schorpioenvlieg

Gestart door mariki, maart 05, 2009, 16:16:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

mariki

Hello,

Ik weet dat het  was al veel gepraat op deze forum maar ik vind de determinatie van de soort  toch nog heel moeilijk.

Ik had de vrouw and de man ingevoerd als Panorpa communis, maar ik denk dat het verkeerd is.

Ik heb ook een andere foto van een andere insect.

Mogelijk om iets te zeggen over de soort van die drie beestjes?

Alvast bedankt,
Groeten,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

han.endt

Ik moet er ook weer inkomen. Die hier boven lijkt mij een vrouwtje P. communis.

Deze http://waarneming.nl/foto/view/590721 een vrouwtje P. germanica.

Hier is niets over te zeggen: http://waarneming.nl/foto/view/590727 , behalve dan dat het geen P. cognata is.




mariki

Hallo Hank,

Dank u wel. Ik heb de namen veranderd.
Groeten,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

Arp

#3
Hoi Marie-Christine en Han,

Ik ben bang dat ik het toch niet helemaal met Han eens ben over de Schorpioenvlieg van de foto in dit draadje (de andere twee gelinkte dieren wel); voor mij is het een erg typisch vrouwtje P. germanica.

Onder andere de ronde vlek bij het pterostigma die niet doorloopt in een pterostigmaalband en de wat langwerpig driehoekige basaalvlek zijn allebei erg 'standaard' voor P. germanica en juist wat minder voor de andere soorten. Blijft staan dat alle soorten erg variabel zijn en dat je vooral bij vrouwtjes voorzichtig moet blijven, maar ik zou deze in mijn fotoverzameling eigenlijk zonder knorren als germanica afboeken.

Ik moet weer eens verder met het uitsorteren en in een overzichtje viir wrn naast elkaar zetten van de variaties - het nieuwe seizoen begint al weer bijna - wat vliegt de tijd toch  -_-
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mariki

Bedankt Arp,

Vorig jaar wist ik niet dat er zo veel soorten bestond. Dit jaar zal ik meer alert zijn. Maar ik denk dat we  hier meer van die "germanica" soort hebben. Hopelijk zal het weer beter worden om de beestjes te kunnen vinden, maar wanneer?

Met vriendelijke groet,

Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

Arp

#5
CiteerHopelijk zal het weer beter worden om de beestjes te kunnen vinden, maar wanneer?
Als ik naar mijn eigen waarnemingen/fotoverzameling kijk dan is germanica vanaf circa half april te vinden, daarna komt communis (mei) en daarna cognata (juni) en - erg opvallend - in elk geval in mijn verzameling het gros vulgaris ook pas in juni/juli (een doodenkele uit april/mei), maar dat zou best wel eens een 'waarnemerseffect' kunnen zijn??? Hetgeen natuurlijk ook voor de andere soorten geldt, want zoooo ongelovelijk "waarnemingen/fotodagen" heb ik zelf ook niet (misschien 500 ofzo). Aulops alpina heb ik nog nooit gevonden.

Ik zal er de komende tijd wat werk van maken om mijn eigen dingen ook op waarneming.nl in te voeren en de spullen van wrn eens door te lopen en ook aan te geven of er waarnemingen naar andere soorten verschoven kunnen worden - voor zover mijn mening daar wat toe doet dan, want ik ben zelf ook maar een amateuristische beginnert  -_-
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

grunsven

#6
P. vulgaris houdt echt van warmte. Het is dan ook niet vreemd dat het meer een zomersoort is.

Ook op warme dagen zie ik vulgaris met name op warme zonnige plekken terwijl de andere soorten dan meer de koele plekken opzoeken.

Aulops alpina heb ik ook nog niet gevonden. Maar er is nog veel onbekend over schorpioenvliegen.

De onbekende Schorpioenvlieg http://waarneming.nl/foto/view/590727 lijkt me ook een germanica. Je kunt nog net zien dat er een dingetje op het achterlijf zit. P. germanica heeft hier een soort spoiler/skischans. Bij vulgaris en communis zijn alle segmenten ong. hetzelfde
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

mariki

Hallo Roy,

Ik heb nog een andere foto van een mannetje die heeft ook dit grotere segment. Dit is ook een foto in Mei genomen. Ook een Panorpa germanica?
Groeten,
Marie-Christine
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

Arp

Die laatste is heel duidelijk een germanica, en Roy heeft ook gelijk bij de gelinkte. Ik had niet gezien dat er een tweede foto bij de waarneming was en op de foto van de zijkant vond ik de vleugeltekening op een doorlopende band lijken en het spoilertje (notaalorgaan??) net niet overtuigend want half verstopt en de andere soorten hebben er ook een kleine versie van (en enigszins variabel), en de hypovalven staan er ook net niet lekker op - maar met de vleugeltekening van de tweede foto erbij lijkt het me al met al toch duidelijk  :rolleyes:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

grunsven

Die tweede foto had ik ook niet gezien maar dat maakt het wel makkelijker inderdaad.
Die "spoiler" is lastig te zien maar leek me al te groot voor communis/vulgaris.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)