ESC (oa. in streeplijst)

Gestart door rapunzel, maart 17, 2009, 15:36:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

CiteerElmar ea,

Mijn voorstel is dat er standaard bij een in te voeren waarneming de bekende status uit waarneming.nl komt te staan en dat dit desgewenst per waarneming kan worden aangepast. Dus ipv het vakje Escape dat je aan kan vinken komt er dat lijstje die standaard op waarneming.nl status staat. Doe je niets dan voer je het onder die status in. Dit geldt dan ook voor de streeplijst.

Ik probeer een oplossing te bedenken voor de geschetste problematiek in weinig categoriën en met omschrijvingen die al in gebruik zijn (en waar overeenstemming over bestaat). Ik stel feitelijk alleen maar voor dat hetgeen op de achtergrond al meedraait (het korte lijstje) op waarneming.nl ook op de voorgrond te zien wordt. Mijn voorstel is dat we de mensen dan ook de mogelijkheid bieden daar per waarneming een andere keuze in te maken.

Een soort kan op de ene plaats ingeburgerd zijn en op een andere inburgerend. Ook het adventief zijn kan per plek verschillen, hierboven is al een mooi voorbeeld gegeven. En zo verder. Vooral het aangeven of iets aanplant is vind ik een stap vooruit, maar dat schreef ik al.

Verdacht kan met Possible not native - ESC? worden toegevoegd oid. De redenen die we in flink wat categoriën hadden verwoord zijn ok maar waarschijnlijk te breedvoerig.

Dat Escape voor zo'n beetje alles gebruikt wordt wat niet 'oorspronkelijk' is of lijkt geeft toch wel te veel ruimte (en onduidelijkheid), daar waren we het toch al over eens dacht ik.
Rutger,

Het lijkt wel of er een radio stilte is opgetreden in de discussie over de status "ESC".
Ik vind het teleurstellend dat de admin's er kennelijk niet in slagen om interne tegenstellingen te overbruggen en met een in het veld bruikbare codering te komen.
Het is gemakkelijk om kritiek te leveren op de FLORON code, die wat mij betreft nog wel met een extra code mag worden uitgebreid , maar kennelijk toch moeilijk om met iets bruikbaarders te komen. Nu, aan het begin van het seizoen, is er nog een kans om met een nieuwe statuscodering  aan de slag te gaan, over een maand of twee hoeft het niet meer.

M.vr.gr.

Koos
Koos Ballintijn

Corryabbink

#31
Koos,
Ik vind die Floroncodes zo gek nog niet. In praktijk goed bruikbaar. De meningen zijn hier ook nogal verdeeld. Ik ben voor het invoeren met de Floroncodes 8 en 9 opdat we niet teveel uit de pas gaan lopen. Mag uitgebreid worden maar hoeft van mij niet. We hoeven het wiel toch niet telkens opnieuw uit te vinden :D

Ik snap wel wat Elmar, Rutger enz. bedoelen maar over de uitvoerbaarheid heb ik zo mijn twijfels.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

#32
Beste Koos,
De plantenadmins waren daags geleden er zo'n beetje uit (dat kostte ook even tijd, daarom 'radiostilte') maar na contact met Hisko blijkt dat hij niets gaat veranderen aan Escape, dit los van het lijstje dat er evt. in de plaats van ESC kon komen. De belangrijkste reden is dat Escape er niet alleen voor planten is.

Persoonlijk zou ik elke uitgebreidere keuze toejuichen. Mijn kritiek op de floroncodes hield niet in dat ik geen verandering wilde. Floroncodes zijn in ieder geval beter dan alleen ESC.

petraw

#33
Beste Rutger e.a.,

Dat is heel erg jammer. Misschien wordt er nog niet helemaal goed gesnapt hoe belangrijk het is om planten op diverse niveaus te onderscheiden: als zijnde aangeplant, ingezaaid, verwilderd en noem maar op.

Zeker nu er een contract ondertekent is met de GA-N - NDFF zou dat zelf een belangrijke reden moeten zijn om al die ballast van niet echt wilde soorten in de databank te markeren. De GA-N - NDFF zou helemaal de verkeerde conclusies kunnen gaan trekken als het om allerlei zeldzaamheden, beschermde soorten en Rode Lijstsoorten gaat.

Zoals ik mijn post van 19 maart al meldde (ben nog niet helemaal thuis in het nieuwe forum met alle nieuwigheden): 'De NDFF gaan alle gegevens van waarneming.nl samen met de gegevens van de PGO's zoals FLORON gebruiken om beleid te maken. Bijv. beleid over welke soorten er beschermd dienen te worden en geen bescherming meer nodig hebben, welke soorten op de Rode Lijst (RL) moeten komen of juist soorten die van de RL af kunnen. Kijken we nu naar vier plantensoorten die op de Flora- en Faunawet staan in tabel 2 van bescherming: Daslook, Waterdrieblad, Steenanjer en Wilde marjolein. De eerste twee worden geregeld weggegooid uit de tuin of de vijver en gaan daarna  vrolijk verder in de 'wilde' natuur, de laatste twee zitten in zaaimengels die overheden inzaaien. Leuk je komt ze tegen en je geeft ze door aan waarneming.nl zonder dat je er Escape bijzet. Deze gegevens komen t.z.t. bij de NDFF terecht. Er staat niet bij of het om een antropogene herkomst gaat, want dat heeft de waarnemer niet aangegeven. De NDFF zou dan kunnen constateren - misschien wel even heel zwart - wit - hé Daslook, Waterdrieblad, Steenanjer en Wilde marjolein gaan zo hard vooruit bescherming is niet meer nodig. Fijn iedereen kan doen en laten wat die wil met deze soorten en de echte wilde populaties van Daslook in bijv. Zuid-Limburg en Wilde marjolein op bijv. de dijken hier in Brabant zijn vogelvrij geworden. Daarom is het zo belangrijk dat er binnen waarneming.nl de mogelijkheid komt om voor soorten aan te geven wat de herkomst is op wat voor manier dan ook.'

Zonder deze toevoegingen komt het de helderheid van diverse waarnemingen niet ten goede. Erg jammer.

Groet,

Petra
Groet, Petra

margriet

Ik wil dan ook niet helemaal stil blijven hier... Ook intern heb ik deze opmerkingen geplaatst;

Ik ben bang dat er in deze discussie voorbij gegaan wordt aan het feit dat er ook gebruikers van waarneming.nl zijn die minder de behoefte hebben achtergrond info te geven. Hoezo zou een waarneming zonder info over aanplant/verwildering/etc. niets meer waard zijn? Zelf gebruik ik de escape praktisch nooit. Ik voer geen planten uit parken enz. in, en eerlijk gezegd verwacht ik juist van mensen die de database willen gebruiken (voor analyse o.i.d.) dat zij zelf ook wel snappen dat een glanzige ooievaarsbek die waargenomen is op een ruderaal terrein in de stad waarschijnlijk uit een tuin komt. Of dat een "wilde akelei" bijna nergens in Nederland echt wild is.
Daarnaast zijn er ook achtergronden waarvan de doorsnee natuurliefhebber gewoon niet van op de hoogte kan zijn (bijv. hooi uit ene natuurgebied uitgestrooid ergens anders ter verbetering van de verspreiding van soorten, op zich lijken planten die hieruit voorkomen erg natuurlijk)

Hopelijk is het in de toekomst mogelijk om ook per regio een status te koppelen aan de waarnemingen per soort. Zodat bijv. alle narcissen die waargenomen worden in de regio van "echte wilde" automatisch een uitroepteken of zo iets krijgen zodat we die meer tijd kunnen geven en alle andere (uit parken, plantsoenen en tuinen) min of meer kunnen laten voor wat ze zijn (aanplant/esc.) en ook bij exports naar GAN o.i.d. niet mee laten komen tenzij een waarnemer weer expliciet ter discussie stelt dat hij/zij het er niet mee eens is.

Totdat er een beter en makkelijker systeem komt zal ik me dan ook niet veel bezig houden met deze statussen, (dat doe ik wel op het werk). Wil niet zeggen dat ik andere mensen die kans niet gun... extra opties vrij te gebruiken voor hen die dat willen juich ik juist toe, maar i.m.o. komt een groot deel waarnemingen in de database van mensen die er misschien net als ik over denken.
groetjes,

Margriet

Windekind

Beste Koos en Petra en anderen,
Ik vind het ook  jammer.
Ik vind overigens ook dat de codes 8 en 9 van floron niet heel veel toe voegen (maar dat ter zijde).

De admins zijn er onderling uit. We zijn, vooral dankzij Rutger, tot een voor iedereen acceptabele en dus mooie concensus gekomen.

Wat kan ik er verder over zeggen ?



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Naar aanleiding van de mail van Margriet, wil ik graag nog toevoegen dat ik wel nog steeds de voorkeur geef aan een uitgebreide lijst.
Eventueel optioneel als aanvulling (daar zouden we het dan ook nog over eens kunnen worden dunkt me). ;)

huh, een lichtkrant ? grappig
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Citaat van: rutgerb op april 09, 2009, 20:24:57 PM
Beste Koos,
De plantenadmins waren daags geleden er zo'n beetje uit (dat kostte ook even tijd, daarom 'radiostilte') maar na contact met Hisko blijkt dat hij niets gaat veranderen aan Escape, dit los van het lijstje dat er evt. in de plaats van ESC kon komen. De belangrijkste reden is dat Escape er niet alleen voor planten is.

Persoonlijk zou ik elke uitgebreidere keuze toejuichen. Mijn kritiek op de floroncodes hield niet in dat ik geen verandering wilde. Floroncodes zijn in ieder geval beter dan alleen ESC.
Rutger houdt bovenstaande in dat we zelfs niet met 8 of 9 kunnen werken?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

Corry; Ik denk het niet maar weet dat niet zeker. Ik zal Hisko de link sturen naar dit Topic.

rapunzel

Citaat van: ELMARPRINS op april 09, 2009, 21:22:11 PM
Naar aanleiding van de mail van Margriet, wil ik graag nog toevoegen dat ik wel nog steeds de voorkeur geef aan een uitgebreide lijst.
Eventueel optioneel als aanvulling (daar zouden we het dan ook nog over eens kunnen worden dunkt me). ;)

huh, een lichtkrant ? grappig

Bij losse waarnemingen op de website kun je in het commentaarveld je opmerkingen kwijt. Dat kun je op de streeplijst niet.
Het aantrekkelijke van een complete streeplijst, met meerdere invoerdata en statuscodes zou zijn dat je je jaarrond streeplijst van een kilometerhok ook maar een keer hoeft te voeren. Het zou een stuk extra waarde aan Waarneming.nl toevoegen als invoerportal voor plantenwaarnemingen. Niemand hoeft de statuscodes in te voeren maar juist voor floristen die hun waarnemingsgebied goed kennen biedt dat de mogelijkheid waardevolle informatie toe te voegen. Ik heb in eerdere postings hier voorbeelden van gegeven.

Gr.
Koos

P.S. Ik krijg nog steeds geen foto''s. Wat moet ik doen ?
P.S. Ik weet niet eens of ik deze posting wel op de goede manier plaats
Koos Ballintijn

margriet

@Koos (en mogelijke anderen): Als je de foto´s niet goed ziet ben je mogelijk nog niet goed ingelogd, probeer opnieuw in te loggen.
Als het goed is hoef je wanneer je goed bent ingelogd geen email in te vullen bij het reageren en kun je de foto-bijlagen zien. Mocht het niet lukken met inloggen laat het ons dan even weten.
groetjes,

Margriet

rapunzel

Citaat van: margriet op april 09, 2009, 21:12:22 PM
Ik voer geen planten uit parken enz. in, 


Brede Wespenorchis en Grote Keverorchis zijn soorten die regelmatig in plantsoenen en stedelijke groenstroken opduiken.
Leeuwenklauwen,Geelsterren en Heelbeen duiken regelmatig op op kerkhoven

Het verdient misschien aanbeveling je floristische werkstijl aan te passen.

M.vr.gr.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

margriet

#42
Die zou ik dan idd weer wel invoeren.... Ook van een heelbeen op een kerkhof denk ik dat de meeste floristen wel snappen over het hoe en waarom dat die soort daar staat.

Het verdient misschien aanbeveling om me gewoon mijn eigen werkwijze er op na te laten houden. Genieten buiten (en nagenieten binnen) van mijn plantenkennis is immers iets wat ik al langer zo doe... En kom ik soorten tegen op plekken waarvan ik denk dat Floron o.i.d. er iets aan heeft weet ik heus de codes wel te vinden en geef ik het door...

Het is lente, vrijheid blijheid :-* :D


PS: Ik denk dat ik hier nu wel genoeg over gezegd heb, ik ga mee met wat er voor het invoeren bedacht is. Of dit nu uiteindelijk mogelijk wordt of niet..
groetjes,

Margriet

petraw

Beste Rutger en Elmar,

Gezien de opmerkingen aan Pieter in dit draadje http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=73578.0

Gaat Hisko nog eens naar onze discussie kijken. Want ook al geldt de oplossing Escape die nu in waarneming.nl staat ook voor de andere soortgroepen, het lijkt me toch zinvol om er iets voor planten apart te maken. Maar misschien is het softwarematig ingewikkeld. Ik hoop dat er toch iets komt. Kan ik tenminste al mijn eigen waarnemingen wijzigen  :).

Groet,

Petra
Groet, Petra

RutgerB

Ik zag dat bij de standaardinvoer sinds kort iets extra's mogelijk is. Het kan ook zijn dat ik er al een hele tijd overheen kijk; zie bijlage.


han.endt

Daar ga ik wel gebruik van maken.

HPM

CiteerJa, hier is al uitgebreid over gecommuniceer binnen de adminclub, maar we moeten nog een keer een knoop doorhakken.
I.i.g. moet een ingevoerde escape van extra info kunnen worden voorzien.
Bijvoorbeeld een aangetroffen Wilde marjolein boven op de Veluwe met daaarbij allerlei tuinplanten.
Marjolein is geen standaardescape, maar hier zou dus wel een escape moeten worden weergegeven met een aanduiding.

Elmar, een paar opmerkingen. Ik haak hier in omdat je Marjolein noemt.
Er is een melding uit 2007 van Wilde Marjolein aan de rand van de Zanderij in Katwijk.
Tot voor enkele jaren werd op de Zanderij Marjolein geteeld. Er is zelfs een heel veld achtergebleven. Als dit deel ondertussen niet bebouwd is (ik ben er een poos niet geweest, maar volgens Google Maps nog niet), staat het er waarschijnlijk nog steeds.
Deze waarneming is dus waarschijnlijk een escape. De waarnemer wist dat waarschijnlijk niet.

Op Wassenaar Lentevreugd worden soorten opgegeven die daar vroeger werden gekweekt, zonder dat er een aparte status (esc bijv) aan is gegeven, terwijl in een enkel geval de waarnemer de voormalige cultuur wel in de toelichting vermeldt (Zie Crocosmia).
Escape past hier niet, en de exoot eigenlijk ook niet.

Een ander apart soort probleem is Meijendel-Libellenvallei, met soorten als Klokjesgentiaan en Gele maskerbloem, waarvan door de beheerder (Duinwaterbedrijf Zuid-Holland) is geconstateerd dat ze zijn uitgeplant. In het verleden is al eens een duidelijk geplante soort door de beheerder verwijderd. Van verschillende soorten wordt vermoed dat ze eerder al zijn uitgezaaid. Ook is tenminste één soort amfibie uitgezet. Het probleem is dat normale waarnemers de meeste van deze soorten niet als exoten herkennen, terwijl ze dat in feite wel zijn.


Groeten,

Herman van der Meer

Herman van der Meer

petraw

#47
Beste Rutger,

Dit is er al een tijdje. Sinds eind april-begin mei of zo. Na mijn vakantie in Engeland zag ik het al. Alleen heel handig is het nog niet want je kunt maar één ding uitkiezen. Ik zou het liever zien in twee aparte vakjes:

1. een mogelijkheid om te kiezen uit : bloeiend, vruchtdragend en bladontplooiing (waar dan gelijk ook onbekend, bovengronds afgestorven e.d. aan toegevoegd kunnen worden)
en
2. keuze voor: aangespoeld, natuurlijk, aangeplant, aangevoerd en verwilderd.

Misschien dat daar de vakjes stadium/kleed (1e keuze bloeiend enz.) en gedrag (2e keuze aangeplant enz.) voor gebruikt kunnen worden.

Dan zijn we al een heel stuk verder met duidelijkheid waar een soort vandaan komt. Verder snap ik niet waarom deze discussie nog steeds niet bij de belangrijke onderwerpen staat. Terwijl er de afgelopen week wel zomaar de mogelijkheid is gekomen om allerlei literatuur toe te voegen wat net zo'n belangrijk onderwerp is als wat je wel en niet invoert.

Zeker gezien wat er in het laatste nummer van Gorteria staat lijkt me het heel erg belangrijk dat er veel beter duidelijkheid komt over het invoeren van soorten.

Hier enkele opmerkingen die in het nummer genoemd stonden met de verwijzing naar waarneming.nl:
'Van een aantal verdwenen soorten, zoals Neotinea ustulata, zijn recente waarnemingen aanwezig in waarneming.nl. Van deze bijzondere waarnemingen is echter eerst nader bewijsmateriaal nodig, voordat deze soorten als teruggevonden kunnen worden geclassificeerd., blz 172.'
Noot 40: 'Dianthus superbus, terugvondsten vanaf 1995 waarschijnlijk betrekking op ingezaaide exemplaren, vier meldingen in waarneming.nl.'
Noot 45: 'Carex tomentosa: terugvondsten in orchideeëntuin Gerendal, o.a. de melding in waarneming.nl.'
Noot 46: 'Cephalanthera rubra: bekend van botanische tuin Tenellaplas, meldingen in waarneming.nl.'

Groet,

Petra
Groet, Petra

RutgerB

#48
Beste Petra,
Je specifieke wensen kun je beter ook direct aan de makers van waarneming.nl sturen. Ik vind ook dat je bloeiend e.d. moet scheiden van verwilderd e.d. dus we zijn het eens.  Ik wist niks van de verandering (of dat die er zat aan te komen) maar vind deze verandering al wel een vooruitgang. Liefst zag ik ook een mogelijkheid om verwilderd, aanplant op de streeplijst aan te geven, maar misschien is die er al ;) . Ik zou zeggen; maak je wensen kenbaar aan diegene die er ook iets aan kunnen veranderen (ik niet) en dan gebeurt het misschien ook zomaar..

Ik zal dit topic pinnen (als het me lukt). Het is in ieder geval tijdelijk weer een punt van elementaire discussie.

Edit; ja, het is gelukt. Sticky heet dat.

Windekind

Ik blijf voor een aparte optie "verdacht".
Veelvuldig kom ik planten tegen die ik niet als escape kan/wil opvoeren, omdat ik daarvan niet zeker ben. Maar om ze zonder "verdacht" in te voeren gaat ook te ver en geeft een verkeerd beeld.


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

WimV

Interessante optie van Elmar. Ben ik wel voor.

Groetjes,
Wim

RutgerB

Citaat van: petraw op september 16, 2009, 09:47:51 AM
Beste Rutger,

Waarom staat Europese hanenpoot als Esc genoteerd? http://waarneming.nl/soort/view/6711

Groet,

Petra
Een gevolg van het feit dat deze als Naturalized te boek staat. Het wordt dan automatisch weergegeven, je hoeft dat niet bij de waarneming zo te hebben aangegeven.

Bij vogels is 'escape' logischer/geaccepteerd bij een soort die als Naturalized te boek staan, bij planten wat minder. Dat komt natuurlijk omdat er bij planten veel meer wordt gekeken naar adventieven/echte ontsnappelingen en de ingeburgerde er al gewoon bijhoren.

Er zijn geen gradaties/nuances in Escape. Wel of niet, dat is het.

Overigens had ik het ook graag anders gezien (bijv. een meer genuanceerdere statusweergave), maar dat anders is te ingrijpend in het systeem en te specifiek voor planten naar ik heb begrepen.

petraw

#52
Beste Rutger,

Dat vind ik vreemd. Waarom Naturlized? Europese hanenpoot is toch in een veel groter deel van Nederland te vinden als bijv. Goudknopje die wel als Native aangemerkt wordt.

Japanse duizendknoop en Reuzenbalsemien staan ook op Native. Ik denk dat dan voor Europese hanenpoot zeker kan.

Groet,

Petra
Groet, Petra

RutgerB

CiteerJapanse duizendknoop en Reuzenbalsemien staan ook op Native. Ik denk dat dan voor Europese hanenpoot zeker kan.
Daar heb je een punt: ik zal die ook naar naturalized (ingeburgerd) veranderen. Er zullen er nog veel meer zijn die als native te boek staan in wrn , maar die dat eigenlijk niet zijn.

De status is niet je probleem, de statusweergave.

petraw

#54
Beste Rutger,

Ja de status is wel mijn probleem als je er Naturalized van maakt, ik zou ze gewoon op Native laten staan. En de Europese hanenpoot daarbij zetten. Ook al zijn de soorten van oorsprong niet Nederlands ze komen al zolang in Nederland voor dat je niet meer van escape kunt spreken. Alle vier de soorten staan op de Standaardlijst van de Nederlandse flora 2003 (Gorteria 30 - 4/5 van november 2004).

Wil men het land van herkomst weten kun je dat lezen in de Heukels'. Alhoewel het alleen nog maar genoemd wordt bij de Reuzenbalsemien en Goudknopje en niet meer bij Europese hanenpoot en Japanse duizendknoop. Of wil je dan van Dennenorchis, Pijlkruidkers, Klein springzaad, Schijfkamille, Grote ereprjs, Cranberry en Linnaeusklokje (staan allemaal op de Standaardlijst) ook Naturalized maken? Draven we dan niet te ver door?

Dit draadje was juist gestart om o.a. een verschil aan te geven van planten die aan het verwilderen zijn (tuinplanten) en soorten die op plekken voorkomen waar ze van oudsher niet waren (inzaai). Toch niet om de soorten van de Standaardlijst van Escape te voorzien.  ;)

Hier in je berichtje eerder in dit draadje staat dat ook.

Citaat van: rutgerb op maart 19, 2009, 10:36:17 AM
Escape heeft op waarneming.nl twee betekenissen;
1 Een aantal planten staan aangemeld als 'Exotic' en staan standaard op ESC. Er is bijv. ook een categorie Naturlized en Naturelizing, die krijgen geen ESC.
2 Iemand heeft een plant gezien en vindt dat daar om wat voor reden dan ook een Escape bij moet komen. Om mensen meer houvast te bieden is er een lijstje geopperd waarin specifiekere keuzes mogelijk zijn.

Groet,

Petra

Groet, Petra

han.endt

Citaat van: petraw op september 17, 2009, 11:14:04 AM
Of wil je dan van Dennenorchis, Pijlkruidkers, Klein springzaad, Schijfkamille, Grote ereprjs, Cranberry en Linnaeusklokje (staan allemaal op de Standaardlijst) ook Naturalized maken? Draven we dan niet te ver door?

Nee, waarom?

Bij de andere groepen staan dergelijke soorten zelfs op escape (het waarneming.nl escape dan).
Denk maar aan Fazant, Nijlgans e.d. Alleen bij de planten worden exoten als ze zijn ingeburgerd als inheems beschouwd en dat zijn ze niet. Ook niet over 20000 jaar.
Dat ze op ingeburgerd staan vind ik eigenlijk wel goed. Dat geeft aan hoe onze flora door toedoen van de mens veranderd.
Of gaat het om de lijstjes? Lijkt me toch minder belangrijk.

petraw

Beste Han,

Ik vind niet dat de genoemde soorten van Native naar Naturalized terug moeten worden gezet. Volgens Rutger zou er bij Naturalized automatisch bij invoer Esc achter komen (en volgens zijn eerder opmerking uit maart was dat nog niet zo). Maar waarom wordt er dan wel een uitzondering gemaakt voor Europese hanenpoot die niet als Native aangemerkt wordt maar als Naturalized en daardoor dus voorzen van Esc.

Ook Japanse duizendknoop, Reuzenbalsemien en Goudknopje staan (in ieder geval gisteren nog) op Native. Daar wil Rutger dus Naturalized van maken (of dat heeft hij al gedaan). Dan zou dat ook moeten gelden voor Dennenorchis, Pijlkruidkers, Klein springzaad, Schijfkamille, Grote ereprjs, Cranberry en Linnaeusklokje; vast zijn er meer soorten die hiervoor in aanmerking komen. Maar zouden we deze allemaal van Native terug willen zetten naar Naturalized. Ik zie daar het nut niet van in. Het is toch heel curieus dat een ingeburgerde (dus van oorsprong niet Nederlandse soort) als Dennenorchis wettelijke bescherming geniet.

En natuurlijk weet ik ook wel dat het wetenschappelijk gezien niet juist is. De Standaardlijst is in het Nederlandse Soortenregister opgenomen en daar kun je van soorten de status vinden zoals die hoort te zijn. Maar moet je zover gaan in waarneming.nl bij planten. Want de doorsnee waarnemer ziet ineens Schijfkamille op Esc komen terwijl hij/zij weet dat deze soort al jarenlang op de gevonden plek voorkomt. Planten kun je nu eenmaal niet vergelijken met Vogels.  ;)

Groet,

Petra
Groet, Petra

han.endt

#57
Hallo Petra,

We denken hier kennelijk heel anders over (en dat is niet negatief bedoeld :blink:). Ik denk ook dat je bij de benadering van de status de soortgroepen best met elkaar kunt vergelijken. Het lijkt mij logisch dat je soorten die naturalized (ingeburgerd) zijn ook op naturalized zet.... Het heeft verder ook helemaal geen gevolgen. Uitgezonderd voor de lijstjes dan. En dat de doorsnee waarnemer ineens de Schijkamille op naturalized (en daardoor op Esc) ziet staan lijkt me ok niet erg. Dan leert zij/hij gelijk dat dit eigenlijk een Zuid-Amerikaan is.

RutgerB

#58
Beste Petra,

Het klopt dat er wat is veranderd (in maart?) aan de weergave van ESC bij Naturalized en Naturalizing. Dat was namelijk niet consequent in alle schermen. In sommige schermen stond standaard wel een ESC in andere niet. Daar heb ik wat over gezegd en toen kwam in alle schermen voor soorten die als Naturalized en Naturalizing te boek staan een ESC te staan.

Voor de duidelijkheid; Het onderscheid moet gemaakt worden tussen ESC dat je zelf bij de waarneming ingeeft (dan is het echt bedoeld als ontsnapt etc) en de weergave nav de standaard status in waarneming.nl (Exotic, Naturalized, Naturalizing). Als je die waarnemingen bekijkt zal een groot deel niet zijn voorzien van een ESC door de waarnemer zelf. Het is dus slechts de weergave die als storend kan worden ervaren.

Mijn bedoeling is niet planten 'terug te zetten' maar wel om ze de juiste status mee te geven. Die statussen van planten rammelen in waarneming.nl nog van alle kanten dus elke verbetering is welkom. Het lijstje dat je gaf kan goed gebruikt worden om de status van die planten inderdaad aan te passen.

Ik begrijp dat je het resultaat (het verschijnen van ESC bij de waarneming) niet leuk vind, ik eigenlijk ook niet, maar het is de weergave zoals die voor alle soortgroepen geldt en bij andere soortgroepen is het een heel geaccepteerde weergave.

Hinko

Krijgen plantensoorten die zich spontaan in NL gevestigd hebben nu ook het stempel 'Naturalized' en automatisch 'ESC'?
mvgr, Hinko