Oevervliegje in mijn keuken

Gestart door Robert Heemskerk, maart 14, 2009, 10:58:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi vliegenforum,

Gisteren vond ik dit kleine vliegje op mijn keukenraam.
Een jaar geleden had ik zo'n soort Ephydridae eerder gezien aan de rand vh Nieuwe Meer naast het Amsterdamse bos. Toen werd ook al gesteld dat het Scatella tenuicosta was maar dat de soort nog niet is bevestigd als nederlandse soort. Ik heb het vliegje nu kunnen vangen en ik zal 't opsturen om te laten onderzoeken.

De soort is wel bekend uit omringende landen en er wordt aangenomen dat de soort ook gewoon in Nederland voorkomt. Toch staat de soort nog niet op de Nederlandse soortenlijst en ontbreekt er documentatie van.

Misschien kan mijn 'keukenvliegje' er een bijdrage aan leveren?

Groet, Robert

David Tempelman

gaaf ...! vet cool.
ik heb de soort voor je aangemaakt :-)
met vriendelijke groet,
David

Robert Heemskerk

Tony Irwin wil het vliegje onderzoeken  :mic

:)  

David Tempelman

Leuk hoor. Lijkt me wel "publicabel", dwz het zou leuk zijn als zo'n nieuwe soort voor de fauna wordt gepubliceerd, bij voorkeur in Ned Faun Meded of Entomol. Berichten.  
met vriendelijke groet,
David

Robert Heemskerk

Deze is van 20-04-2007, gevonden langs de oevers van het Nieuwe Meer.
Toen heb ik geen kunnen vangen..  :catch:  

Jan Zwaaneveld

Leuk zeg! Goed werk, Robert  :duim:
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Leuk ja, mooi beestje. Jij had toch ook vorig jaar of zo de eerste Palloptera scutellata gefotografeerd? Zo krijgen we de Nederlandse fauna snel een stuk completer, dankzij indernet en digitale fotografie..  :duim:

Niet vergeten iets voor NFM of EB te schrijven, want hier op het forum raakt het op den duur toch kwijt, en de achtergrondinfo, waar wanneer, gebruikte lit. enz. .. Bovendien kan hij dan toegevoegd aan de Ned soortenlijsten.

Robert Heemskerk

De determinatie is inmiddels bevestigd door Dr Tony Irwin waar ik de vlieg naar toe had gestuurd.

javanerkelens

Dat vind ik erg leuk voor je !!!

Krijg je het vliegje nog weer terug gestuurd?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Als ik dat zou willen wel ja..
Tony heeft het me nog gevraagd maar ik heb er zelf niet zo veel aan.

Zou jij 'm anders willen misschien?  ;)
Dat zou ik dan nog even moeten vragen..

Het is een klein vliegje hoor.. :catch:  

javanerkelens

Nee hoor, ik denk dat hij bij Tony in goede handen is.

Maar misschien had je hem zelf graag als piepklein trofeetje, thuis in de glazen vitrine willen zetten.. :lol:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)