Ik ken de gaffelwaterjuffer, en het is denk ik geen beest wat bijzondere eisen stelt (in Sardinie zaten ze meestal op de zelfde plekken waar ook Kleine Roodoog zat). Het beest zal dan waarschijnlijk ook met de opwarming mee naar het noorden liften, waar bij wellicht het probleem alleen is dat het niet zo'n zwerver lijkt te zijn (net zoals veel andere Coenagrions).
Vorig jaar (of was het nu 2 jaar geleden?) was het nog zo dat de beesten (alleen) in verboden gebied zaten, dat is dus nu niet meer zo?
Een gerichte zoekaktie houden met een boel mensen voor iets wat je al weet (nl of de beesten op de betreffende plaats zitten) blijf ik onzinnig vinden, en is voor mij iets anders dan een Donkere Waterjuffer excursie, zodat ik die beesten in Polen ook makkelijker kan herkennen, en daarnaast mn website kan completeren - waar andere mensen ook wat aan (kunnen) hebben.
Maar goed, ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat mensen individueel op zoek gaan, hoewel ik zelf andere prioriteiten zou hebben, die wellicht wat minder spectaculair zijn.