Zeearend nieuwe broedvogel in Nederland!!

Gestart door Pim, mei 22, 2006, 08:34:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

mrjonge

Dat beest in Overijssel is zeker niet adult, misschien 3eKJ. Kijk maar naar de veren, de niet geheel witte staart, de niet geheel gele snavel, de nog niet gele iris etc.

harderbroek

CiteerHoeveel zeearenden overzomeren er nu precies in nederland op dit moment?
Gezien dat er ook een adult mannetje in overijsel zit.
|Ik vermoed 4 totaal.
gr
\R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jessesven

Heeft er iemand nog nieuws over de broedende zeearend? Ik zie dat ze regelmatig samen worden gezien. Volgens mij zouden er nu vliegvlugge jongen of een jong moeten zijn. Is het broedsel mislukt?

harderbroek

CiteerIs het broedsel mislukt?
Omdat een jong vliegvlug is wil het niet zeggen dat ze gelijk met de ouders rondvliegen.
Meestal blijven ze in de buurt van het nest. Dit uit ervaringen met jonge buizerds en haviken. De jongen worden dan nog steeds gevoerd alleen in z.g. niet hapklare brokken ( wat al in een later stadium op het nest ook gebeurd)

Dan vliegen de jongen ook nog wel naar het nest terug om er te slapen b.v.
Dus het (nog) niet zien van jongen zegt nog niets althans voor deze periode.

groet
R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

mrjonge

Volgens Staatsbosbeheer is er één groot jong op het nest wat nu een krappe 10 weken oud zou moeten zijn. Bij ongeveer 80 dagen vliegt een jong uit maar dat kan individueel verschillen. Dat zou nu ook zo ongeveer volgende week kunnen zijn. Op korte termijn gaat SBB foto´s zelf van het nest publiceren, ze doen alles gecontroleerd want ze willen de regie niet kwijtraken. Het is momenteel een beetje als de RVD en het Koninklijk Huis, als de RVD ontkent dat Maxima zwanger is, is dat ook zo.    

Bram Rijksen

Citeerze doen alles gecontroleerd want ze willen de regie niet kwijtraken. Het is momenteel een beetje als de RVD en het Koninklijk Huis, als de RVD ontkent dat Maxima zwanger is, is dat ook zo.
En evenals de RVD baalt SBB dat men geen rol van betekenis gespeeld heeft bij de verwekking van het nieuwe leven..

harderbroek

CiteerVolgens Staatsbosbeheer is er één groot jong op het nest wat nu een krappe 10 weken oud zou moeten zijn. Bij ongeveer 80 dagen vliegt een jong uit maar dat kan individueel verschillen. Dat zou nu ook zo ongeveer volgende week kunnen zijn. Op korte termijn gaat SBB foto´s zelf van het nest publiceren, ze doen alles gecontroleerd want ze willen de regie niet kwijtraken. Het is momenteel een beetje als de RVD en het Koninklijk Huis, als de RVD ontkent dat Maxima zwanger is, is dat ook zo.
Zie je wel dat jouw netwerk groter is Martijn. Ref. aan je laatste mail naar mij??? ;)
groe :duim: t
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

mrjonge

Binnenkort gaat SBB met de eigen foto´s komen van het OVP zeearendnest. Er zijn momenteel 2 jongen op het nest aanwezig, kortom 4 zeearenden in de OVP.

Groeten, Martijn de Jonge  

gerwinvanhouwelingen

in het bezoekerscentrum worden al foto getoond van het Zeearendnest met jong. Volgens de man achter de toonbank heeft één van de jongen al vleugelslagen geoefend. Op de foto's in het bezoekerscentrum was maar 1 jong te zien, maar Martijn zal dit wel zeker weten, want volgens mij waren een aantal foto's van hemzelf  :rolleyes: .

groetjes Gerwin

mrjonge

#99
Zover ik weer zijn er geen foto´s in het bezoekerscentrum van mij, of het zou oud beeld moeten zijn. Staatsbosbeheer heeft de voorkeur gegeven aan ´gecontroleerde fotografie´door een oude bekende. Er zijn twee bijna even grote jongen die inderdaad af en toe met de vleugels slaan.

Freek Verkerk

#100
Jammer dat ze er geen webcam bij geplaatst hadden, een gemiste kans.

Volgens mij is die webcam van de slechtvalken nu wel weer beschikbaar.

En als ze zo graag nieuwe dieren daar willen introduceren weet ik nog wel een paar zoogdieren.

Begin eens met damherten.



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Antonie Blom

#101
Vanavond een repportage over het uitvliegen van de jonge zeearend op het journaal van RTL4 (moet nog komen op dit moment; 19.44 uur). Op de website een artikel hierover. Hopelijk zijn er eerdaags meer en betere foto's beschikbaar.

Ook op de site van SBB staat een artikel over de zeearend(link). Onderaan het artikel staat ook een filmpje, leuk om te zien, zeker een aanrader.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jos Welbedacht

Martijn de Jonge schreef eerder in dit topic het volgende:

CiteerEr zijn momenteel 2 jongen op het nest aanwezig.

Op tv krijg ik het idee dat er maar een jong aanwezig is, en op waarneming las ik dat gister al een jong was gezien. Is het zo dat gister het eerste jong is uitgevlogen?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Antonie Blom

Op de filmpjes van RTL4 en SBB is ook telkens maar 1 jong te zien. Dat kan betekenen dat er maar 1 jong is, maar ook dat het andere jong toen weg was.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

mrjonge

Half juni leek het vanuit de lucht alsof er twee jongen (of onvolwassen vogels) op het nest zaten, wat door foto´s en een andere observator leek te worden ondersteund. Klaarblijkelijk is er nu nog maar één jong aanwezig. Dat kan globaal drie redenen hebben:

1 luchtobservatie was incorrect, mede door onvolwassen kleed vrouwtje en afstand
2 2e jong is verdwenen of overleden in de tussentijd
3 één jong is al uitgevlogen en in het gebied aanwezig

Dat er afgelopen week 3 arenden in het gebied zijn gezien kan betrekking hebben op een andere rondzwervende onvolwassen arend, het huidige arendpaar werd ook vaak met een derde vogel in de OVP gezien, foto´s daarvan staan op deze site. Daarbij komt dat de gisteren gepubliceerde foto/ en filmbeelden gedurende een paar weken zijn geschoten, het zou kunnen dat het jong nu al het nest verlaat. Kortom, het blijft spannend!

Groeten en een goede vakantie, Martijn.


boogey55

CiteerOp de filmpjes van RTL4 en SBB is ook telkens maar 1 jong te zien. Dat kan betekenen dat er maar 1 jong is, maar ook dat het andere jong toen weg was.
www.staatsbosbeheer.nl: Het zeearendenpaar dat dit jaar voor het eerst in Nederland broedde, heeft één jong groot gebracht.  B)  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

frankw

jammer dat de site van sbb er uit ligt..

boogey55

Citeerjammer dat de site van sbb er uit ligt..
Nu niet meer.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Pim

CiteerHet paar zeearenden dat vorig jaar een jong heeft grootgebracht in de Oostvaardersplassen, is bezig het nest opnieuw in gereedheid te brengen. Het stel zeearenden was het eerste dat sinds de Middeleeuwen in Nederland broedde.

De omgeving van het roofvogelnest is niet voor publiek toegankelijk. Daarom heeft Staatsbosbeheer een webcam bij het nest geplaatst. Vanaf 8 maart zijn via deze website en het bezoekerscentrum in de Oostvaardersplassen de vogels en het nest te bekijken.

Afgelopen jaar probeerden velen een glimp op te vangen van het eerste paar zeearenden dat sinds mensenheugenis in Nederland broedde. Het jong werd in mei geboren en wordt nog steeds waargenomen in de Oostvaardersplassen. Het flink uit de kluiten gewassen jong verblijft in de omgeving van het nest.

Vorig jaar al gaf Staatsbosbeheer aan dat de kans groot was dat er de komende jaren meer zeearenden zouden worden geboren in de Oostvaardersplassen. De vogels blijven het gehele jaar in het gebied en gebruiken graag hetzelfde nest meerdere keren. Een nest kan daardoor uitgroeien tot een enorm bouwwerk.
Bron: Staatsbosbeheer.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Tim Asbreuk

Gelukkig gaan er ook nog vogel soorten vooruit.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk


henkjanvdkolk

ik hoorde het gisteren ook, gelukkig kan ik wel bedenken dat ik ze ook heb gezien!! ;)  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Scio

Huh? Is het niet zo dat zeearenden 1x per 2 jaar broeden? Of hebben we dan nu 2 fysiologisch geavanceerde zeearenden in huis? :P  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Jan Harteman

CiteerHuh? Is het niet zo dat zeearenden 1x per 2 jaar broeden? Of hebben we dan nu 2 fysiologisch geavanceerde zeearenden in huis? :P
Of een 2e koppel?  ^_^  

JohanvantBosch

CiteerHuh? Is het niet zo dat zeearenden 1x per 2 jaar broeden? Of hebben we dan nu 2 fysiologisch geavanceerde zeearenden in huis? :P
net ff de HBW erop nageslagen... daar staat hierover niks in.
Aangezien het jong (en volgens mij zeearend jongen in het algemeen) hetzelfde jaar is uitgevlogen is hier geen reden voor.

Ik weet dat apenarenden en de harpij maar 1x in de 2-3 jaar broeden, maar daar blijft het jong veel langer op het nest en  nog veel langer afhankelijk van de ouders.

Pim

Het is gewoon hetzelfde paartje zeearend dat op hetzelfde nest weer aan het broeden is geslagen. Deze horst kan na jaren uitgroeien tot een enorm bouwwerk (dat is het nu al).

Het eerste ei wordt gemiddeld gelegd tussen 20 februari tot eind maart.
Het gaat meestal om twee eieren (soms 1 of 3 ex. ook mogelijk).
Tussen de verschillende eieren (leginterval) zit 2-4 dagen.
Vanaf het eerste ei wordt het nest bebroed.
De broedduur is circa 38 dagen.
Er wordt hoofdzakelijk door het vrouwtje gebroed.

(Bron: Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en Voor-Azië - Theodor Mebs & Daniel Schmidt - Tirion uitgave). Dat boek is trouwens een aanrader voor elke vogelaar!

Bij het koppel zeearend in de Oostvaardersplassen viel me vorig jaar op dat ook het mannetje vaak op het nest zat te broeden. De meest populaire zeearendsnack waren toch wel de juveniele grauwe ganzen, die zelfs vlak onder het nest werden weggeplukt. Kadavers leken geen rol te spelen in het grootbrengen van het jong, hooguit in strenge winters zijn deze belangrijk als (hoofd)voedsel.

Zeer binnenkort komen alle zeearendvoyeurs aan hun gerief, er zal dan een webcame online gaan via (www.staatsbosbeheer.nl).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

CiteerVanaf 8 maart zijn via deze website (www.staatsbosbeheer.nl) en het bezoekerscentrum in de Oostvaardersplassen de vogels en het nest te bekijken.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jos Welbedacht

Ik ben er echt trots op, maar ik blijf het eng vinden met die trein in de buurt.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JohanvantBosch

CiteerHet is gewoon hetzelfde paartje zeearend dat op hetzelfde nest weer aan het broeden is geslagen. Deze horst kan na jaren uitgroeien tot een enorm bouwwerk (dat is het nu al).

Het eerste ei wordt gemiddeld gelegd tussen 20 februari tot eind maart.
Het gaat meestal om twee eieren (soms 1 of 3 ex. ook mogelijk).
Tussen de verschillende eieren (leginterval) zit 2-4 dagen.
Vanaf het eerste ei wordt het nest bebroed.
De broedduur is circa 38 dagen.
Er wordt hoofdzakelijk door het vrouwtje gebroed.

(Bron: Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en Voor-Azië - Theodor Mebs & Daniel Schmidt - Tirion uitgave). Dat boek is trouwens een aanrader voor elke vogelaar!

Bij het koppel zeearend in de Oostvaardersplassen viel me vorig jaar op dat ook het mannetje vaak op het nest zat te broeden. De meest populaire zeearendsnack waren toch wel de juveniele grauwe ganzen, die zelfs vlak onder het nest werden weggeplukt. Kadavers leken geen rol te spelen in het grootbrengen van het jong, hooguit in strenge winters zijn deze belangrijk als (hoofd)voedsel.

Zeer binnenkort komen alle zeearendvoyeurs aan hun gerief, er zal dan een webcame online gaan via (www.staatsbosbeheer.nl).
HBW zegt dat het paar de incubatie taak deelt.
Overigens zeggen die ook dat elk paar gewoonlijk 2-3 nesten heeft, die ze afwisselend gebruiken... volgens mij is ons paar nog niet zover.