Hoofdmenu

Grote wasmot

Gestart door Corryabbink, mei 18, 2006, 22:13:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1206375

Is dit inderdaad de Grote wasmot? Er zijn er echter nog zoveel die ik niet ken........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

#1
Die heeft wat kortere vleugels. 't Is een andere.

Namelijk Aphomia sociella
Groet,
Tymo

han.endt

#2
Corry, wat glimmen de beestjes op jouw foto's, daardoor vallen er steeds kenmerken weg of zijn slecht te zien. Gebruik je een flits?
Ik weet niet of Tymo uit voorzichtigheid een klein lettertype heeft gebruikt, maar ik ben het er mee eens.

Corryabbink

CiteerCorry, wat glimmen de beestjes op jouw foto's, daardoor vallen er steeds kenmerken weg of zijn slecht te zien. Gebruik je een flits?
Ik weet niet of Tymo uit voorzichtigheid een klein lettertype heeft gebruikt, maar ik ben het er mee eens.
Ik ben het er ook mee eens. Die heb ik nl. ook al bekeken maar kon niet kiezen.....te weinig kennis van zaken.

's avonds gebruik ik de flits met een bouncer erop maar ik weet nog niet goed hoe ik e.e.a. in moet stellen soms lukt het wel en dan is het weer helemaal mis. Ligt ook aan de afstand enz. enz. Verder bewerk ik ze soms met iets contrast en dat levert ook weer teveel glans op.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik fotografeer de motjes pas de volgende dag. Degene die ik op de foto wil zetten zet ik zolang in een potje in de koelkast. Ze kunnen daar prima tegen en de volgende dag laat ik ze weer vrij.

Corryabbink

CiteerIk fotografeer de motjes pas de volgende dag. Degene die ik op de foto wil zetten zet ik zolang in een potje in de koelkast. Ze kunnen daar prima tegen en de volgende dag laat ik ze weer vrij.
Dan moet ik dat ook maar eens doen.........jammer voor de motjes. Doe je dat ook met grote vlinders?

Overigens staat de soort niet in de database.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Kees v.d.Berg

Zo doe ik het ook, met de hulp van daglicht en een wat grotere afstand lukt het redelijk om toch met een flitser te werken en niet al te veel glans te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

Ja hoor, zelfs met pijlstaarten en in het buitenland een keer een Grote Nachtpauwoog.

Aphomia sociella moet in de database staan.

Corryabbink

CiteerJa hoor, zelfs met pijlstaarten en in het buitenland een keer een Grote Nachtpauwoog.

Aphomia sociella moet in de database staan.
Hallo Han,

Ze staat erin. Overigens nu weet ik waarom ik niet voor deze koos dat was nl. de vliegtijd. In UKmoths werd aangegeven juni-aug. Dat leek me iets te vroeg vandaar mijn keuze voor Grote wasmot.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hallo allemaal,

Ik heb de exemplaren in de database bekeken nu ik kan wel zeggen dat mijn exemplaar nauwelijks tekening had. Ik heb de soort zelfs nog met een loupe bekeken en alleen de paar zwarte stippen waren duidelijk aanwezig. Daarvan heeft de flits niets weggenomen. Ik heb er trouwens een andere foto bijgezet die nog bij schemer zonder flits genomen is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Robert Heemskerk

Nog een tip voor de fotografen..

Ik plak mijn flitser soms een beetje af met een stukje melkachtig wit tape.
Daardoor krijg je wat meer ''gefilterd licht''

Je kunt zoveel dimmen als je kan door er meer tape over te plakken.

Het is nogal onconventionele fotografie, maar het helpt!

groet, robert  B)  

Corryabbink

Hallo Robert,
Bedankt voor jouw reactie.
Op mijn flits heb ik een bouncer die dimt alles al. Bovendien kan ik de flitser terugzetten in hoeveelheid licht. Het probleem is echter dat terugzetten minder scherpe foto's oplevert wanneer ik uit de hand fotografeer en (nog) niet weet hoe e.e.a. in te stellen. Misschien moet ik maar eens op het fotoforum informeren.....
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Zilverstreep

Beste Corry,

Je kunt aan de waarneming nog toevoegen dat het hier een vrouwtje betreft. Mannetjes hebben nl. een nogal andere tekening.

Groeten,
Floor.
Groeten,
Floor van Lamoen

Corryabbink

Hallo Floor,

Bedankt ik heb de waarneming aangepast. Ze wijkt inderdaad nogal veel af van de andere exemplaren in de database maar dat is niet alleen aan de flits te wijten. Overigens de exemplaren die er nu bij staan zijn zonder flits genomen.

Wel heeft de vlinder veel overeenkomst met deze:

http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/a/a...a_sociella.html

Alleen begrijp ik niet dat de vliegtijd hier afwijkt van hetgeen op UKmoths vermeld staat ..........waarschijnlijk is het in ons land toch vroeger maar dan zou dat ook gelden voor een aantal andere soorten die o.a. op basis van vliegtijd soms uitgesloten worden
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik heb de soort al eens op 27 april gehad en Kees van de berg heeft een exemplaar gefotogafeerd op 20 april.

han.endt

#15
CiteerAlleen begrijp ik niet dat de vliegtijd hier afwijkt van hetgeen op UKmoths vermeld staat ..........waarschijnlijk is het in ons land toch vroeger maar dan zou dat ook gelden voor een aantal andere soorten die o.a. op basis van vliegtijd soms uitgesloten worden
Hierbij wordt, door mij althans, naar de Nederlandse situatie gekeken. Kuchlein laat voor Nederland een vliegtijd voor Aphomia sociella zien van april t/m september.
Buitenlandse opgaven kunnen alleen een indicatie geven. Zo zullen Duitse opgaven dichter bij de Nederlandse situatie liggen dan Engelse of Franse.

Corryabbink

Beste Han,

Bedankt voor de uitleg.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"