3 springstaarten

Gestart door JohnvR, maart 05, 2009, 20:40:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Zo af en toe leg ik een mosje onder de microscoop. Het miechelt soms van de beestjes, meest mijten en springstaartjes volgens mij. Gisteren had ik in drie verschillende mossen drie verschillende springstaarten. Op de foto wilden ze niet erg. Op basis van de antennes denk ik dat het drie verschillende soorten zijn. De soort van de eerste twee foto's had vrijwel ongelede antennes, alleen een segmentje aan het eind. De tweede heeft meer segmenten. De derde, die niet op de foto wilde leek meer op de eerste, maar had ook meerdere segmenten, maar dan aan veel kortere antennes dan de tweede. Ik heb er totaal geen idee van of soorten zijn te identificeren. Ik vermoed dat dat aan de hand van (deze) foto's wel niet zal lukken.

Eerste soort



Tweede soort. Deze bleef nog redelijk zitten

Robert Heemskerk

#1
Eerste soort Tomocerus minor? :mellow:

Tweede soort is denk ik een Isotomurus sp.  <_< :mellow:  

mberg

Hej John / Robert,

Foto 1 & 2: Tomocerus minor.
Foto 3: Isotomurus palustris. Naast de dikke middenstreep zijn aan de zijkant van het lichaam donkere vlekjes zichtbaar.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Eddy Clerx

Ook deze een Tomocerus minor neem ik aan??

JohnvR

Robert en Matty, hartelijk dank. Ik zal ze invoeren. Die van jou staat er mooi op Eddy.

mberg

Hej,

Ik blijf het lastig vinden om T. minor en T. vulgaris van een foto te determineren. De duidelijke tweekleuring van de segmenten, het derde lichaamssegment is groter dan het vierde segment en de antennen-leedjes zijn gelijk van kleur zou wijzen op T. vulgaris.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna  
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging