Ervaringen leica Televid 82?

Gestart door Max Berlijn, maart 16, 2009, 22:50:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

Beste Allemaal,

De een heeft het met auto's de andere met geluidsinstallaties, ik heb het met scopen.

Al een tijdje zie ik de nieuwe leicascoop mij aankijken vanuit allerlei blaadjes, het gaat om de nieuwe Leica Televid 82 met 25-50 wide angle zoom.

Ik heb geen ervaring met Leica. Birdwatch schrijft lovend over deze scoop zonder hem te vergelijken met andere scopen. Vroeger had je Alula die vergerlijkend warenonderzoek deed maar dat is er niet meer.

Heeft iemand bronnen of eigen ervaringen. Prijs was 3100 euro maar je kan hem op internet al voor 2300 euro vinden.

Dank voor de hulp!

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Theovanv

#1
Hoi Max,

Je kan voor dit onderwerp beter terecht in dit forum: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showforum=42

Daar vind je ook andere topics over scopes, net als op digscooppix.nl en birdpix.nl en ook op birdforum.net.

Als je een beetje googled kan je heel veel tesresultaten vinden van verschillende scopes en merken. Ik vind 3100 iig heel erg duur, dan zou ik persoonlijk voor Swarovski gaan.

Wat je in ieder geval moet doen is uitgebreid bekijken en vergelijken door ze te testen. Dat kan bij veel winkels en laat je dan ook meteen bij verschillende winkels voorlichten, dat heb ik zelf ook gedaan toen ik mijn scope uitzocht en ben nog steeds heel blij met mijn Bynolyt T80 ED ;)

In de winkel van de Vogelbescherming in Zeist heb je een testtuin waar je verschillende scopes goed kan uittesten en waar je denk ik ook goed advies kan krijgen.

Foto Rooijmans in Budel is ook aan te raden om zijn prijs, assortiment en service, ik heb mijn scope daar ook gekocht :)

Bezuinig ook niet op een goed en stevig statief. Ik heb mijn oude statief ook verkocht en ga binnenkort een betere kopen, want het is zonde als je investeert in een optisch goede scope en je dan je beeld weer laat verstoren doordat je statief teveel beweegt in de wind.
Theo van Veenendaal

Herman van der Klis

#2
CiteerBeste Allemaal,

De een heeft het met auto's de andere met geluidsinstallaties, ik heb het met scopen.

Al een tijdje zie ik de nieuwe leicascoop mij aankijken vanuit allerlei blaadjes, het gaat om de nieuwe Leica Televid 82 met 25-50 wide angle zoom.

Ik heb geen ervaring met Leica. Birdwatch schrijft lovend over deze scoop zonder hem te vergelijken met andere scopen. Vroeger had je Alula die vergerlijkend warenonderzoek deed maar dat is er niet meer.

Heeft iemand bronnen of eigen ervaringen. Prijs was 3100 euro maar je kan hem op internet al voor 2300 euro vinden.

Dank voor de hulp!

Groet Max
Pas op Max met die prijs. Is dat niet het 65-model ?  Of alleen de body ?
Ik heb nog geen goede review kunnen lezen , waar  diep wordt ingegaan , en wat belangrijker is , een 1 op 1 vergelijking met andere scopes als referentie ,zoals de Twentse Vogelwerkgroep al jaren doet. (J.A..Meyerink).
€ 3100.- is zelfs boven de Swaro en ver boven de Kowa Prominar 88. Ik moet nog eerst zien of Leica dat waar kan maken.
De Leica Televid 77 was in ieder geval beduidend minder dan de andere grote 3 .

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Max Berlijn

Herman,

Dank, ik begreep inmiddels dat de service van Leica ook schrikbarend slecht is....


Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

KorHaan

Kwas op het Vogelfestival omdat ik een standje had in de kunsthal, tussen de bedrijven door even wat optiekkraampjes langsgelopen. Meer een kwestie van kijken&kwijlen dan van kopen, maar reuze leuk.
Kom ik langs de Leicastand en snuffel wat rond, zegt die Leicaman: Zal ik u even de nieuwe 82 laten zien? Ik zeg: Welja, doe maar.
Wat kan het voor kwaad, nietwaar? Zelf heb ik thuis een Zeiss 65 dus ik denk: wat kan mij gebeuren? Die nieuwe Leica heeft dan wel een super zoom oculair, maar dat is vast niet wijder dan mijn vaste 23x wide angle oculair.

Dus ik werp een eerste blik over de Keersluisplas door de Leica.

En een tweede blik.

Later thuis kijk ik mijn Zeiss verwijtend aan. Hoe komt het dat die Leica een wijder beeld geeft bij 25x dan jij met je 23x vaste wide angle? En dan kan ik ook nog eens inzoomen tot een ongelooflijk wijde 50x?
Mijn Zeiss verkleurt van zilver naar schaamrood en schuifelt stilletjes de kamer uit op zijn statief.

Man, ik wou dat 3100 euro kon ophoesten, die nieuwe Leica is van een geheel andere orde. Scherp als een scheermes, briljant helder, levendige kleuren, wijd gezichtsveld scherp tot het randje. En toch compact en niet veel zwaarder dan mijn eigen Zeiss 65.
Een heel mooi ding, dus.
Wie het geld niet heeft, kan er beter niet door kijken. Dan valt de eigen scoop in ieder geval niet tegen.

Of we gaan sparen, natuurlijk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

vuurvlinder

#5
Citeer

Later thuis kijk ik mijn Zeiss verwijtend aan. Hoe komt het dat die Leica een wijder beeld geeft bij 25x dan jij met je 23x vaste wide angle? En dan kan ik ook nog eens inzoomen tot een ongelooflijk wijde 50x?
Mijn Zeiss verkleurt van zilver naar schaamrood en schuifelt stilletjes de kamer uit op zijn statief.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Beste Ronald,

als je die Zeiss kwijt wilt, wil ik hem heel graag over nemen. :rolleyes:  :)  :)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

Hahahaha!!

Hij is fijn, Astrid. Ik had helemaal vergeten dat jij mijn oculair al had...
Ik zal het voorlopig even moeten blijven doen met de Zeiss,
vrees ik.

Groetjes, Ronald

Herman van der Klis

#7
Een 1 op 1 vergelijking zoals : http://www.tvwg.nl/  geeft het beste info.
Foto's die gemaakt zijn door scopes op een testplaatje geven een objectief beeld omtrent helderheid en wat  het allerbelangrijkste is :contrast .

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

zwarteleeuwerik

Citaat van: Max Berlijn op maart 17, 2009, 21:49:01 PM
Herman,

Dank, ik begreep inmiddels dat de service van Leica ook schrikbarend slecht is....


Gr Max

Dat is niet meer het geval denk ik nu.....
Erik vb.

Norman

Schrikbarend is inderdaad niet meer het geval, maar nog op grote afstand van de uitstekende service van Swarovski.
Een groot nadeel van Swarovski vind ik de wijze van scherpstellen. De wijze zoals Leica en Kowa dit doen vin ik prettiger.

Ik heb nu een scope van Pentax PF-80 ED die zeer goed voldoet, maar mijn volgende scope zou een Swarorovski ATM HD 65 mm worden met een 25-50x oculair. Meteen een mooi lichtgewicht en stabiel carbon statief erbij en je mijn inziens een prachtige compacte lichte combinatie. Maar voorlopig is mijn Pentax nog niet aan vervanging toe, dus het blijft nog een paar jaar dromen. (en sjouwen met een zware combinatie  ;D )