Hoofdmenu

grutto

Gestart door Ted van der Knaap, maart 09, 2009, 20:11:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

vanmiddag in 'n groep deze grutto met kleurringen:

omdat ik 'm wil melden wil ik graag een bevestiging van de kleurcombinaties

linker tibia      ROOD/WIT
rechter tibia    GROEN/GEEL

is dit correct of kan de rechter ook BLAUW en/of ORANJE zijn
en moet er eigenlijk ook (hier niet te zien?) een alluminium/metalen ring om zitten?


(2 gecropte foto's)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

2.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

Ik zou hier eerder blauw-oranje van maken.

RWester

#3
Ik zou eens checken of dit IJslandse Grutto's zijn....
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jessezwart

ik zou eens checken of dat blauwe geen groen is.... ?  

Klaas van Dijk

hoi Ted,

De metalen ring (soms aluminium, soms een hardere legering) is lang niet altijd gemakkelijk te zien. Soms zit hij aan de tarsus, en dus helemaal onderaan, en soms kan één van de kleurringen ook over de metalen ring zijn geschoven. En sommige metalen ringen zijn vrij groot (en vallen dus op), terwijl andere metalen ringen veel kleiner / nauwsluitender zijn.

Kleuren kunnen verkleuren (wit vergeeld, geel verbleekt etc.) dus ook hier moet je opmerkzaam op zijn. Gewoon in het veld net zo lang blijven kijken / vergelijken totdat je zeker bent van de juiste kleur (natuurlijk onmogelijk als de vogel wegvliegt). En dat zij digitale foto's een uitkomst.

Er zijn ook (IJslandse) Grutto's gekleurringd met kleurringen met inscripties en de hoogte / breedte van de kleurringen wisselt ook nog al eens. Allemaal kenmerken die kunnen helpen tot de juiste identificatie van deze vogel.

Groetjes, Klaas

Ted van der Knaap

Citeerhoi Ted,

De metalen ring (soms aluminium, soms een hardere legering) is lang niet altijd gemakkelijk te zien. Soms zit hij aan de tarsus, en dus helemaal onderaan, en soms kan één van de kleurringen ook over de metalen ring zijn geschoven. En sommige metalen ringen zijn vrij groot (en vallen dus op), terwijl andere metalen ringen veel kleiner / nauwsluitender zijn.

Kleuren kunnen verkleuren (wit vergeeld, geel verbleekt etc.) dus ook hier moet je opmerkzaam op zijn. Gewoon in het veld net zo lang blijven kijken / vergelijken totdat je zeker bent van de juiste kleur (natuurlijk onmogelijk als de vogel wegvliegt). En dat zij digitale foto's een uitkomst.

Er zijn ook (IJslandse) Grutto's gekleurringd met kleurringen met inscripties en de hoogte / breedte van de kleurringen wisselt ook nog al eens. Allemaal kenmerken die kunnen helpen tot de juiste identificatie van deze vogel.

Groetjes, Klaas
Hoi Klaas,

Ik ontdekte pas thuis op de pc dat er een gekleuringde tussen zat (met de verrekijker ws overheen gekeken)

Heb inmiddels bij de projecten gekeken en de kleur is ws toch BLAUW/GEEL!

Heb 'n mailtje gestuurd naar Jos Hooijmeijer en Hans Schekkerman (die heeft in de buurt een project geringd) dus... ...even wachten op respons!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

CiteerHeb 'n mailtje gestuurd naar Jos Hooijmeijer en Hans Schekkerman (die heeft in de buurt een project geringd) dus... ...even wachten op respons!
..inmiddels 'n reactie van Hans, het is geen vogel uit zijn project!

hij leest de ring af als RW-BO, dus oranje i.p.v. geel
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

hoi Tim,

Ik neem aan dat je ook al eens wat op www.cr-birding.be hebt rondgesnuffeld. M.i. is het soms ook nog van belang of alle kleurringen even hoog zijn, of dat er één kleurring veel hoger is dan de anderen.

Jammer zeg, dat je pas thuis erachter kwam. Want dan zijn er dus -kennelijk- ook geen betere foto's. Hopelijk weet Jos iets meer hiervan (hij weet heel veel), anders er dan toch maar rekening mee houden dat het een onvolledige aflezing blijft. Overkomt mij ook wel eens, zeker bij vogels die te verweg zitten, te snel wegvliegen etc.

Groetjes, Klaas

vastenhouw

#9
Vandaag een IJslandse grutto in de Bieslandse Bovenpolder bij Delft van een Iers-Engels-IJslands project (Operation Godwit). Mail gestuurd naar Tomas Gunnarson in IJsland (tomas@hi.is).

Misschien is 'jouw' grutto ook van dit project?
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Ted van der Knaap

CiteerVandaag een IJslandse grutto in de Bieslandse Bovenpolder bij Delft van een Iers-Engels-IJslands project (Operation Godwit). Mail gestuurd naar Tomas Gunnarson in IJsland (tomas@hi.is).

Misschien is 'jouw' grutto ook van dit project?
Nee, achteraf niet, Tomas gebruikt geen blauw in zijn project... ..aldus Sigga Beta.

Zij helpt Tomas met de database en wn kunnen direct naar haar worden doorgestuurd.. ..dus als je (snel) antwoord wil hebben stuur je mail even door naar haar, siggabeta@nsv.is

Via via is mijn mail/grutto doorgestuurd naar Frankrijk, ws van het Moeze-project van ene Julien!  ..wacht op reply.

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vastenhouw

CiteerNee, achteraf niet, Tomas gebruikt geen blauw in zijn project... ..aldus Sigga Beta.

Zij helpt Tomas met de database en wn kunnen direct naar haar worden doorgestuurd.. ..dus als je (snel) antwoord wil hebben stuur je mail even door naar haar, siggabeta@nsv.is

Via via is mijn mail/grutto doorgestuurd naar Frankrijk, ws van het Moeze-project van ene Julien!  ..wacht op reply.
Hoi Ted,

Bedankt voor de tip.  :duim:
Ik heb de waarneming aan haar doorgestuurd.

Een leuke link naar het project is: http://www.scoiliosaefnaofa.com/God%20history.html
 
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl