Oeverpluisdraadmos?

Gestart door JohnvR, maart 08, 2009, 23:20:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Bij het Moerassikkelmos (ander topic) groeide ook een slaapmos tegen rietstengels omhoog. Ik dacht met de sleutel uit te komen op (hartbladig) puntmos, maar dat lijkt toch niet te kloppen, vanwege de lange bladpunt denk ik. De bladvorm, breed aan de basis en de scheve aanhechting van de blaadjes lijken te kloppen voor Oeverpluisdraadmos, maar het is altijd lastig dat soorten dingen juist te interpreteren. Ik vond ook een paar groene knopjes / bobbeltjes in de bladoksels, waarover bij Oeverpluisdraadmos in de Beknopte mosflora niets vermeld wordt. Aan de 'buitenkant' van het polletje zitten wat grotere bladen, maar meer naar binnen toe ook wat kleinere. Bij de toppen van de takjes is het vrij compact.







Groen 'knopje'/bobbeltje in bladoksel


Verder naar binnen ook kleinere blaadjes.


Compacte toppen

Corryabbink

#1
Hallo John,
Die bobbeltjes zijn parafylliën. Wel bekend van Oeverpluisdraadmos.
Het lijkt me dat je met de soort wel goed zit.

Waar je heel veel plezier van zou kunnen hebben zijn onderstaande boeken:
Nieuwe Atlas Nederlandse bladmossen J. Landwehr. Prachtige tekeningen van de soorten.
in combinatie met
De Nederlandse bladmossen W.Touw en W.V. Rubers. Beschrijvingen van de soorten met sleutels.

De namen zijn soms verouderd maar dat wisselt toch nogal eens.
Ik kom ze antiquarisch wel eens op internetsites tegen, misschien lukt het je ze alsnog in handen te krijgen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohnvR

Ha Corry,

Hartelijk dank voor de determinatie en de boekentips. Ik doe het nu vaak met informatie uit Veldgids, de beknopte mosflora en de BLWG-site, maar merk dat dat niet altijd genoeg informatie is. Gelukkig lukt het met een post op het forum meestal wel  :duim: .

Groeten,
John

JohnvR

Ik heb nu via internetbestelling de Nieuwe atlas Nederlandse bladmossen in mijn bezit. Dat is een mooi boek waar ik denk ik veel plezier van ga hebben.

In plaats van De Nederlandse Bladmossen van Touw en Rubers heb ik echter de Atlas Nederlandse bladmossen toegestuurd gekregen, oftewel de oudere versie van hetzelfde boek  <_<  

Corryabbink

CiteerIk heb nu via internetbestelling de Nieuwe atlas Nederlandse bladmossen in mijn bezit. Dat is een mooi boek waar ik denk ik veel plezier van ga hebben.

In plaats van De Nederlandse Bladmossen van Touw en Rubers heb ik echter de Atlas Nederlandse bladmossen toegestuurd gekregen, oftewel de oudere versie van hetzelfde boek  <_<
John,
Geluk en pech dus.
Kun je die niet terugsturen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohnvR

Daar ga ik wel uitkomen denk ik. Op de website van de BLWG staat dat de Beknopte mosflora in de plaats is gekomen van De Nederlandse Bladmossen van Touw en Rubers. De Beknopte Mosflora heb ik al, is De Nederlandse Bladmossen van Touw en Rubers dan nog handig om erbij te hebben, dan ga ik proberen die alsnog te pakken te krijgen?