Miljoenpoten onder plantenpot

Gestart door Iolaire, maart 09, 2009, 19:35:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

6 maart jl tilde ik een plantenpot op die op een oude eikenhouten tafel stond. Eronder trof ik deze miljoenpoten aan. Ik denk zelf aan Kleine Tweestreep maar wil graag gecorrigeerd worden in deze  :D .

Bij voorbaat dank.

Foto 1 en 2: eenendezelfde ex. waarvan ik zelf zou zeggen dat het Brachyiulus pusillus is.

Foto 3 en 4: twee andere ex., veel donkerder en mi ook smaller.

Foto 5: een veel kleiner, compacter ex. Jong?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

mberg

Hej Willem,

Wel een miljoenpoot, maar geen Brachyiulus pusillus (kleine tweestreep). Brachyiulus is veel donker van kleur (donkerbruin), met twee opvallende bruingele strepen.

De foto laat een Cylindroiulus zien, zonder stekelpuntje aan het achtereinde. De kleur is relatief licht en de ozadenen (de kliertjes waarin afweerstoffen zitten) zijn goed te zien. Dit wijst op twee soorten, Cylindroiulus latestriatus (vooral te vinden op zand en veen) en C. britannicus (te vinden op rijke grond, onder verstoorde omstandigheden). De tweede soort is relatief zeldzaam.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Iolaire

Hai Matty,

Dank voor je snelle reactie. Mag ik uit jouw woorden opmaken dat alle 5 foto's één soort laten zien, namelijk Cylindroiulus latestriatus óf Cylindroiulus britannicus? Kan (mag) ik obv de vindplaats dan stellen dat het C. britannicus moet zijn? Ik bedoel: weinig zand en geen veen bij mij in de tuin; "verstoorde" omgeving in die zin dat de tuin geregeld wordt gebruikt, bewerkt, etc.

Of bedoel je dat de 5 foto's wél twee soorten laat zien, en wel de twee door jou genoemden?

Willem Boomkens

mberg

Hej Willem,

Alle foto's laten dezelfde soort zien. Je kunt hem wegzetten als mogelijke C. britannicus.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden

Iolaire

Oké, dank je wel.

Ik zou ze overigens eenvoudig kunnen vangen om ze eens van heel dichtbij te bekijken. Is er een specifiek kenmerk dat de twee van elkaar onderscheidt (los van habitat)?

Willem Boomkens

mberg

Hej Willem,

Helaas niet. Aan de buitenkant zijn ze niet van elkaar te onderscheiden. De vrouwelijke voortplantingsorganen zijn verschillend, maar dit verschil is subtiel. De mannelijke voortplantingsorganen zijn duidelijk verschillend, maar deze liggen in het lichaam en zijn niet te zien. Voor een zekere determinatie moeten ze helaas dood en open gemaakt worden.

met groet,

Matty Berg
Matty P. Berg

Iolaire

Hoi Matty,

Dat is jammer. Hoewel ik erg nieuwsgierig ben naar de ware identiteit van deze diertjes voel ik niet de behoefte ze te doden. Tenzij jij nog een wetenschappelijk verantwoorde reden kunt bedenken... :D ? Maar dan is de kans nog groot dat ik onbedoeld 5 vrouwtjes omleg :angel: .

Bedankt voor je reactie.

Willem Boomkens