De schilpad is er weer!

Gestart door vuurvlinder, maart 01, 2009, 13:39:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Ik wou even laten weten dat "mijn" schildpad de winter goed was door gekomen. Ik zag hem/haar vanochtend liggen zonnen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bert Oving

Hoi Astrid,

Heb je ook enig idee waar deze schildpad de winter heeft doorgebracht? Ik neem onder water in de modder? Met meerdere weken vorst hebben ze dan kennelijk geen moeite.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

tekenaar

Het probleem is waarschijnlik niet zozeer de perioden met vorst maar eerder lange kwakkelperiodes in voorjaar en herfst: te warm voor winterslaap en te koud om voedsel te verteren: in deze periodes teren ze erg in. Echt goede gegevens zijn er niet voor roodwangen in Nederland maar er wordt algemeen van uitgegaan dat ze gemiddeld een jaar of 3-4 overleven. Het zou erg interessant zijn om bij te houden hoe lang individueel herkenbare exemplaren ergens gezien worden.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

In de schoolvijver op school, zitten volgens mij al 7 jaar dezelfde beesten, en ze leven nog steeds...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

#5
Deze Geelwang zie ik hier nu voor het derde jaar. Gaf hem voor het eerst door op 26 mei 2007.  Als hij zich onder water ingraaft om te overwinteren, moet dat aardig diep zijn. Anders zou hij het schonen niet overleven, denk ik.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Even weer een update. De Geelwang leeft nog steeds. Mijn dochter en haar vriend zagen hem vanmiddag. Ik zal morgen proberen om hem op de foto te krijgen. Vandaag was het te druk met wandelaars en fietsers dus het beestje is onder water gedoken.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Is dat al weer zo lang geleden? Betekent wel dat dit soort beesten ook koude winters goed aan kunnen.

Maar leuk  :duim:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Ik sta mij er over te verbazen hoe mobiel zo'n beestje is! Zondag en maandag gekeken op de locatie waar mijn dochter hem zag en ik hem niet vond, dinsdag kwam ik hem tegen op een heel andere plek. Helaas geen foto want hij zag mij eerder en plonsde gelijk het water in.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

diertjesvriend

wat leuk!
weet je zeker dat het dezelfde was van gister?
misschien zitten er wel meer dan 1 in de omgeving?

hoe overwinteren schildpadden eigenlijk...

vuurvlinder

Citaat van: diertjesvriend op maart 24, 2010, 23:34:50 PM
wat leuk!
weet je zeker dat het dezelfde was van gister?
misschien zitten er wel meer dan 1 in de omgeving?

hoe overwinteren schildpadden eigenlijk...

Ze overwinteren ingegraven in de modder. Ik heb hem gisteren kort gezien en weet haast wel zeker dat het hetzelfde dier is wat hier al 3 jaar rondzwemt. Het zal mij vast wel lukken om hem binnenkort op de foto te krijgen! ;D
Hier een foto van vorig jaar.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jarinka

Hier in Amersfoort zit ook een schildpad (een Geelwang?)
Gisteren zat hij er, en vandaag weer.
Groeten, Jarinka Heijink

vuurvlinder

Jarinka,

ik heb jouw topic ook gelezen en net als Ted denk ik een Geelbuik.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jarinka

Bedankt, dan zet ik de waarneming op zeker :duim:
Groeten, Jarinka Heijink