Grijze rimpelrug? Nee, Vosje - Andrena fulva man

Gestart door Stijn Schreven, maart 17, 2009, 16:30:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

http://waarneming.nl/waarneming/view/42142198
(foto's staan erbij)

Kan iemand deze waarneming even bevestigen (of zeggen waarom het geen Grijze rimpelrug is, maar een ....)?
Ik had de bij op 14 maart 2009 verzameld in de Bruuk. Met de pdf-versie van Van der Vecht, 1928 en een 10x-loepje kwam ik op Andrena tibialis, mannetje.
Graag zou ik horen wat jullie ervan denken.

EDIT: (19-3-09) omdat er weinig reactie komt, heb ik de foto's maar direct in het topic geplaatst. Zie hieronder. Als de foto's te vaag of onscherp zijn voor determinatie, laat het dan alsjeblieft horen.

foto1: overzichtsfoto
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

#1
foto2: detail kop. Bij punt 1 in de tabel van Van der Vecht 1928 vragen ze naar de kleur van de clypeus. Bedoelen ze daarmee de beharing of het chitineschild dat eronder verscholen zit? > "Clyeus geel of wit, soms slechts met een gele of witte vlek...2; Clypeus zwart...17"
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

foto3: detail poot
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

#3
foto4: detail beharing tergieten.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

H. Meijer

Stijn,

Ik denk niet dat iemand aan de hand van deze foto's een naam aan jouw beestje kan geven.
Bijen zijn vanaf foto sowieso moeilijk te determineren en meestal lukt dit dan ook niet. Alleen in gevallen waar bepaalde details zijn te zien, lukt het soms wel.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog beesten die onmiskenbaar zijn, maar meestal is het werk voor de binoc!

Overigens, als men het in sleutels over de clypeus heeft, bedoelt men altijd de clypeus zelf.

Groet.

Hilco

Stijn Schreven

Bedankt Hilco, dan zal ik de tabel nog een keer doorlopen en kijken waar ik uitkom. Met een 10xloepje zou het toch ook kunnen lukken, of is dat toch net onvoldoende?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.