Hoofdmenu

Voorjaarstrek 2009

Gestart door TjeerdBurger, maart 01, 2009, 15:07:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

TjeerdBurger

hell yeah! Haal de krukjes, thermoskannetjes, telboekjes, klikkers etc. maar weer te voorschijn, het gaat weer beginnen! (Althans, daar lijkt het nu ff op)

De Kraanvogels springen er natuurlijk heel erg uit nu, mooi overzichtje hier. Rode wouwen doen het ook niet onaardig, 10 exx. over telpost Oelemars. Ook 's nachts al veel trek te horen, vannacht tijdens t stappen 2x koperwiek en 2x veldleeuw (als ik het me goed kan herinneren ) ^_^  

frankneijts

Over de Loozerheide vandaag geen Rode Wouwen (merkwaardig genoeg...) maar wel aardig wat Kranen in diverse grotere en kleinere groepen (rond 15 uur stond de teller op ca. 300) en was er leuk wat trek van Riergors en Veldleeuwerik. Sommige groepen Veldjes vielen in op de akker voor de post en dat leverde 2 daverende verrassingen op in de vorm van een 2-tal luid roepende Strandleeuweriken (errug schaars in ZO-Brabant) en, misschien nog wel bijzonderder, 'n Kuifleeuwerik die enige tijd fouragerend rondscharrelde.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Wat mij opvalt is de binnenkomst van Witte kwikken. 3 daag geleden mijn 1e ditjaar, en nu op veel meer plaatsen (totaal 20-30 stuks). Iets van te merken op de telposten?
Veldleeuw trok zeer laag tussen de huizen door, Ook Kokmeeuw flinke aantallen met groepen tot 100 naar N-NO.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

CiteerWat mij opvalt is de binnenkomst van Witte kwikken. 3 daag geleden mijn 1e ditjaar, en nu op veel meer plaatsen (totaal 20-30 stuks). Iets van te merken op de telposten?
Veldleeuw trok zeer laag tussen de huizen door, Ook Kokmeeuw flinke aantallen met groepen tot 100 naar N-NO.
Gisteren was (op de Loozerheide) voor Witte Kwikken iets beter met wat kleine groepjes doortrekkend na enig oponthoud op de akker voor de post. Vanmorgen alleen in de ochtend, nog tijdens de mist, wat groepjes. 't Is goed opletten nu: gisteren 3, vandaag 1 Rouwkwik hiertussen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

CiteerWat mij opvalt is de binnenkomst van Witte kwikken. 3 daag geleden mijn 1e ditjaar, en nu op veel meer plaatsen (totaal 20-30 stuks). Iets van te merken op de telposten?
Veldleeuw trok zeer laag tussen de huizen door, Ook Kokmeeuw flinke aantallen met groepen tot 100 naar N-NO.
en óf daar iets van te merken is. Je kunt dat heel makkelijk zien op www.trektellen.nl door eerst doortrekpatroon uit het menu te selecteren, vervolgens de soort te selecteren, te kiezen voor de aantallen op één dag (dus niet uurgemiddelden) en als locatie alle posten in Nederland.

Jethro en Gerard, wat zouden we zonder ze moeten...

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Jelle Aalders

Heel veel kokmeeuwen over mijn huis. Dat ging de hele dag door. Ook 3 kraanvogels.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Thomas van der Es

Zo ook de eerste boerenzwaluw van 2009, gisteren tegen half 12 in de morgen boven de 'kleine Noordwaard' (Hardenhoek) in de Brabantse Biesbosch.
Een fanatiekeling!  
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Peter Verhelst

CiteerZo ook de eerste boerenzwaluw van 2009, gisteren tegen half 12 in de morgen boven de 'kleine Noordwaard' (Hardenhoek) in de Brabantse Biesbosch.
Een fanatiekeling!
Lekker bezig Thom!!

Vanochtend over Sleeuwijk 24 Kraanvogels --> NO  

theomuusse

Citeer
CiteerWat mij opvalt is de binnenkomst van Witte kwikken. 3 daag geleden mijn 1e ditjaar, en nu op veel meer plaatsen (totaal 20-30 stuks). Iets van te merken op de telposten?
Veldleeuw trok zeer laag tussen de huizen door, Ook Kokmeeuw flinke aantallen met groepen tot 100 naar N-NO.
Gisteren was (op de Loozerheide) voor Witte Kwikken iets beter met wat kleine groepjes doortrekkend na enig oponthoud op de akker voor de post. Vanmorgen alleen in de ochtend, nog tijdens de mist, wat groepjes. 't Is goed opletten nu: gisteren 3, vandaag 1 Rouwkwik hiertussen.
Vandaag in de Biesbosch een dikke 30 kwikken waaronder 7 Rouwkwikken waaronder 4 mannen.

Theo

JohanvantBosch

Niet zozeer over wat er langsvliegt, maar wel over wat er terugkomt...

De zomertalingen lijken dit jaar wat later dan vorig jaar.

vorig jaar:
http://waarneming.nl/soort/view/355?from=2...08-03-09&prov=0

Dit jaar:
http://waarneming.nl/soort/view/355?from=2...09-03-09&prov=0

TjeerdBurger

oléé! het begint leuk te worden op de telposten (zeker met dit weer!), 1e (mogelijke) steppekiek alweer gezien, vandaag een Alpengierzwaluw, 1e Purpers komen terug en ook soorten als gele kwik worden steeds meer gezien. De wind is nog een beetje wispelturig (zaterdag ZW, zondag NW) maar maandag lijkt een mooie dag te worden met ZO3. Radarvoorspellingen zien er ook leuk uit: http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php

enjoy!

Jord

#11
Ik had me verheugd om vanochtend ook een leuke telling te doen. Helaas werkten de omstandigheden niet echt mee...
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Adri Clements

@Jord:
Vanaf half april de aantallen, begin mei de leuke soorten.
Nu is 't nog even uitzingen met lage aantallen en af en toe een leuke soort. Het weer op dit moment is idd zeker niet aantrekkelijk om te gaan trekken :)  
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Theovanv

Gisterochtend was het mooi weer, ZOwind, lekker warm, goed weer voor de Roofvogels. We stonden op de Braamberg (nog geen officiele trektelpost) op de Hoog Buurlosche heide. Er zat aardig wat trek in de lucht met als uitschieter een Europese Kanarie! Smelleken, Kneutjes, Boompiepers, Brandganzen, Watersnippen, Grote Barmsijs, Havik.

Wat ik ook erg leuk vond om te zien was dat er aan de ene kant nog soorten als Kramsvogel en Koperwiek langstrokken en een Klapekster tp was, terwijl aan de andere kant de zomersoorten als Boompiepers etc ook al te zien waren.
Theo van Veenendaal

Thijs Fijen

Komend weekend, als de voorspellingen zo blijven, lijkt het leuk te worden. En dan doel ik vooral op vrijdag en zaterdag. Vooral zaterdag op de Kamperhoek zal er goede stuwing zijn! Kijk maar naar de wind op weer.nl
Thijs Fijen

henkjanvdkolk

CiteerVooral zaterdag op de Kamperhoek zal er goede stuwing zijn!
Hetzelfde geld ook voor de Blauwe Kamer  :whistle:!

Ook lekker temperatuurtje trouwens! Het word fantastisch!  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Maarten Sluijter

en Breskens ?

Zal het daar goede stuwtrek zijn ?
.

teunvankessel

Breskens waarschijnlijk ook ja! Vooral vrijdags zo te zien.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Thijs Fijen

Citeer
CiteerVooral zaterdag op de Kamperhoek zal er goede stuwing zijn!
Hetzelfde geld ook voor de Blauwe Kamer  :whistle:!

Ook lekker temperatuurtje trouwens! Het word fantastisch!
Nog even lekker afwachten :) Het lijkt er inderdaad op dat het leuk gaat worden. Zeker omdat het afgelopen dagen niet super goed weer is geweest, ook in het zuiden niet.

Wie weet zit het allemaal te hoog... Dát en mist zijn de ergste dingen die je kan hebben met trektellen.
Thijs Fijen

Maarten Sluijter

CiteerBreskens waarschijnlijk ook ja! Vooral vrijdags zo te zien.
Mooi zo!,  :gap:  want ik er Vrijdag heen.
.

teunvankessel

Citeer
CiteerBreskens waarschijnlijk ook ja! Vooral vrijdags zo te zien.
Mooi zo!,  :gap:  want ik er Vrijdag heen.
Oke gaaf! veel plezier!

Wij staan weer op de Kamperhoek.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Adri Clements

#21
Vannacht in midden en zuidfrankrijk opklaringen, in het noorden nog regen. Morgen in de loop van de ochtend ook opklaringen en zon in het noorden, met een zuid tot zuidoosten wind.
Vrijdagochtend in de westhelft bewolking en wat regen, 's middags ook in midden frankrijk. 's middags trekt de wind sterk aan, die dan uit het ZO waait.
Bron
Conclusie: het kan beter, maar het zal vast beter trekken dan de afgelopen dagen. Dit wordt ook bevestigd door ons aller geliefd bambasje
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Tim de Boer

Ik sta morgen en vrijdag op de braamberg (hoog buurlose heide, nabij apeldoorn).
Gisterochtend kwamen om 7.00 de kieken al kneiterhoog over, hoop dat dat wat minder wordt...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

henkjanvdkolk

Morgen is het opnieuw goed en spannend trekweer, oostenwind! Ik zit helaas op school...
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Tilburg

Ik ook. Word het weer goed weer, begint die schoolweek weer. Even kijken of ik na school nog tijd vrij kan maken !
Groeten uit het zuiden,

Kasper Sommer (18)

henkjanvdkolk

Citaat van: Tilburg op april 14, 2009, 20:13:38 PM
Ik ook. Word het weer goed weer, begint die schoolweek weer. Even kijken of ik na school nog tijd vrij kan maken !

Afgelopen weekend was het weer toch ook prima?

Morgen ga ik mischien eind van de middag/'s avonds nog even kijken, kan ook nog leuke dingen opleveren!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Tilburg

Citaat van: henkjanvdkolk op april 14, 2009, 22:20:44 PM
Citaat van: Tilburg op april 14, 2009, 20:13:38 PM
Ik ook. Word het weer goed weer, begint die schoolweek weer. Even kijken of ik na school nog tijd vrij kan maken !

Afgelopen weekend was het weer toch ook prima?

Morgen ga ik mischien eind van de middag/'s avonds nog even kijken, kan ook nog leuke dingen opleveren!
Klopt, maar niet als je moest werken... :-\. Zal ook maar in de na middag mijn slag gaan slaan.
Groeten uit het zuiden,

Kasper Sommer (18)

henkjanvdkolk

Het weer ziet er voor aankomende vrijdag en zaterdag goed uit! ZO-wind!

Nog even afwachten maar het lijkt erop dat het spannend kan gaan worden!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Predator

Zoals het er nu uitziet staat er komende week een zeer gunstige wind:
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Vrijdag komt een klapper :duim:
Groet, Maarten

Adri Clements

Ook al rekening gehouden met tijd van het jaar, aan-/afwezigheid van stuwing, het weer ten zuiden van ons? Als er wat gaat vliegen zijn het vnl. enkele steltsoorten en de (gier)zwaluwen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's