opnieuw in beeld

Gestart door Cees Veenema, mei 20, 2006, 10:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Een paar weken geleden heb ik een foto op het forum geplaatst van de bloeiwijze  dit mos.
Nu van beide en naar ik hoop determineerbaar.
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Windekind

Ik denk Zandhaarmos.
(onderste foto)
Is bovenste foto zelfde mos ?


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Cees Veenema

Ja natuurlijk, contrast vanwege het slechte weer wat bijgesteld.
Groet,

Cees

Corryabbink

#4
Hoi Cees,

Het zou best zandhaarmos kunnen zijn maar .....  dan moet ze omgevouwen bladranden hebben dat kan ik niet zien.

De kapsels zijn vrij rond en naar beneden toe vrij breed zo te zien. Is het mogelijk een kapsel nader in beeld te brengen? Of  je moet zeker weten dat het haarmos omgevouwen randen heeft. Daarvoor moet je bovenop het blad kijken en dan zie je als het goed is omgevouwen vliezige randjes.

Als dat niet het geval is kan het ook nog een andere soort zijn.

Van dit soort mossen kun je het beste in het veld iets verzamelen dan kun je altijd terugvallen op kenmerken die niet op de foto zichtbaar zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#5
Hallo Corry,

Was het niet zo dat Zandhaarmos een hoge droge standplaats moet hebben ? daar is hier geen sprake van, tot op het zand/leem afgeschraapte grond.
Ik denk niet dat het blad omgevouwen is/was.
Groet,

Cees

Corryabbink

#6
CiteerHallo Corry,

Was het niet zo dat Zandhaarmos een hoge droge standplaats moet hebben ? daar is hier geen sprake van, tot op het zand/leem afgeschraapte grond.
Ik denk niet dat het blad omgevouwen is/was.
Hallo Cees,

Daarom vroeg ik je ook of je een kapsel beter in beeld kon brengen :rolleyes:

Deed me denken aan Grote viltmuts(Pogonatum urnigerum). Ter bevestiging zag ik graag een kapsel dichterbij.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#7
Hallo Corry,

Aan de vraag om een foto aan televeren waarbij het kapsel beter in beeld gebracht wordt kan ik nu niet voldoen.
Deze foto's heb ik vanochtend gemaakt en ik heb mijn camera er al aan gewaagd door de lens tijdens de regen in het natte mos te drukken.
Dit wordt dus een soort voor drie etappes maar dat hindert niet ik stel voor om hem dan maar weer opzij te zetten.
Bedankt voor de inspanningen en Elmar ook voor zijn inbreng.
Groet,

Cees

Corryabbink

#8
Hallo Cees,

Ik kan altijd een stukje van mijn foto pakken (croppen of bijsnijden). Dat moet jij toch ook kunnen Cees? Ik zou maar zuinig zijn op de camera........die moet nog langer mee :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Hallo Corry,

Ja dat kan ik natuurlijk ook wel maar daar wordt de foto toch niet beter van ?
Als ik hem bv.eerst vergroot en ik snijdan krijg je onduidelijk randen en dat is nu net niet de bedoeling.
Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerHallo Corry,

Ja dat kan ik natuurlijk ook wel maar daar wordt de foto toch niet beter van ?
Als ik hem bv.eerst vergroot en ik snijdan krijg je onduidelijk randen en dat is nu net niet de bedoeling.
Hallo Cees,

Ik gebruik Picasa en daarin kan ik behoorlijk bijsnijden. Het gaat nu toch niet om een mooie foto maar ik wou zien of de kapsels kloppen. Uit de verte lijken ze wel goed te zijn maar dichtbij geeft meer zekerheid. Overigens met vlinders crop ik ook ondanks dat het macro is. Het gaat immers om de herkenning.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Speciaal voor Corry,

Leuk dat jij je foto als avatar gebruikt, het beantwwoord aan mijn verwachtingen , eigenlijk net als bij de anderen ( Arno, Marian en John ) Je ziet er eigenlijk wel net zo lief uit als je je gedraagt ( op het forum ) vandaar dat ik speciaal de  moeite heb genomen om nog enkele foto's toe te voegen aan dit mosje.
Als het nu niet lukt !!!!
Groet,

Cees

Cees Veenema

en verder
Groet,

Cees

Cees Veenema

een verder 2
Groet,

Cees

Corryabbink

#14
Hallo Cees,

Bedankt voor de complimenten. Waar het echter om draait zijn de kapsels. Het sporangium(dat is waar de sporen inzitten) is bij Grote viltmuts rond en bij de andere haarmossen vormt ze hoeken. Zo'n kapsel zou ik graag in beeld hebben alvorens een uitspraak te doen anders zitten we misschien weer met een soort met twijfels. Ik kan dan wel lief zijn maar soms ben ik erg lastig vooral als het op de juiste kenmerken aankomt. Laat ik je wel vertellen dat ik voor mezelf het lastigste ben :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#15
Hallo Corry,

Dat is dan spijtig want  op dit dubieuze gebied kom ik voorlopig niet weer.
Maar daar wordt jij natuurlijk niet minder of beter door.
Groet,

Cees

Corryabbink

#16
Hoi Cees,

Geen Grote viltmuts. Te stekelpuntig. Met de onderste foto's erbij ga je in de richting van Gerand haarmos.  Brede lichtdoorlatende lijsten langs het blad en grootste breedte van de kapsels onder het midden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"