Roodporiehoutzwam?

Gestart door Jan Willem, maart 10, 2009, 08:40:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Zwam met pokdalige bovenkant (loep), doolhofstructuur onderkant (bij druk roodbruin verkleurend), 3 cm diam, 6 mm dik aan voet, geurt zwammig, erg taai. Veronderstel voorzichtig dat dit Daedaleopsis confragosa is, maar heb die alleen groter en gladder gezien. Stel forumcommentaar op hoge prijs.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Jan Willem

Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

xenion

Is de bovenkant viltig? Of lijkt dat maar zo door de ouderdom?
Groeten,
Martin

Jan Willem

Hallo Martin,
Onder loep ziet-ie er inderdaad viltig uit. Kan levensstadium van deze zwam slecht beoordelen: geurig, flexibel, maar uiterlijk aftands.
Vr. groet, Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

xenion

Gezien de poriën dacht ik aan een Doolhofzwam, maar boom lijkt me geen eik (heb je trouwens enig idee wat voor hout het is?), en die is niet echt viltig of flexibel. Dat laatste geldt ook voor de Roodporiehoutzwam, die heeft bovendien minder langgerekte poriën.
Ik weet zo ook even niet waar je anders aan moet denken, heb nog aan Gloeophyllum trabeum gedacht, maar die zou een veel donkerder hoed moeten hebben en de poriën dichter op elkaar. Deze laatste is trouwens makkelijk uit te sluiten door een druppel ammonia op de onderkant te gooien, dit wordt dan zwart.
Groeten,
Martin

Nico Dam

Gloeophyllum trabeum is een goeie suggestie, denk ik. In de eerste post wordt over roodbruinverkleuring van de porien gesproken, maar op de foto's zie ik dat niet terug. Hoe ernstig was die verkleuring?
Groet,
Nico

Jan Willem

Hallo Nico & Martin,
De -blijvende- verkleuring door druk was van een licht beigebruin naar een donker roodbruin (foto genomen voordat druk op onderkant uitgeoefend was). Aantippen met ammonia van onderkant gedroogde zwam gaf onmiddellijk zwartkleuring; controletest met spuug gaf nauwelijks verkleuring. Kom via Google veel (bio)chemisch tegen over Dunplaathoutzwam, maar niets over betreffende reactie. Behoort Gloeophyllum trabeum tot de 'ammonia fungi'? Zo ja, waar slaat die naam op?
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

xenion

Wat 'Ammonia fungi' zijn weet ik niet, maar grote kans dat het de soorten zijn die zwart verkleuren met ammonia (KOH).
Zo gek veel soorten die pikzwart (dus niet heel donkerbruin ofzo) verkleuren met ammonia zijn er niet: Phellinus, Gloeophyllum en Inonotus in ieder geval, misschien dat er nog een enkel geslacht meer is. Phellinus en Inonotus hebben ronde buisjes, blijft over Gloeophyllum. Omdat hij op loofhout groeit en niet echt lamelachtige poriën heeft zal het dan toch wel G. trabeum zijn. Hopelijk durft Nico dit ook te bevestigen.
Groeten,
Martin

Jan Willem

Hartelijk dank, Martin. Voor alle duidelijkheid: ik heb ammonia (NH4OH) gebruikt. 'KOH' is vergissing, neem ik aan.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

xenion

Nee, in literatuur wordt vaak KOH gebruikt hiervoor vandaar dat ik het er in haakjes had achter gezet, maar ammonia kan hiervoor ook gebruikt worden, zijn allebei basen.
Groeten,
Martin

Nico Dam

Jongelui,
Ik bevestig niks! Jan Willem is de enige die de zwam in levende lijve gezien heeft; de anderen hier moeten het met de foto doen. Maar G. trabeum wordt wel een steviger suggestie door de loog-test. Overigens zit er nog een probleempje met G. protractum; het hangt er van af of je de porien poroid (G. p.) of onregelmatig poroid (G. t.) wilt noemen... (is niet mijn schuld, staat in Nordic Macromycetes).
Groet,
Nico

xenion

#11
Jammer ;) maar je hebt wel gelijk.
G. protractum komt, voor zover ik kan vinden, enkel op naaldhout voor, en is (nog) niet uit Nederland bekend? (alhoewel ik dat geen doorslaggevende determinatiekenmerken wil noemen) Bovendien zou ik deze poriën onregelmatig poroid noemen?
Groeten,
Martin

bruggeman

Ik ken deze soorten niet. maar ik geef toch deze informatie door.

In de European Polyperaceae van Ryvarden e.a. worden de volgende verschillen tussen G. trabeum en G. protractum gegeven

G. protractum: Hymenofoor poroid or met enkele verlengde of sinueuze porien, dimitsich, hoedoppervlak glad, op naalhout.

G. trabeum: Hymenofoor lamellate tot doolhofacht, trimitisch, hoedoppervlak aanvankelijk velutinate later tomentose, op loofhout, minder vaak op naaldhout.


Op grond van de beharing en het soort porien komt het me voor dat als de keuze tussen deze twee soorten  het alleen  G. protractum kan zijn.
groet,
Ida

xenion

CiteerOp grond van de beharing en het soort porien komt het me voor dat als de keuze tussen deze twee soorten  het alleen  G. protractum kan zijn.
G. trabeum zal je bedoelen? Of zit ik nu heel krom te denken?
Groeten,
Martin

bruggeman

Helemaal juist, sorry, voor de veroorzaakte verwarring
groet,
Ida

xenion

CiteerHelemaal juist, sorry, voor de veroorzaakte verwarring
Houdt ons scherp ;)
Groeten,
Martin

Jan Willem

Heb gisteren houtsoort nagevraagd, Martin. Op het volkstuincomplex, waar ik de zwam aantrof, gaf men aan dat het plataan was.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong