Zwarte bij (is: Cimbex femoratus)

Gestart door marcel123, mei 21, 2006, 17:53:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Ken iemand deze bij?

han.endt

Het is geen bij, maar een Knopbladwesp, Cimbicidae. Zo te zien een Cimbex-soort.

marcel123

Bedankt han.
Ik zet 'm iig niet voor niets op het forum. Het ziet er uit als een wesp maar het enige zwarte beest met vgl grote dat ik ken is de zwarte houtbij. Maar die heeft op de tekening in het boekje iig al een andere vleugeladering.

Deze is al eerder in het forum geweest geloof ik.... Sorry, vergeten...

In mijn herinnering vooral beukenbos rond de vindplaats, zeker in een straal van 10m eromheen.

acherontia

Dit is de algemenere Cimbex femorata een soort gebonden aan berk.

Jeroen

marcel123

En de kenmerken zijn?

Een soort gebonden aan beuk is waarschijnlijker.

acherontia

Dat het de enige inheemse Cimbex is die een "zwart" lijf heeft de rest heeft allemaal een geel-zwart gestreept lijf, oftewel de berkensoort.....  Dat beuk misschien de meest opvallende boomsoort is zegt natuurlijk weinig, zeker wanneer je je bedenkt dat de larven voornamelijk op solitaire boompjes aan randen gevonden worden, de adulten kunnen natuurlijk vliegen.

http://www.vespa-crabro.de/cimbex.htm

Jeroen

marcel123

thanx, ik hoorde later (=te laat) dat als je goed zou kijken die gele vlek een wond zou zijn.  Maar is het gewoon een kleurvlek?

marcel123

Cimbex femoratus
Kan het achterlijf van 
Cimbex femoratus ook roodbruin zijn?

Jorgen

C. femoratis kan inderdaad ook rood gekleurd zijn, maar de zwarte vorm is het algemeenst. De gele 'vlek' is overigens geen wond, dit is een kenmerk van alle Cimbex soorten. Het is ook geen vlek, maar een soort uitsnede in het tergiet.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

gko

Citaat van: Jorgen op juni 27, 2010, 15:30:10 PM
De gele 'vlek' is overigens geen wond, dit is een kenmerk van alle Cimbex soorten. Het is ook geen vlek, maar een soort uitsnede in het tergiet.

weet je misschien ook waar deze uitsnede in het tergiet voor dient?
met vr gr gkoopman

mhospers

Voor de duidelijkheid: het bruine exemplaar komt uit Wit-Rusland.