Nog 's 5 korstmossen.

Gestart door Iolaire, maart 10, 2009, 14:07:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

Wederom 5 korstmossen met de vraag of ik een beetje in de goede richting zit te denken. Bij voorbaat veel dank!

1. Op schors loofboom, bij Fort Krommeniedijk. Ik denk een Physcia, mogelijk P. adscendens?


2. Op tak loofboom (ik dacht Meidoorn). Prachtige korst, maar welke? Een Schildmos misschien?


3. Dit is wel één van mijn favouriten. Ook op tak loofboom. Ik dacht aan Parmelia sulcata. Zit ik goed?


4. Op betonnen paaltje vlakbij Noordzeestrand. Ik denk bij deze geel/oranje soorten al gauw aan een Dooiermos.


5. Op duinpad vlakbij Noordzeestrand (ik vraag me af of er andere soorten groeien op de meer ziltere plekken?). Is dit ook weer Stoeprandvingermos?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Maico Weites

Hmm, dit denk ik, pin je er niet op vast

1: Kapjesvingermos
2: Groot dooiermos
3: Gewoon schildmos
4: Groot dooiermos
5: Stoeprandvingermos

Citeer5. Op duinpad vlakbij Noordzeestrand (ik vraag me af of er andere soorten groeien op de meer ziltere plekken?).?

Ja, daar groeien wel andere soorten, bijvoorbeeld zeedambordje.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Iolaire

Hai Maico,

Bedankt voor je reactie, Ik zal 's uitkijken naar Zeedambordje. Maar ik begrijp dat een zilte omgeving de algemene soorten Dooiermos e.d. niet tegenhoudt?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Rutger

3 is volgens mij een punctelia, kan niet zien welke soort.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

alegro

#4
CiteerIk zal 's uitkijken naar Zeedambordje.
Voor Zeedambordje moet je wel op natuursteen (graniet en basalt) kijken.

CiteerMaar ik begrijp dat een zilte omgeving de algemene soorten Dooiermos e.d. niet tegenhoudt?
Groot Dooiermos groeit werkelijk bijna overal. Behalve op van nature voedselarme plaatsen, zoals niet door luchtverontreiniging vervuilde bossen.
Grüezi mitenand,
Arjan

waterland01

3) lijkt mij ook Gewoon Schildmos. Van een afstand kun je het inderdaad voor een Punctelia verslijten, maar als je de foto vergroot, zie je de kenmerkende  witte lijntjes op de lobben, die Parmelia sulcata zo kenmerken.

Die Xanthoria's blijven mij overigens intrigeren. Xanthoria parietina staat bekend als ammoniak- en bemesting-liefhebber bij uitstek. In het centrum van Amsterdam is Xanthoria parietina op bomen lang niet de meest algemene soort (meer Physcia tenella en waarschijnlijk speelt Physconia grisea hier de boventoon). Ergo: weinig ammoniakbelasting daar. Dat zou wel kloppen, want de ammoniakvervuilers zitten ver van dat gebied (Haarlem en omgeving, westenwind lijkt me de belangrijkste aanvoerroute). In een stad als Lelystad (weinig aanvoer zou je zeggen, want aan oostrand IJsselmeer) is Xanthoria parietina op bomen veel algemener, en het lijkt wel hoe westelijker in de stad, hoe meer. Dat ga ik nog eens uitzoeken, want dan zou een open habitat met veel wind en veel expositie van regen een belangrijke factor zijn. In het zuiden en in de Gelderse Vallei zou Xanthoria overigens bijzonder massaal en dominant moeten zijn (want zeer zwaar vervuild door ammoniak, vooral uit bioindustrie).
Henk Timmerman

alegro

#6
CiteerDie Xanthoria's blijven mij overigens intrigeren. Xanthoria parietina staat bekend als ammoniak- en bemesting-liefhebber bij uitstek. [...] Ergo: weinig ammoniakbelasting daar.
Er spelen natuurlijk ook wat andere factoren een rol. Temperatuur en (lucht)vochtigheid bijvoorbeeld. Zo heb ik X. parietina uitbundig florerend aangetroffen op de Waddenzeedijk bij Den Oever, waar je toch weinig tot geen ammoniakvervuiling zou verwachten. Op de Nieuwe Oosterbegraafplaats groeit X. parietina heel graag op door boomtakken overhuifde grafstenen. Wellicht wordt het oppervlak van die grafstenen verrijkt door bladafval of uit de takken druipend organisch materiaal, of verhindert de schaduw van de takken dat  de steen net zo snel uitdroogt als de niet beschutte buurstenen.

Overigens lijken ook (met name) Rond Schaduwmos en Kapjesvingermos op de grafstenen van de Nieuwe Ooster baat te hebben bij bomen in de buurt.
Grüezi mitenand,
Arjan