Hoofdmenu

ascomyceet

Gestart door peterpeperkamp, maart 01, 2009, 00:39:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

deze ascomyceet staat op een voor mij  onbekende loofhout stam- erg vergaan - de zwammetjes waren in het veld zo'n 2 a 3 mm .
vochtig waren ze wat bleek bruingeel , en ze droogde wat oranje/geel op .
de asci maat was tussen de 97 en 100 um
de parafysen waren wel een stuk smaller maar niet veel korter dan de asci.
rijpe sporen nog niet gemeten. ik dacht dat  misschien iemand zo de naam al weet ...

gr. Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

en de asci met nog onrijpe sporen  
Groet Peter

peterpeperkamp

wat meet en kijk werk gedaan, het is een schijfje met een korte centrale steel, het hoedje gelatine achtig.
de sporen zijn 9.2x13,2 - 2,6x4,2 u.
het gemiddelde van de reeks ( 20 x ) was 11,4-3,5 u
Groet Peter

peterpeperkamp

sporen met blauw en donkerveld belichting
Groet Peter

peterpeperkamp

Groet Peter

Stip

Hoi Peter,
Het lijkt er wel op, de maten zij alleen wat aan de kleine kant zowel van de sporen als asci.
Dus ik zou er maar 'gelijkend op' van maken.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

peterpeperkamp

CiteerHoi Peter,
Het lijkt er wel op, de maten zij alleen wat aan de kleine kant zowel van de sporen als asci.
Dus ik zou er maar 'gelijkend op' van maken.
groeten Stip
Jazeker in de literatuur komen ze voor de soort met een maat van 15.5- 20.5 u.

tis inderdaad een hoofdpijn geval ... net op  http://www.bioimages.org.uk/HTML/T42140.HTM gekeken ... staan 42 soorten van de hymenoscyphus .... en 98 % van de gegevens is eigenlijk onbruikbaar ...

Het is eigenlijk een ieder voor zich hobby en daarbij blijft eenieder ook maar in het duister tasten...
ik maak een meet reeks van sporen ( geijkt ) en sla dat op ... dat doen 10 tallen anderen ook .. maar met z'n 10 tallen schieten we er niets mee op ...

eigenlijk zou je zoiets moeten kanaliseren en die gegevens samen brengen

met al die data die door iedereen verzameld is moet toch wel een gigantische database te maken zijn ...

ik weet dat niet alles even betrouwbaar is , maar met data wat  maar voor 50 % betrouwbaar is kom je in ieder geval verder dan een database waarvan je 98 % gewoon niet kan gebruiken !

het is net met al die boeken die er zijn ... allemaal gegevens van elkaar overgenomen  of gegevens die door een persoon door de jaren heen verzameld zijn .. tunnelvisie ?

....maar ik zet door !!!

Peter
Groet Peter

Stip

Hoi Peter,
blij dat je in ieder geval door wilt zetten!
Maar ga er maar van uit dat die 48 soorten nog maar de helft is van het werkelijke aantal en dat er 4 keer zoveel soorten beschreven zijn die voornamelijk weer synoniemen van andere zijn!
Dit geeft de Burger moed! (hoop ik)
maar het probleem is dat om echt onderscheid te maken tussen soorten er meer gegevens nodig zijn als alleen de sporenmaten, en die gegevens worden vaak in sleutels niet gegeven. En er is ook veel overgenomen in de literatuur simpelweg omdat je als bewerker niet de tijd of gelegenheid hebt om alles zelf te bekijken.
Groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

peterpeperkamp

ja oke ... maar wat moet je dan , er zijn 5 miljard mensen op dees aardkloot ... maak je 5 m. detail beschrijvingen dan ?  of .....

Een Hollander is een kaaskop.. een figuur van onder de grote rioolen noemt ons zo, maar zijn mijn sporen groter dan die  van die Kruikenzeiker . nee toch !!!

Onze grote Deense  vrind  "Lin." ,heeft ooit getracht een "startschot" voor de boeg gegeven. maar hij heeft ongewild wel een enorme paniek veroorzaakt.. al z'n aanhangers die allemaal Zijn richting willen voortzetten zwermen in verdeeldheid uiteen.




.........................politieke partij oprichten .... ?

gr. Peter
Groet Peter

ratje

Citeer.........................politieke partij oprichten .... ?

Zijn die er nog niet genoeg?
:angel:  

Stip

Zullen we ons daarover eerst beraden en een commissie aanstellen.

Een Reservebelg uit brabant
Groeten Stip
www.helotiales.nl

peterpeperkamp

Brabanders en Belgen .... is dat geen pleonasme...
Groet Peter