Dwerggans x Kolgans?

Gestart door Lucmans, maart 01, 2009, 13:35:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lucmans

Deze gans zat vandaag in de Ooijpolder tussen de brand en kolganzen.
Mij lijkt de oogring niet duidelijk genoeg voor dwerg. Is dit misschien een Hybride?

Bij voorbaat dank!

Luc
Groet,
Luc

Folkert Jan

waarom is dit niet een gewone kolgans?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Ik zie ook niets afwijkends voor een gewone Kolgans.

Rikstar

ik denk dat de vergissing is gemaakt door de witte kol die is groter dan normaal is, maar dit kunnen kolganzen ook gewoon hebben dus bij deze lijkt dit me een gewone kolgans
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Lucmans

Het ging mij eigenlijk om de aanzet tot gele oogring. Dat had ik eigenlijk nog nooit gezien bij kolganzen (maar ik vogel ook nog niet zo lang...).
Maar uit de reacties begrijp ik dat dat niet echt raar is.

Bedankt voor de reacties!
Groet,
Luc
Groet,
Luc

JohanvantBosch

CiteerHet ging mij eigenlijk om de aanzet tot gele oogring. Dat had ik eigenlijk nog nooit gezien bij kolganzen (maar ik vogel ook nog niet zo lang...).
Maar uit de reacties begrijp ik dat dat niet echt raar is.

Bedankt voor de reacties!
Groet,
Luc
Kolganzen hebben inderdaad wel vaker een oogring. Zoals je iet is ie niet geel bij deze vogel.

RWester

De oogring kan/mag voor een Kolgans zelfs iets opvallender/geler zijn dan op bovenstaande foto.

Kijk bij vermoeden van een hybride daarom ook altijd naar álle kenmerken.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

CiteerDe oogring kan/mag voor een Kolgans zelfs iets opvallender/geler zijn dan op bovenstaande foto.

Kijk bij vermoeden van een hybride daarom ook altijd naar álle kenmerken.
Zie bijv. deze Kolgans, vermoedelijk een zuivere vogel.
Zoals al in een eerder topic opgemerkt is het met zekerheid vaststellen van een hybride Kol x Dwerggans heel erg lastig omdat ze zoveel op elkaar lijken en in elk geval Kolgans nogal variabel is. In het veld is dit, zonder aanwezigheid van bijv. oudervogels, quasi-onmogelijk en ondanks naarstig speuren heb ik geen foto's van dergelijke vogels uit gevangenschap kunnen vinden. Er is dus geen referentie voor een dergelijke hybride waarmee je potentiéle kandidaten kunt vergelijken! Het blijft daarom speculeren hóe variabel Kolgans (Dwerggans?) is en wanneer je over hybride moet gaan praten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lucmans

Frank, Remco en Johan,

Bedankt voor de heldere uitleg! :duim:

Groet,
Luc
Groet,
Luc