Groene steeltjes

Gestart door alphonsius, februari 21, 2009, 11:12:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Vond deze mooie groene steeltjes wel fotogeniek, bij nadere inspectie bleken de punten bij de meesten gevorkt te zijn.

Is er iemand die het herkend?
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Close Up Vorkjes
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Nog een keer vragen of er echt niemand is die hier iets van kan zeggen?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Ben Kruijsen

volgens mij Cladonia macilenta. Cladonia coniocraea zou misschien qua milieu (op zuur rottend hout gezien de aanwezigheid van Campylopus introflexus) ook kunnen, maar de podetiën (staafjes) zijn nogal licht gekleurd en niet zo grijs/bruinig als coniocraea. Als je het zeker wilt weten kan chemisch onderzoek uitsluitsel geven

Windekind

M.I> ook C macilenta, gezien ook de vertakkingen bovenaan plaatselijk. Volgens mij heeft C conocraea dat niet. Kleur klopt ook niet zoals Ben al zei voor die soort.'
Wel vind ik de podetiën erg grof lijken.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

kroonp

Ik neig ook naar C. macilenta vanwege de eerder genoemde kenmerken, maar helemaal zeker ben ik niet. Kleuren op een foto willen nogal eens afwijken van de werkelijkheid en korstmossen gedragen zich niet altijd volgens het boekje. (zie: foto vertakte C. coniocraea).

Als je er nog eens komt zou je kunnen kijken of de grondschubben aan de onderkant oranje zijn aan de basis. Als dat zo is dan is het in ieder geval geen C. coniocraea. Verder zijn de grondschubben van C. macilenta doorgaans wat kleiner dan die van C. coniocraea; respectievelijk ± 2-4 mm en 4-10 mm aldus de veldgids.
Groet

Peter Kroon

Ben Kruijsen

nog even over de kleur van de staafjes waar Peter op doelde. Die lijken me juist afgebeeld, want ik vind Campylopus introflexus er qua kleur heel typisch op staan.  

alphonsius

Geachte heren Ben,Elmar,en Peter,

Vriendelijk bedankt voor opmerkingen en determinatie.

Groeten Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.