Pissebed

Gestart door GerardL, maart 02, 2009, 22:38:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Al is er hier al veel over Arp's beestjes gepraat, ben ik toch weer niet zeker van mijn zaak.
Wie kan hier de goede naam aan plakken ? Ben al helemaal niet vertrouwd met deze beestjes, en vond deze wel typisch met zijn 2 uitlaatpijpjes.
Gisteren gevonden Brunssum-Limburg onder mos, op omgevallen Amerikaans eik.


Oniscus asellus ???

Grtzzzz

Gerard

David Tempelman

o. asellus is correct  :duim:  
met vriendelijke groet,
David

GerardL

Hallo David,

Dankjewel voor deze bevestiging.
De Nederlandse naamgeving slaat hier toch wel helemaal de plank mis:
Kelderpissebed. Heeft me ook weer een beetje mee laten twijfelen.
In de verre omstreken geen kelder te vinden. Alleen bos etc..  Maar wat is een naam ?
Aan de naam tureluur en leeuwerik bijv. kan ik ook geen info aan ontrekken, zou leuk zijn, maar geloof ook niet dat dit altijd mogelijk is. Maar ik weet dan ook weer niets over het ontstaan van deze namen!

Grtzzzz

Gerard

Arp

Hoi Gerard,

Ja, de Nederlandse naam past niet altijd even lekker, deze soort houdt toch wel duidelijk van vochtigere plekken dan bijvoorbeeld  de Ruwe Pissebed (Porcellio scaber) of de iets minder algemene Zwartkoppissebed (Porcellio spinicornis) die ook veel in/aan gebouwen te vinden zijn, al is er veel overlap en vind je vooral P. scaber en O. asellus ook vaak samen. Toch heb ik ook regelmatig kruipruimtes en kelders vol met Kelderpissebedden(lijkjes) gezien - in veel delen van Nederland zijn het ruimtes die erg vochtig zijn of zelfs regelmatig blank staan (waar ze overigens ook relatief slecht tegen kunnen  :rolleyes: ).

Saillant detail: De Duitse "Kellerassel" is niet de Nederlandse Kelderpissebed - daar is het juist Porcellio scaber  :wacko:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

tja de Nederlandse namen  :rolleyes: die zijn vaak erg leuk. de Brabantse zijn nog veel beter. Volgens mij heten pissebedden daar Kelderzeug of Keldervarken (Kèldrvèrken?) en in het Zeeuws Zêêkebèders.
Het schijnt verder, dat volgens Jean Paul Sartre het eten van pissebedden goed helpt tegen maagklachten. Pissebedden zijn cultuur-historisch interessante dieren! Wat betekent eigenlijk "Oniscus", weet iemand dat? "asellus" betekent meen ik "ezeltje". Snoezig, toch?
met vriendelijke groet,
David

Gretchen

Hallo David,

onus = last, belasting; misschien heeft het daarmee te maken? Een zwaarbeladen ezel dus.

Margreet. :)