Rupsen in Januari

Gestart door BWoets, januari 22, 2005, 21:44:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Vandaag werden 4 rupsen waargenomen in Oosterblokker (NH) bij Hoorn. Er is een foto van gemaakt en die is te vinden op de site www.wierhaven.nl

We vermoeden dat het om rupsen van het Groot Koolwitje gaat. Kan iemand dit bevestigen?

En is het niet vreemd dat er rupsen in januari worden gezien?

MVG,
Bob Woets
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Vincent

Het lijken mij idd rupsen van het Groot Koolwitje op Vlindernet staat het volgende:

Rups:  Tot 45 mm. Lijf is grijsachtig en geheel met zwarte tekens en stippen bedekt; heeft een duidelijke gele ruglijn. Ook geelachtig aan de flanken. De jonge rupsen leven in groepsverband en eten vooral de bladranden. De grotere rups leeft solitair. Verpopt veelal onder een natuurlijk of kunstmatig dakje. De rups wordt vaak geparasiteerd door sluipwespen. De pop overwintert, hangend tegen boomstammen, muren e.d.

Voedselplant: kruisbloemigen, vooral gekweekte kool

Vliegtijd: begin april - eind juni en begin juli - half oktober, vooral 15 juli - 1 september.  Vliegt in 2, soms 3 generaties.


De pop overwintert en de vlinder vliegt vanaf begin April, dus hoe kunnen er nu dan al rupsen zijn??
Vincent

Thijs Fijen

In mijn vlinderboek staat over het groot koolwitje de rups:
De slanke, geelachtige groene rups heeft zwarte vlekjes en een gele streep langs de zijkant en op de rug.

Overwintering:
Als pop

Vliegtijd (vlinder):
april tot oktober in 2 tot 3 generatie's

Ik zou zeggen: Rups van Groot koolwitje

Ikzelf zou het erg raar vinden. Maar toevallig zag ik vandaag ook weer een hommel. Ik denk dat het de laatste tijd zo warm is geweest dat de eerste insecten tevoorschijn komen.
Thijs Fijen

Vincent

#3
Hommels heb ik ook wel eens gezien in Januari.

Zie ook de foto's van de rupsen op Het Vlindernet
Vincent

Andre321

#4
Hmm
Voor hommels zou ik het niet vreemd vinden ..januari..die overwinteren ten slotte als hommel..maar deze rups..
ik stop het nog even op een ander vlinderstichting.nl/forum

if you do not mind..

Het gaat om deze link ?

http://www.wierhaven.nl/nieuwvogelfotos.ph...800&categorie=1

http://www.wierhaven.nl/nieuwvogelfotos.ph...800&categorie=1

Nou..

Het staat hier..
Waar lagen de rupsen en de kool ? Erg warm ?

http://213.136.0.175:8011/phpbb2/viewtopic...c978cb4b7ad9eea

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Als de pop overwinterd betekend het dus dat die al is uitgekomen een partner heeft gezocht , gepaard heeft en eieren heeft gelegd. Die eitjes zijn dat uitgegroeid tot deze rupsen. Er vroeg allemaal maar hoe moet het anders zijn gegaan? :huh:  

Vincent

CiteerAls de pop overwinterd betekend het dus dat die al is uitgekomen een partner heeft gezocht , gepaard heeft en eieren heeft gelegd. Die eitjes zijn dat uitgegroeid tot deze rupsen. Er vroeg allemaal maar hoe moet het anders zijn gegaan? :huh:
Of de rupsen hebben overwinterd, misschien is dat ook mogelijk
Vincent

Jan-Pieter

als er iets anders is gebeurt dan een overwinterende pop dan denk ik eerder aan overwinterende adulten of overwinterende eieren. Rupsen zijn eetmachines en die kunnen niet lang zonder voedsel.

Elachista

#9
In 2004 merkte iedereen dat de natuur van slag was.
Zo ook de vlinders.
Bijvoorbeeld in begin december werd er nog een Dennenpijlstaart als rups gevonden door Jeroen Voogd, vretend van dennenaalden; wit van de rijp.
Koolwitjes worden meestal al vroeg waargenomen als vlinder, maar absoluut niet als rups. Die vind ik vaak rond mei, zowel op kool, maar ook andere kruidachtige planten. De vlinders komen meestal in maart uit.
Dit is een hele originele vondst.

Natuurlijk zijn er ook wel vlinders die overwinteren als rups, ei of vlinder.
Veel dagvlinders overwinteren binnenshuis (schuren etc.), rupsen vaak onder de grond en beginnen rond februari weer te vreten, dit is niet bij alle soorten zo.
Als pop overwinteren de meeste soorten dag- en nachtvlinders, die allemaal verschillend uitkomen. Voorjaarsvlinders in januari/febuari/maart, en sommige weer in april/mei.
Soorten als de nachtpauwoog overwinteren soms wel 3 tot 4 keer.
Een soort die o.a. als ei overwintert is de witvlakvlinder.
Zo zie je maar, het is heel verschillend...
Groet,
Tymo


BWoets

De rupsen zitten in een plantenbak tegen de muur van een huis (geeft dus wel warmte af). Voor de foto zijn ze in de (nep)kool gezet.
Vervolgens zijn ze weer terug gezet.

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Wat zat er dan in die plantenbak aan de muur? Aten ze daar ook van?

JP

BWoets

Geen idee.
Zal het navragen
Met vriendelijke groet,
Bob Woets