Wilde zwijnen in Friesland

Gestart door Freek Verkerk, mei 22, 2006, 00:46:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Capreolus

Kun je me misschien effe gewoon wat plaatsen noemen?
Km blokken daar kan ik niets mee.

Dus, namen van bossen, velden, natuurgebieden, stiltegebieden, gemeenten, dorpen. etc, etc.

Gr

Capreolus

Capreolus

CiteerAls je wilde zwijnen in al die plaatsen ziet, dan mag je ze gerust invoeren hoor. Dat maakt onze site beter en de situatie beter bespreekbaar. Nu is het zo "van horen zeggen".
Je kunt gerust verwijzen naar publicaties in de media.

Ik heb niet willen beweren dat ik in AL die plaatsen varkens heb waargenomen.
Maar door inderdaad door 'horen zeggen' ben ik daar achter gekomen dat er in die plaatsen varkens zitten. Dit door voor mij behoorlijk betrouwbare bronnen. Ook zijn er afschotgegevens bekend van Wilde varkens oftewel Sus Scrofa in de genoemde gemeenten.
En nee, natuurlijk ga ik die niet op waarneming.nl zetten als ik ze zelf niet gezien heb. Dood dan wel levend.

En dan nog iets. Wilde varkens zijn erg slimme beesten. Voor de mensen die dit misschien nog niet wisten. Deze zoogdieren laten zich niet zo gemakkelijk zien als bv. Het Ree. Wat ook schuw is, maar niet zo schuw als een Wild varken.
Een volgende verschil met het Ree is dat varkens pas in de late schemering en nacht actief worden. En bv. op zoek gaan naar voedsel.
Terwijl reeen dit vaker al in de late middag gaan doen.

Maar deze info en meer staat natuurlijk ook gewoon op het www...
Tenminste.. voor de mensen die zich eerst verder willen verdiepen in het Wilde varken. Wat zoals ik al heb proberen uit te leggen. In meer delen van Nederland leeft of wisselt dan veel mensen denken. :rolleyes:


Gr


Capreolus

Jeroen Nagtegaal

CiteerKun je me misschien effe gewoon wat plaatsen noemen?
Km blokken daar kan ik niets mee.

Dus, namen van bossen, velden, natuurgebieden, stiltegebieden, gemeenten, dorpen. etc, etc.

Gr

Capreolus
CiteerIk kan je zo heel wat KM-blokken noemen waar ze zeker zitten.
182-364, 182-364, 185-365, 186-365, 186-367, 187-368, 188- 368 en 189-369, Vandaar uit hebben ze zover mij bekend is ook geen contact, in de 1e 2 worden af en toe sporen gezien van vejaagde mannetjes, de peel zit helemaal zol, en ze komen vanuit de gebieden ook naar het zuiden, Groote moost, kleine moost, de banen, sarsven  enz. .

Dat zijn gebieds namen, schoorkuilen, kruisvennen, de zoom, di zijn gebieden onder de noordevaart tussen nederweert en meijel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Capreolus

Oke. Daar zullen ze ook wel zitten ja.

En waar mag jij dan niet komen zonder boete te riskeren??

Capreolus

Oke. Daar zullen ze ook wel zitten ja.

En waar mag jij dan niet komen zonder boete te riskeren??


Gr

Capreolus

Jeroen Nagtegaal

CiteerOke. Daar zullen ze ook wel zitten ja.

En waar mag jij dan niet komen zonder boete te riskeren??
in alle behalve de banen het sarsven en de schoorkuilen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Capreolus

Volgens mijn weten zijn die gebieden gewoon toegankelijk hoor.. ^_^

Zie website;

Limburgs Landschap - Vennen

Gr

Capreolus


Jeroen Nagtegaal

CiteerVolgens mijn weten zijn die gebieden gewoon toegankelijk hoor.. ^_^

Zie website;

Limburgs Landschap - Vennen

Gr

Capreolus
Die andere zijn van SBB en daar mag je echt niet in, ik heb er stage geloopen dus weet wat ik zeg, ik invertariseer voor het limburgslandschap in de banee en het sarsven en daar kun je alleen er omheen lopen, niet erin, je kan ze met geluk zien vanaf buiten het gebied.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Capreolus

Goed zo. veel plezier ermee. ^_^


Gr


Capreolus

Freek Verkerk

CiteerDat zijn gebieds namen, schoorkuilen, kruisvennen, de zoom, di zijn gebieden onder de noordevaart tussen nederweert en meijel.

Zijn de maas en de Noordervaart onneembare barrieres voor de wilde zwijnen?

Met andere woorden is het echt onmogelijk dat ze uit duitsland komen? En hoe is de verbinding met Belgie dan? Sluiten de Peel-zwijnen aan op een Belgische populatie?


B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Neej, het is zeker mogelijk, het is alleen vreemd dat ze die dinegen zijn overgezwommen en nergens in de tussen gelegen gebieden zijn gaan rondhangen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Evil_Ed

Voor de liefhebbers ..

Zo ziet een keiler eruit die niet bang is voor de camera (en de mens)

geschoten tijdens mijn vakantie 2 weken terug op de veluwe..

Geschoten met de camera uiteraard :-)


Freek Verkerk

Een hele mooie foto, die kun je gewoon als waarnemiing invoeren hoor!. Heeft namelijk eigenlijk weinig met het forumonderwerp te maken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Gurbe

Afgelopen nacht in Spier (Drente) een zwijn doodgereden. Dat is toch wel vrij dichtbij Friesland. Iemand hier meer info over?
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

martenboonstra

Heb vlakbij Appelscha ook wilde zwijnen gezien. In Fryslan..

ducheineWim

Los van de interessante discussie vind ik de reactie van Huysse (Marijke) nog de leukste. En niemand die reageerde....... Soms is het anders.

Wim met een glimlach.
Wim Ducheine

diertjesvriend

En het zwijn wat in Hemrikker Skar (gemeente Opsterland, Friesland) is gezien,
weet iemand of daar nog nieuws over is?

Truus

Een aantal jaren geleden smorgens vroeg tijdens mijn vaste rondje hardlopen
zag ik iets wat ik eerst voor een hond aanzag want Wilde Zwijnen had je hier niet
dacht ik.
Maar naarmate ik dichterbij kwam ben ik gaan wandelen ik zag geen baasje en ben dan altijd wat voorzichtig.
Ik zag het dier van achteren het stond voor een maisveld,ik liep tegen de wind in en hij had mij pas in de gaten
toen ik op enkele meters genadert was toen draaide het zig om,en ikzag dat het een wild zwijn was ik weet
niet wie het ergst schrok hij of ik maar hij vluchte het maisveld in en daar kwam een heleboel kabaal uit
dus er zaten nog veel meer,ik geloof dat ik toen zowat een wereldrecord gelopen heb en de eerst volgende Boerderij
ingevlucht ben.
Dit was in het bosgebied bij Appelscha,ik heb gelijk bij thuiskomst de boswachter melding hier van gedaan,deze
vertekde dat bekends dat er een groep wilde zwijnen hier rondliep ze wisten niet waar ze weg kwamen
en ze wilde het stil houden zolang ze geen overlast gaven lieten ze ze met rust.
Ik weet dus niet of ze met friesland hier bedoelen maar hier loopt in iedergeval een groep rond.
Of ik ze nu direct weer wil tegenkomen  :rolleyes:

       

Gurbe

Citaat van: b.k. op maart 16, 2012, 16:29:08 PM
En het zwijn wat in Hemrikker Skar (gemeente Opsterland, Friesland) is gezien,
weet iemand of daar nog nieuws over is?

Geen idee, maar ben van plan om daar morgen eens wat rond te gaan neuzen.
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

diertjesvriend

Citaat van: Gurbe op maart 17, 2012, 10:03:27 AM


ben van plan om daar morgen eens wat rond te gaan neuzen.

En, nog wat gevonden of gezien daar?

Gurbe

Citaat van: b.k. op maart 18, 2012, 20:09:14 PM
Citaat van: Gurbe op maart 17, 2012, 10:03:27 AM


ben van plan om daar morgen eens wat rond te gaan neuzen.

En, nog wat gevonden of gezien daar?

Niet geweest, in verband met hevige kater zondag tot bijna 3 uur op bed gelegen. Volgend weekend maar even....
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Rene Janssen

Citaat van: Capreolus op juni 04, 2006, 16:01:03 PM
[size=78%]Capreolus[/size]
Beste,

Zou je (volgens de forumregels) met je eigen naam willen ondertekenen?

Met dank,


René Janssen
Admin Zoogdieren
René Janssen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rene Janssen op maart 19, 2012, 13:45:56 PM
Citaat van: Capreolus op juni 04, 2006, 16:01:03 PM
[size=78%]Capreolus[/size]
Beste,

Zou je (volgens de forumregels) met je eigen naam willen ondertekenen?

Met dank,


René Janssen
Admin Zoogdieren
Heeft weinig zin René:  Hij was het laatst actief: juni 09, 2006, 00:24:01 am

Deze, en vorige post kun je wel verwijderen als je het gelezen hebt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Gurbe

Nee, weer niet haha. Ben afgelopen weekend slangen wezen zoeken en de zwijnen vergeten. Maar met een resultaat van 16 slangen in 2 dagen (13 ringslangen, 3 adders) hoor je mij verder niet klagen, dat zwijn komt nog wel es.... ;)
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.