Hoofdmenu

gierzwaluw

Gestart door hans parlevliet, mei 25, 2020, 18:59:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

hans parlevliet

Het valt mij op dat ik opmerkelijk weinig gierzwaluwen zie. Nu woon ik niet in stedelijk gebied, echter het verschil met voorgaande jaren ervaar ik als significant. Vergis ik mij of is er sprake van een trend?
mvg
Hans

OlivierO

Het antwoord kan je allicht ook hier vinden:

https://waarneming.nl/species/97/statistics/?year=&month=5&sex=&life_stage=&activity=&method=

Uiteraard kan dat aangevuld worden met input van waarnemers. Mij is het nog niet opgevallen, maar nu je het zegt zou dat wel eens heel goed kunnen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

pdeknijff

#2
Deze totalen uit wrn.nl kunnen het echte beeld vertekenen, en zijn niet echt bruikbaar voor deze constatering.
1) Veel Gierzwaluwen worden door waarnemers alleen in het begin van hun verschijning ingevoerd. Alleen waarnemers die b.v. in een vast gebied frequent ALLE vogels tellen creeren daarmee een dataset die voor dergelijke conclusies bruikbaar is.
2) Het kan goed zijn dat een stevig aantal waarnemers op dit moment minder naar buiten gaan, en er dus minder wordt ingevoerd.
3) Pas als de resultaten van een fors aantal vaste broedkolonies binnen zijn kunnen we hierover een uitspraak doen.

Dus, misschien heb je gelijk, maar we hebben niet de gegevens om dit nu te onderbouwen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Tukkerbird

Citaat van: hans parlevliet op mei 25, 2020, 18:59:19 PM
Het valt mij op dat ik opmerkelijk weinig gierzwaluwen zie. Nu woon ik niet in stedelijk gebied, echter het verschil met voorgaande jaren ervaar ik als significant. Vergis ik mij of is er sprake van een trend?
Ik let er ook al een paar dagen extra op omdat het mij dat ook al op viel, ik zie ze hier gewoon niet meer.
Ik had vorig jaar al het idee dat het wat minder was maar dit jaar is het wel heel extreem rustig qua giertjes.

Rob Koelman

#4
Omdat ik ook beroepsmatig met gierzwaluwen bezig ben (onderzoek naar de aan- dan wel afwezigheid van gierzwaluwen in te isoleren, renoveren of te slopen gebouwen) let ik extra nadrukkelijk op de aanwezigheid van de soort. Ik neem hierbij mijn eigen woonomgeving (Groesbeek) als uitgangspunt. Daarbij heb ik al enkele jaren een nestlocatie onder het dak van m'n woning.  Als er hier 's avonds laagvliegende dan wel invliegende gierzwaluwen aanwezig zijn, dan is dat in principe ook zo op en in de omgeving van de te onderzoeken locaties. De afgelopen jaren kon ik telkens vanaf 20 mei beginnen met de onderzoeken. Er waren dan 's avonds bij mij in het dorp groepjes laagvliegende dieren aanwezig. Dit jaar ontbreken die avondlijke laagvliegers tot nu toe nog geheel. Wel overdag hoog foeragerende exemplaren.

Er lijkt dus inderdaad wat aan de hand te zijn...


Edit:
Zojuist (21:40 uur) een paar laagvliegers in de wijk. Maar heel fanatiek was het allemaal nog niet...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

In mijn wijk in Groningen heb ik vanaf 2 mei Gierzwaluwen ingevoerd en sindsdien zijn ze aanwezig en niet beduidend minder dan vorig jaar of het jaar ervoor. Maarja, wat er al gezegd wordt, je kan geen conclusies trekken op enkele gevallen.. Laten we hopen dat het toeval is dat er bij jullie minder zijn.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke