nog een donker vlieg=Calliphora vomitoria

Gestart door barebigfoot, maart 16, 2009, 20:52:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

beste forum is hier een naam aan te plakken?
uwe

Jan Zwaaneveld

Lijkt me Calliphoridae, wellicht C. vicina (Roodwangbromvlieg), maar bij vliegen is het altijd goed om ze van alle kanten te fotograferen. Zo zou het in dit geval handig zijn om een foto van de zijkant te hebben, en eentje van het gezicht van de vlieg.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

barebigfoot

bedankt jan hier de zijkant heelaas vaag

Robert Heemskerk

volgens mij geen rode baard
+ gena roodachtig
+ basicosta geelachtig
anterior spiracle is niet goed te zien maar zal ook wel geelachtig zijn..

Roodwangbromvlieg(Calliphora vicina) is dus goed  :duim:

barebigfoot

caliphoridae dus, ik heb er nu heel wat plaatjes bekeken en inderdaad en Calliphora vicina female lijkt het meest op
bedankt groetjes
maar kan m/f bestemming van foto?
uwe

barebigfoot

beste Robert en jan de mysterie is opgelost, het bestaat voor mij geen twijvel meer zie: Nederlandsesoorten.nl

Calliphora vomitoria

groetjes
uwe
moet mijn waarneming nog veranderen

Robert Heemskerk

Citeerbeste Robert en jan de mysterie is opgelost, het bestaat voor mij geen twijvel meer zie: Nederlandsesoorten.nl

Calliphora vomitoria

groetjes
uwe
moet mijn waarneming nog veranderen

http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=...VI&q=calliphora

Verrassend zeg!?

Is die vlieg onderzocht dan?
Zo van de foto af lijkt het toch meer op een Roodwang?
Heb je nog meer foto's?, waar je de rode baard goed kunt zien? of andere kenmerken?

Maar goed dat je de vlieg hebt opgestuurd zeg  :duim:
(dit bewijst maar weer hoe moeilijk deze soorten vanaf sommige foto's te determineren zijn  ;)  )

Op de tweede foto ziet het baardje er toch donker uit en niet rood (wat ik kan zien dan), onder de mond hangt wel een roodbruin/gele bel misschien dat dat wordt aangezien voor een rood baardje?

barebigfoot

spannend zeg
ik heb nog meer fotos, ik zal ze nog eens bekijken, ook mijn andere calliphora, vooral de vicina, ik wil elk fout vermijden,even geduld, zal dan een nieuw topic starten--Calliphora vomitoria en vivina
met link en beelden
want al mijn vicinas lijken op eens vormitora
ik had ze opgestuurd als c.vicina
tot gauw
uwe

javanerkelens

Ik begrijp uit het verhaal niet helemaal of Uwe de vlieg nou heeft opgestuurd en zo, ja....heb je dan de vlieg opgestuurd of de foto..?
En wie heeft hem dan gedetermineerd...?
Want ik kan ook een foto plaatsen op Nederlandse soorten. nl, maar dan moet de vlieg al door een erkend persoon gedetermineerd zijn en dan wordt de foto geaccepteerd.

Dus ik neem aan dat Hans Huijbregts, dan voor jou de determinatie heeft gedaan.

Is uitstekend hoor........  :duim: , maar dat begrijp ik er niet helemaal uit... :blink:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jan Zwaaneveld

Het lijkt me nogal gewaagd om de vlieg alleen op basis van deze twee foto's als een zekere vomitoria te determineren. Het lijkt mij dat je van deze foto's hooguit kunt zeggen dat er een Calliphora-soort op staat waarvan de zichtbare kenmerken nog het meest aan vicina doen denken. Dus waarschijnlijk is ofwel de vlieg zelf opgestuurd, ofwel er zijn andere foto's in het spel die hier niet zijn geplaatst?  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Iolaire

Beide foto's (in dit topic) staan nu ook bij de soort in het Nederlands Soortenregister. Gevalideerd door Gerard Pennards. Zit wel goed, lijkt me dan.  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

javanerkelens

CiteerBeide foto's (in dit topic) staan nu ook bij de soort in het Nederlands Soortenregister. Gevalideerd door Gerard Pennards. Zit wel goed, lijkt me dan.

Hmm, dan had ik toch ook verwacht, dat Gerard Pennards ook hier in dit topic had vermeld, dat het volgens hem om een Calliphora vomitora gaat.

Maar wie ben ik om daar over te oordelen...

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Iolaire

CiteerHmm, dan had ik toch ook verwacht, dat Gerard Pennards ook hier in dit topic had vermeld, dat het volgens hem om een Calliphora vomitora gaat.
Misschien komt ie nog  ;)  Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat dit nu specifiek een C. vomitoria maakt (obv deze foto's, dan).  

Willem Boomkens

barebigfoot

het zou kunnen dat ander fotos meer details tonen, en wij allen willen niet dat ooit een fout foto wordt afgebeeld, dus hoop ik met volgend foto dichter bij een algemene aanerkenning kan komen, zonder ruzie of blaam, wij zijn toch niet met anthomyidae bezig, calliphoridae moet toch kunnen
bedankt voor zoveel aandacht
uwe

foto is toch een vrouwtje/?

barebigfoot

van bovenaf is geen verschil te zien?
dat tweede foto is een andere vlieg uit mijn vicina map, m en f vicina?
of ook weer een ander?
uwe

Robert Heemskerk

Citeervolgens mij geen rode baard
+ gena roodachtig
+ basicosta geelachtig
anterior spiracle is niet goed te zien maar zal ook wel geelachtig zijn..

Roodwangbromvlieg(Calliphora vicina) is dus goed  :duim:
Op de bijgevoegde foto's is nu ook te zien dat de anterior spiracle geelachtig gekleurd is!

Dus, even samengevat:

+ geen rode baard
+ gena roodachtig
+ basicosta geelachtig
+ anterior spiracle geelachtig

100% Roodwangbromvlieg(Calliphora vicina) is dus goed  :duim:

barebigfoot

beste Robert,
ik ben met U eens en ik was met u eens, nooit verwacht dat ze daar ook eens een foutje kunnen maken, er is een site over calliphoridae van de heren Erkelens-zie:
http://www.diptera-amateur.nl/beginpaginacalliphoridae.htm
wat onze bevinding steunt
ik zal de heer Hoorn van Naturalis mailen met een link naar deze pagina
Uwe

thijsdegraaf

Citeerde heren Erkelens

Uwe, dat is de site van Joke met hulp van haar zus Ali !!!  :(

Groeten, Thijs

Iolaire

Willem Boomkens

javanerkelens

Beste Uwe,

Ik ben inderdaad.....geen meneer, maar dat is op de site ook niet duidelijk aangegeven......zal ik eens even doen binnenkort. ;)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

barebigfoot

weer wat geleerd, en compliment voor de site, dit maakt het voor ons leken veel makkelijker, en wat de site nederlandsesoorten betreft, ik kon vandag niet kijken of er iets is veranderd, mischien zijn ze daar bezig op zondag?
uwe
ps: 30.maart [ik had mijn fotos ook op dipterainfo gezet] en vandaag de bevestiging
ook daar is men van mening dat het hier om vicina gaat

gerardpennards

Yep, idd een Calliphora vicina en geen vomitoria! Ik had de foto's ook gezien voor het Nederlands soortenregister en heb daar idd vomitoria van gemaakt.
Maar dat klopt niet, het is idd een Calliphora vicina!  :gap:  :gap:
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Ach....blijft een crime met die twee soorten.... :grin:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

barebigfoot

eind goed alles goed! vandaag ziet veelbelovend uit, de hele hemel is blauw en er is geen wolk te zien

uwe