ja, ik begrijp het ook wel hoor, ik ken die mensen goed en weet wat ik er aan heb. het zijn ook niet echt mensen die graag met hun naam vooraan staan, daarom liet ik ze weg, maar aan de andere kant, dan moeten ze ook maar geen vuurjuffers zien zo vroeg in april. het zijn Anneke Hofstra en Franciscus Koopman.
Anneke zag de juffer bij het diaconieveen, dat is in de buurt van Oldeberkoop.
Franciscus zag de juffer in de buurt van Wolvega bij een heideven, een heel eind uit elkaar dus.
ironisch is dat Franciscus een fanatieke fotograaf is, die met zijn camera bij de vuurjuffer stond. maar hij heeft al zoveel foto's van vuurjuffers dat hij het wel goed vond, haha.
het is ook niet erg als deze waarnemingen niet officieel geaccepteerd worden, beide waarnemers gaven aan dat ze daar niet echt wakker van zouden liggen.
maar het is hoe dan ook interessant om dit soort waarnemingen onder de aandacht te houden, zodat er na (vele) jaren een steeds grotere stapel van komt, waar misschien conclusies aan verbonden kunnen worden.
zo is er een heel vroeg lantaarntje gezien in ik meen 2006, en een waarneming van een donkere libel met gele vlekken op het achterlijf begin april, wat niet veel anders kan zijn dan een noordse witsnuit.
omdat de waarnemersintensiteit tegenwoordig vrij hoog is en het warmer lijkt te worden zullen dergelijke waarnemingen de komende jaren vast vaker voorkomen, en als er genoeg van zijn kun je er misschien meer over zeggen.
houdt het bv verband met de tweede generatie libellen van de afgelopen jaren, of is het gewoon een normaal verschijnsel dat er soms een paar koplopers zijn.
bij huidjes onderzoek zagen we bv wel vaak een korte (of soms lange) opbouw in het uitsluipen waarna de massa pas kwam. grote kans dat die voorzichtige opbouw voorafgegaan wordt door een enkel exemplaar.