Hoofdmenu

Witsnuit

Gestart door Marian en Bert, mei 18, 2006, 23:43:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Vanmiddag maakten we een foto van een witsnuitvrouwtje die een Azuurwaterjuffer te pakken had.
Is te zien welke witsnuit dit is?

Marian en Bert

kroonp

Tsja, dat is lastig.
Ik kom niet verder dan vrouwtje gevlekte of noordse witsnuitlibel.
Noordse is vele malen algemener dan de gevlekte. Ik vindt het lastig om iets te zeggen over de dikte van het achterlijf en de grootte van de vlekken. Ik heb deze soorten zelf nog nauwelijks gezien, dus wat betreft de jizz kan ik niets zeggen.
Zeker geen andere foto? :rolleyes:  
Groet

Peter Kroon

Goyatlah

Volgens mij zijn de pterostigma niet rood, dus dan geen Noordse...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

kroonp

CiteerVolgens mij zijn de pterostigma niet rood, dus dan geen Noordse...
Dat kenmerk geld niet voor de vrouwtjes.
Groet

Peter Kroon

Goyatlah

Oef... weer wat geleerd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Waarschijnlijk kan de vindplaats ook veel verhelderen. Al shet buiten het laagveen is (en een handvol andere plekken) is Gevlekte vrijwel onmogelijk.

Als je zo dichtbij kunt maken om een foto te maken kun je ook zien wat het is, maar dit kan niet altijd vanaf de foto.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Viv Anch

De voorader van de vleugel dient bij de Noordse licht te zijn ( en daar lijkt het hier wel op); maar kan donkerder worden met het vorderen der leeftijd en dat geldt ook vor de kleur van het pterostigma. Kan donkerder worden bij oudere dieren.  
was getekend Vivianne

grunsven

Inderdaad gele voorrand en donker perostigma kan bij gevlekte en vrouw noordse.

trouwens dit is geen kanibalisme want het zijn verschillende soorten. Waarschijnlijk zijn mensen en varkens meer verwant dan puella en Leucorrhinia. Dan zouden de meesten van ons ook kanibaal zijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Marian en Bert

Bedankt voor jullie reacties,

Toen ik deze libel zag zitten, wilde ik eerst een foto maken. Tijd om meer foto's te maken en beter te kijken kreeg ik niet (mogelijk een verkeerde beweging van mezelf).  Dit was overigens ook de eerste keer dat ik zag dat een libel een andere libel gevangen had.

Groeten van Marian

kroonp

#9
Vanaf het moment dat ze uit het ei komen, totdat ze dood gaan eten ze alles wat ze maar te pakken kunnen krijgen. Dus ook andere libellen. Ik heb ook wel eens gezien dat een grote keizerlibel een gewone oeverlibel te pakken kreeg. Het zijn echt niets ontziende roofdieren.
Groet

Peter Kroon

characea

ah, dat kan ik beamen,
Bij een nationale watermolen in Litouwen at een Zuidelijke keizerlibel een L fulva op die hij uit het riet geplukt had. Daarna klom hij naar grote hoogte en begon daar de fulva op te peuzelen.