Waterschildpadden mogen uitslapen

Gestart door magnolia, februari 17, 2009, 15:47:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Ook exoten of escapes hebben tegenwoordig rechten gezien het volgende bericht in de digitale Telegraaf
CiteerDIRKSLAND - 
Ongeveer twintig waterschildpadden in winterslaap op de bodem van de Kerkgracht in het Zuid-Hollandse Dirksland mogen lekker uitslapen. Hun verblijfplaats moet worden uitgebaggerd en de gemeente wilde dat voor 1 maart doen, maar heeft het uitgesteld tot na 15 juli.

Omdat onlangs bleek dat het slib licht verontreinigd is, kan dat uitbaggeren niet zomaar. De dieren verhuizen voor 15 juli naar het landelijk schildpaddenopvangcentrum in Alphen aan den Rijn, meldde het Waterschap Hollandse Delta dinsdag. Ze worden gevangen zodra ze zich aan het wateroppervlak vertonen.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me juist een mooie kans om ze eindelijk kwijt te raken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

magnolia

#2
Citeerschildpaddenopvangcentrum
CiteerLijkt me juist een mooie kans om ze eindelijk kwijt te raken,
Is dat niet hetzelfde?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Jeroen Nagtegaal

Nja, daar kosten ze nog geld en tijd, en belanden uiteindelijk toch in een eindeloze slaap. Zo is het mij teminste van meerdere kanten gezegd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Vangen van waterschildpadden is overigens nog lang niet zo makkelijk (ze zijn vaak erg schuw). Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

Overigens wel triest dat zoveel rekening wordt gehouden met gedumpte exoten terwijl er vast ook inheemse amfibieen overwinteren. Maar ja, welzijn van iets "aaibaars" he  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

magnolia

CiteerMaar ja, welzijn van iets "aaibaars" he
En dat afgezet tegen een bericht vandaag in de media, waarbij ik overigens niet zeg dat ik het veroordeel.
CiteerDe Telegraaf:
Het doden van huisdieren, anders dan door een dierenarts of slager, mag nog steeds in Nederland. Een dier mag er weliswaar geen pijn van ondervinden, maar zolang het zonder mishandeling gebeurt, is het niet strafbaar een hond zijn kop in te slaan of je eigen kippen of varkens de keel door te snijden.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

frankw

CiteerVangen van waterschildpadden is overigens nog lang niet zo makkelijk (ze zijn vaak erg schuw). Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

Overigens wel triest dat zoveel rekening wordt gehouden met gedumpte exoten terwijl er vast ook inheemse amfibieen overwinteren. Maar ja, welzijn van iets "aaibaars" he
Worm aan een haakje, komt helemaal goed lijkt me ;)  

Freek Verkerk

Het "probleem" sterft toch uit!!!! Ik dacht dat die dieren zich niet buiten voortplanten, dus zodra de kraan wordt dichtgedraaid, dat wil zeggen zodra er geen dieren meer gedumpt worden sterft het hele zooitje uit. Alhoewel schildpadden wel oud kunnen worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk dacht dat die dieren zich niet buiten voortplanten
Nog niet, wel al eigleggend.


Citeerdus zodra de kraan wordt dichtgedraaid, dat wil zeggen zodra er geen dieren meer gedumpt worden sterft het hele zooitje uit
Is alleen erg jammer dat men er mee kweekt, en dat ze telkens toch iets anders verzinnen. is maar één oplossing. Een verbod op alle exoten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com