mijten

Gestart door Robert Heemskerk, februari 26, 2009, 13:39:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag geleedpotigenforum,

Ik vond webjes met mijten, ik denk roofmijten op mijn paprikaplant die ik binnenshuis heb laten overwinteren. Als ik het goed begrijp, zijn ze nuttig voor de plant?

In de mijten zie ik een verschil, sommigen zijn groenachtig met zwarte bandjes, andere mijten zijn helemaal oranje?
Ik dacht dat dit mogelijk verschillende stadia kunnen zijn? (nimf > imago)

groet,
Robert Heemskerk

Robert Heemskerk

de meer groenige mijten met donkere bandjes (darminhoud?)

Niek van Wijk

#2
Beste Robert,

Roofmijten zijn in zoverre nuttig voor de plant, dat ze de plant-parasitaire mijten bestrijden. Plant-parasitaire mijten, ook wel spint genoemd, zijn zeer schadelijk en vaak dodelijk voor hun waardplanten (iedere spint-soort leeft op een - soms erg beperkt - aantal plantensoorten, hun z.g. waardplanten). De plant-parasitaire mijten hebben stekende monddelen waarmee ze de sapvaten van de plant aanprikken. Sommige mijten zijn inderdaad eerst groen, daarna rood. Tetranychus urticae, de door tuinders en boomkwekers gevreesde Rode Spint of Bonenspintmijt, is ook eerst groen. Paprika is een van zijn waardplanten. De groene mijt op je foto's zou er een kunnen zijn en de rode zou een roofmijt, Phytoseiulus persimilis, kunnen zijn maar met zekerheid durf ik dat niet te zeggen.  

Met vriendelijke groeten, Niek

mberg

Beste Robert,

Ik heb een sterk vermoeden dat de eerste foto ook een spinmijt laat zien.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EISwerkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Niek van Wijk

Beste Robert,

Ik vond zojuist deze interressante foto op het internet:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://...4&ct=image&cd=1
Met vriendelijke groeten, Niek

Robert Heemskerk

#5
bedankt Niek en Matty,

Het zal waarschijnlijk wel de soort Tetranychus urticae zijn..
Ook omdat de paprika zijn waardeplant is.
Deze mijt heeft in het engels ook de naam; ''Two-spotted Spider Mite'' die donkere vlekken zijn op mijn foto's duidelijk zichtbaar.
En interessant wat je schrijft Niek, zo te lezen heb je er eerder mee te maken gehad..

De rode mijt zal waarschijnlijk ook een Plant-parasitaire mijt zijn denk ik, en de kans bestaat dat het natuurlijk dezelfde soort is..

Maar mijten zijn zover ik het begrijp een zeer grote en moeilijk te determineren groep.

geen excuus om ze te mijten natuurlijk

;)

Niek van Wijk

Beste Robert,

Geen dank, kon ik ook eens wat zeggen... Ik hield me zo'n 30 jaar beroepshalve met plantenziekten bezig.
Als je de foto's naar het
Proefstation voor Bloemisterij en Glasgroente
Kruisbroekweg 5
2671 KT  Naaldwijk
stuurt/mailt krijg je zeker een determinatie en waarschijnlijk heel uitgebreide informatie. Ze zijn daar erg behulpzaam.

Met vriendelijke groeten,
Niek

Robert Heemskerk

bedankt voor de tip  :duim:

Ik zal een paar foto's en een omschrijving toesturen.

groet, Robert  :)