Hoofdmenu

zeevogels

Gestart door Folkert Jan, maart 10, 2009, 18:16:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

ik en 2 vrienden van mij zijn aan het overleggen waar we het komend weekend eens gaan vogelen.

nu hebben we alle 3 nog nooit echt naar zeevogels gekeken (duikers,zeekoet/alk,jagers,stormvogels,jan van gent etc)

we hadden het idee om ijmuiden zuidpier te doen.


maar ik vroeg me af of we dit weekend wel iets gaan zien en zoja waar eventueel nog meer mooie kijkpunten zijn daar in de buurt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent de Boer

Hoi,

kijk eens op www.zuidpier.com. Veel info over IJmuiden e.o.

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

laatvlieger

Ik weet niet of het nog steeds zo goed is bij Egmond of Camperduin? Enkele weken geleden zat daar erg veel vis en kon je veel bruinvissen en jan van genten zien. Maar af en toe ook andere leuke dingen.
Wij hadden er toen een leuk mazzeltje:
http://vogelverslagen.web-log.nl/mijn_webl...wouter-dag.html
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

#3
Citeerik en 2 vrienden van mij zijn aan het overleggen waar we het komend weekend eens gaan vogelen.

nu hebben we alle 3 nog nooit echt naar zeevogels gekeken (duikers,zeekoet/alk,jagers,stormvogels,jan van gent etc)

we hadden het idee om ijmuiden zuidpier te doen.


maar ik vroeg me af of we dit weekend wel iets gaan zien en zoja waar eventueel nog meer mooie kijkpunten zijn daar in de buurt.
IJmuiden (zuidpier, maar ook haven etc.) kan best leuk zijn in deze tijd, maar verwacht niet de zeevogels te zien die je hier noemt.
Je zou, als je over zee kijkt, Jan van Genten kunnen zien (neem je telescoop mee), een verdwaalde zeekoet of een roodkeelduiker zou ook kunnen, maar maart is nou niet de beste tijd om echt zeevogels te kijken. Dat is meestal meer een najaarsaangelegenheid (september, oktober), met een goede (noord)westerstorm, met je telescoop over zee turen.
In de jachthaven zit al een poosje een Roodhalsfuut en er hangen ook wat kuifaalscholvers rond
Als je nu roodkeelduikers wilt zien, zou ik eerder naar de brouwersdam gaan. Met daarbij natuurlijk de nodige middelste zaagbekken, brilduikers, behoorlijke kans op kuifduiker (buitenzijde) en geoorde fuut (binnenzijde) en nog steeds wel kans op ijseenden (het zijn er niet veel deze winter, check eens de waarnemingen van deze soort).

Er komt geloof ik wat stevige westenwind deze week, wat je kansen natuurlijk iets vergroot op genten, zeekoeten e.d. Er zijn de afgelopen maand behoorlijke hoeveelheden gezien bv in noordholland.
Jagers, stormvogels en aanverwanten, daar zou ik niet op rekenen.

EDIT: Misschien ben ik wat te negatief  -  ik zie gelukkig een positief mailtje van Wouter hierboven.

teunvankessel

Citeerik en 2 vrienden van mij zijn aan het overleggen waar we het komend weekend eens gaan vogelen.

nu hebben we alle 3 nog nooit echt naar zeevogels gekeken (duikers,zeekoet/alk,jagers,stormvogels,jan van gent etc)

we hadden het idee om ijmuiden zuidpier te doen.


maar ik vroeg me af of we dit weekend wel iets gaan zien en zoja waar eventueel nog meer mooie kijkpunten zijn daar in de buurt.
Als je nu naar zee gaat moet je niet rekenen op stormvogels jagers en pijlstormvogels. Jan van Gent daarintegen moet wel lukken en Alk/Zeekoet als je je best doet ook wel!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

rinsevdvliet

Duikers kunnen nog wel, maar niet meer in grote  aantallen (foeragerende, heen en weer vliegende vogels). Voor grotere antallen duikers in maart kun je het beste naar noordelijk noord-holland op een dag met vrij harde aanlandige wind (W is goed). Ze kunnen tot in mei, maar best in april.
Alkachtigen zijn grotendeels weg, kunnen nog wel maar alleen in (zeer) kleine aantallen. Vanaf eind oktober (soms eerder) komen ze weer.
Jan-van-Gent was deze winter in grotere aantallen aanwezig dan gebruikelijk (sinds 1972). Ook hier N-Noord-Holland beste plek. De aantallen nemen snel af, maar moet nog lukken.
Alle jagers en stormvogels zijn (vrij) zeldzaam in maart. Vanaf (eind) augustus Kleine (en Kleinste) Jagers, daarna de rest vooral bij harde aanlandige wind. In de zomer kan harde aanlandige wind ook goed zijn (Noordse Pijl), in het voorjaar komt harde aanlandige wind niet vaak voor en als dat wel het geval is zijn de resultaten vaak mager.

Rinse vd Vliet

Folkert Jan

CiteerDuikers kunnen nog wel, maar niet meer in grote  aantallen (foeragerende, heen en weer vliegende vogels). Voor grotere antallen duikers in maart kun je het beste naar noordelijk noord-holland op een dag met vrij harde aanlandige wind (W is goed). Ze kunnen tot in mei, maar best in april.
Alkachtigen zijn grotendeels weg, kunnen nog wel maar alleen in (zeer) kleine aantallen. Vanaf eind oktober (soms eerder) komen ze weer.
Jan-van-Gent was deze winter in grotere aantallen aanwezig dan gebruikelijk (sinds 1972). Ook hier N-Noord-Holland beste plek. De aantallen nemen snel af, maar moet nog lukken.
Alle jagers en stormvogels zijn (vrij) zeldzaam in maart. Vanaf (eind) augustus Kleine (en Kleinste) Jagers, daarna de rest vooral bij harde aanlandige wind. In de zomer kan harde aanlandige wind ook goed zijn (Noordse Pijl), in het voorjaar komt harde aanlandige wind niet vaak voor en als dat wel het geval is zijn de resultaten vaak mager.

Rinse vd Vliet
begrijp ik goed dat voor EN

duikers
alken/zeekoet
jagers
stormvogels
pijlstormvogels
jan van gent

ik allemaal in het najaar het beste op een dag met hard weste wind of de dag erna ergens in noord- noordholland moet gaan staan?


en wat is dan een goeie plek in noord-noordholland?



en wanneer kan ik het beste naar ijmkuiden zuipier gaan?
ik heb het gevoel dat de zeevogels daar dichterbij te bewonderen zijn?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

nick

De jannen zijn nog niet weg, wel iets minder dan een paar weken terug, maar vanochtend had ik nog een uur (9.40-10.40) met 350 naar N, na eerst 2 uur met weinig. En dan heb ik het natuurlijk over Camperduin. Bij Egmond zijn ze inmiddels wel bijna allemaal weg. Roodkeelduikers zijn er ook nog wel, maar verder stelt het met de genoemde soorten inderdaad weinig voor, maar er is genoeg aan andere soorten te zien (trek van rotgans, smient, wintertaling, en ook de dwergmeeuw begint ook weer). Succes er mee, en groet, Nick van der Ham
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Sjoerd v Wierst

ijmuiden is een goeie plek, maar hou je er rekening mee dat de pier afgesloten is bij harde wind? Ik geloof windkracht 6 of meer, vanwege de golven en mensen die er af geblazen worden
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM