Hoofdmenu

Vroegste data 2009

Gestart door ArjenDrost †, maart 11, 2009, 22:15:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

CiteerOK, de eerste (...) smaragdlibel.
is nog niet gezien... dat waren larven. Ok dan is ie wèl gezien, maar das toch anders. kan niet lang meer duren, maar volgens mij staat de teller van uitgeslopen soorten nog op 1...
Maar goed dat is goed genoeg om de kriebels te krijgen ;)  
groet!
Gert Veurink



ria.vogels


Oh, sorry, overheen gekeken dat het om een larve van een smaragdlibel ging.  
Groet, Ria Vogels

ronald

mooie foto ook trouwens, in het veld is dat blauwe vaak maar moelijk te zien.

leuk trouwens ook de omslag van die winterjuffers. ik heb ze zelf op de heide leren kennen, dan zijn het rustige juffers die afgemeten uitvallen doen en vooral erg energiezuinig en gemoedelijk bezig zijn.
de afgelopen week werden ze al drukken, en nu zijn het gekke wilde dingen opeens, die alles lastig vallen wat langskomt. een of andere langpootachtig diertje werd danig op de huid gezeten door een winterjuffer die er waarschijnlijk een vrouwtje in zag.  
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me dat hij daar gevist heeft, gezien zijn andere waarnemingen. Ik beschouw het als invoerfout en dat het een larve moet zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

#34
leuk, ik kreeg nog een (zekere) melding van een vuurjuffer op 4 april in Fryslân!
apart toch dat ze in het hoge noorden al zo vroeg zijn, en in de rest van het land nog geen meldingen zijn (voor zover ik weet).
de beide waarnemers hadden wel het geluk aan hun zijde, ik heb met die mooie dagen heel wat afgewinterjufferd, maar ik heb geen vuurjuffer aangetroffen.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Hmmm,

ik heb nog niet eens een winterjuffer (zelfs zondag in het Woldlakebos niet - wel 10 zzz schaatsenrijders - Limnoporus rufoscutellatus)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

#36
Wij hebben er ook heel wat Winterjuffer kilometers opzitten, en geen andere soorten gezien.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

Citeerleuk, ik kreeg nog een (zekere) melding van een vuurjuffer op 4 april in Fryslân!
apart toch dat ze in het hoge noorden al zo vroeg zijn, en in de rest van het land nog geen meldingen zijn (voor zover ik weet).
de beide waarnemers hadden wel het geluk aan hun zijde, ik heb met die mooie dagen heel wat afgewinterjufferd, maar ik heb geen vuurjuffer aangetroffen.
minder strenge winter gehad? Zou dat het kunnen zijn?

ronald

jammer dat je in het woldlakebos niks zag Dolf.
we waren er maandag nog even rond 5 uur, toen vond ik er nog wel een paar. er was toen al veel schaduw op het water. je moet daar dus voor 5 uur zijn, tenminste voor het stuk kanaal vanaf de zuidelijke ingang. beide juffers vlogen na lichte verstoring van het water af naar de bosranden.
een heel goed plekje om een tijdje af te wachten is een stukje langs het kanaal te lopen, dan zie je een klein stukje na de S bocht een plekje met mattenbies. daar zaten op 3 en 6 april minimaal 2 juffers.
ze zitten natuurlijk ook op andere plekken, maar dit is een goed herkenbaar plekje.

we merken wel dat de juffers erg zoekerig zijn momenteel, dus ze kunnen ook tijdelijk op zoek zijn, maar op zulke fraaie plekjes komen ze vaak weer terug.



groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citeer
Citeerleuk, ik kreeg nog een (zekere) melding van een vuurjuffer op 4 april in Fryslân!
apart toch dat ze in het hoge noorden al zo vroeg zijn, en in de rest van het land nog geen meldingen zijn (voor zover ik weet).
de beide waarnemers hadden wel het geluk aan hun zijde, ik heb met die mooie dagen heel wat afgewinterjufferd, maar ik heb geen vuurjuffer aangetroffen.
minder strenge winter gehad? Zou dat het kunnen zijn?
echt zacht was de winter hier niet, maar mischien wel zachter dan elders. ook het voorjaar kan natuurlijk een rol spelen, misschien dat we hier meer zonuren hebben gehad oid?
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

Hier waren in het zuiden de watertemperaturen enkele weken na het einde van de dagvorst nog steeds zo rond de 0 graden. heeft lang geduurd voor het water iets opwarmde.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Ik heb nog steeds geen Vuurjuffer gezien, terwijl ik die beesten meestal als eerste in mijn tuin zie. In Groningen heeft het ook niet echt hard gevroren.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

CiteerIk heb nog steeds geen Vuurjuffer gezien, terwijl ik die beesten meestal als eerste in mijn tuin zie. In Groningen heeft het ook niet echt hard gevroren.
Had me ook wel raar geleken. Vuurjuffers zitten in Appelbergen (bij Haren - Groningen) pas in de week voor mijn verjaardag (dwz  omstreeks 20 april) Bij jullie is het een stuk kouder, en dit jaar is het sowieso koud, dus laat. Jammer dat die Friesland-waarnemingen geen foto's hebben. Persoonlijk geloof ik er dus eigenlijk niet zo hard in. Prove me wrong...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Citeer
CiteerIk heb nog steeds geen Vuurjuffer gezien, terwijl ik die beesten meestal als eerste in mijn tuin zie. In Groningen heeft het ook niet echt hard gevroren.
Had me ook wel raar geleken. Vuurjuffers zitten in Appelbergen (bij Haren - Groningen) pas in de week voor mijn verjaardag (dwz  omstreeks 20 april) Bij jullie is het een stuk kouder, en dit jaar is het sowieso koud, dus laat. Jammer dat die Friesland-waarnemingen geen foto's hebben. Persoonlijk geloof ik er dus eigenlijk niet zo hard in. Prove me wrong...
dat vind ik niet echt nodig, het zijn ervaren waarnemers, en zo moeilijk is het ook niet om een vuurjuffer te herkennen.
ik zet het hier ook niet neer als ik het niet zeker wist hoor, en ik heb beide waarnemers nagevraagd of ze het echt goed gezien hebben. dat vond ik vervelend om te doen (omdat ze ervaren zijn en niet zomaar wat zeggen), maar omdat het bijzondere waarnemingen zijn doe ik dat dan wel (altijd) om misverstanden te voorkomen.

qua temperatuur kun je verder weinig zeggen hoe wat of wanneer juffers uitsluipen, zeker als het er zo weinig zijn. is een koude winter van invloed, of komt het allemaal op het voorjaar aan. of speelt vorige zomer en najaar ook een rol? en naast de temperatuur is er nog de hoeveelheid zonuren, en thermische omstandigheden die per gebied verschillen.
veel te veel variabelen en veel te weinig gegevens om daar iets van te kunnen maken.

ik schrijf het vooral toe aan gunstige omstandigheden en geluk. dit soort dingen gebeuren vast wel vaker, maar vind die enkele libellen maar eens.  
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ronald, ik bedoel het absoluut niet verkeerd, maar dit soort waarnemingen geef ik alleen maar door met foto. Vroeger moesten beesten daarvoor gevangen en gedood worden, maar ik verwacht iets meer dan de goede naam van een waarnemer (die ik niet eens ken...). Daarnaast: waar zijn de waarnemingen gedaan? Allebei hetzelfde gebied? Tot nu toe kan ik hier niets mee (en ik ken zeer ervaren waarnemers die toch - op voor mij simpele soorten - heel erg de fout in gingen).

Voor de goede orde: mijn pleidooi is: foto's, Foto's, FOTO'S.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

#45
ja, ik begrijp het ook wel hoor, ik ken die mensen goed en weet wat ik er aan heb. het zijn ook niet echt mensen die graag met hun naam vooraan staan, daarom liet ik ze weg, maar aan de andere kant, dan moeten ze ook maar geen vuurjuffers zien zo vroeg in april. het zijn Anneke Hofstra en Franciscus Koopman.
Anneke zag de juffer bij het diaconieveen, dat is in de buurt van Oldeberkoop.
Franciscus zag de juffer in de buurt van Wolvega bij een heideven, een heel eind uit elkaar dus.

ironisch is dat Franciscus een fanatieke fotograaf is, die met zijn camera bij de vuurjuffer stond. maar hij heeft al zoveel foto's van vuurjuffers dat hij het wel goed vond, haha.

het is ook niet erg als deze waarnemingen niet officieel geaccepteerd worden, beide waarnemers gaven aan dat ze daar niet echt wakker van zouden liggen.

maar het is hoe dan ook interessant om dit soort waarnemingen onder de aandacht te houden, zodat er na (vele) jaren een steeds grotere stapel van komt, waar misschien conclusies aan verbonden kunnen worden.
zo is er een heel vroeg lantaarntje gezien in ik meen 2006, en een waarneming van een donkere libel met gele vlekken op het achterlijf begin april, wat niet veel anders kan zijn dan een noordse witsnuit.
omdat de waarnemersintensiteit tegenwoordig vrij hoog is en het warmer lijkt te worden zullen dergelijke waarnemingen de komende jaren vast vaker voorkomen, en als er genoeg van zijn kun je er misschien meer over zeggen.

houdt het bv verband met de tweede generatie libellen van de afgelopen jaren, of is het gewoon een normaal verschijnsel dat er soms een paar koplopers zijn.
bij huidjes onderzoek zagen we bv wel vaak een korte (of soms lange) opbouw in het uitsluipen waarna de massa pas kwam. grote kans dat die voorzichtige opbouw voorafgegaan wordt door een enkel exemplaar.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

ironisch is dat Fransiscus een fanatieke fotograaf is, die met zijn camera bij de vuurjuffer stond. maar hij heeft al zoveel foto's van vuurjuffers dat hij het wel goed vond, haha.

Een vuurjuffer begin april???? Ik fotografeer ook heel veel maar die foto wil ik altijd maken.... Overigens op mijn site staan een aantal hele piep Vuurjuffers.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

ik had er zelf zeker ook werk van gemaakt om de juffer voor de camera te krijgen, maar ik kan het ook wel waarderen als iemand er gewoon even van geniet, en het verder wel mooi vindt.
groeten, Ronald van Seijen

Sticht

#48
Citaat van: Goyatlah op april 09, 2009, 02:26:13 AM

Een vuurjuffer begin april????

Ik zou ook een foto gemaakt hebben, maar goed: in de veldgids ( Bos, Wasscher en Reinboud ) staat dat de vuurjuffer al eens op 16 maart gezien is.

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



John van Roosmalen

#50
Ik had vorig jaar op 12 mei een bruinrode heidelibel (met foto) en daarmee was ik niet eens de eerste. Vroege uitsluipers komen kennelijk voor en het lijkt mij ook interessant om dat in de gaten te houden.

JohnvR

ff wennen, dacht al ingelogd te zijn



Gert Veurink

niet de eerste, wel mijn eerste en omdat iedereen te beroerd was de moeite te nemen een foto te maken ( ;)), bij deze:

groet!
Gert Veurink



nick w

Mooi, Gert!  :)

Groet,
Nick W

Anne Hueber †

Gefeliciteerd, Gert enne.....mooi plaatje geschoten!

Goyatlah

Ok,  ::)

morgen zelf ook maar weer eens op pad. Gisteren was het nog niet echt een succes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Citaat van: Gert Veurink op april 12, 2009, 15:08:17 PM
niet de eerste, wel mijn eerste en omdat iedereen te beroerd was de moeite te nemen een foto te maken ( ;)), bij deze:



niet iedereen was dat hoor, technisch gezien had slechts 50% van de waarnemers een camera mee ;D

das zeker een heel mooi plaatje, leuk dat je er ook eentje zag!


groeten, Ronald van Seijen

Sticht

Citaat van: Gert Veurink op april 12, 2009, 15:08:17 PM
niet de eerste, wel mijn eerste en omdat iedereen te beroerd was de moeite te nemen een foto te maken ( ;)), bij deze

Leuk! Hier alleen nog de bruine winterjuffers :)