeg: bovenste foto, rechterpoot?
Volgens mij kijk je op de onderste foto tussen poot en staart door, en lijkt er daardoor iets aan de poot te zitten wat er niet zit (als je begrijpt wat ik bedoel). Kijk maar eens van een metertje afstand nar de foto, dan zie je het het beste. Geen ring, wat mij betreft.
Eens. Hè, gelukkig maar ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Guus Peterse

CiteerHet zijn dus twee indentieke vogels, dus al die mensen die verschillen noemen tussen de twee vogels zien (minimaal) een verkeerde zoals gisteren tussen in ieder geval 14.00 en 15.00 uur toen ik er was.. Had ik toch nog beter moeten zoeken naar die echte tweede.
Volgens mij is er toch een heel subtiel verschil in kopvorm. De ene leek mij in elk geval net iets uitgesprokener 'puntig' (tussen aanhalingstekens want zo puntig is ook die niet) dan de andere. En nee, geen van beide hybrides.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015